Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 25 augusti 2009

sol eller mulet

Av Kvasthilda - 25 augusti 2009 11:26


Hmmm.... Kikade på min sidopanel idag och nu visar den minsann strålande sol och runt 12° på den varma sidan av nollstrecket. Ute är det mulet. Tempen ser jag inte härifrån. Nu sitter ju inte väderstationen som ger uppgifterna till mätaren utanför mitt fönster så det kan ju stämma, men om det är mulet på flygfältet är det (oftast) mulet här. Dock kan det skilja härifrån till, exempelvis Bergfors. Eller Jukkasjärvi. Men sällan så stor skillnad inom stan. O jag vet inte var den tar uppgifterna men SMHIs mätare för Kiruna finns ute på flygfältet. Tror jag.


En av våra fd grannar bodde vid och skötte väderstationen i Kopparåsen/Vassijaure en gång i världen. Mitt i ingenstans. Solen kommer sent på våren då Kopparåsen ligger på fel sida om bergen/fjällen. De bor i ett ständigt mörker. Njaeee. Liiiiten överdrift. Men solen lyser med sin frånvaro en stor del av året.

De här då blivande grannarna fick en liten son. De hade farit o hälsat på bekanta i Riksgränsen och sonen hade börjat skrika hysteriskt. Andra människor. Äckligt tyckte han. Då bestämde de sig för att överge väderstationen och flytta in till stan. De kunde ju inte ha en son som var rädd för andra människor! E-pigan älskade denna unge. Tror hon var nånstans mellan 5-7 år vid tiden och gillade allt vad småbarn heter. Ofta gick hon hemifrån och kunde vara ute sent på kvällen. Dvs till 8-snåret. Då var hon oftast hos lilla Micke (tror jag pojken hette). Hans mamma ringde ofta o talade om att hon var där. De bodde bara huset bredvid/snett ovanför oss så det var nästgårds. Hon gillade att vara där o leka med lillkillen. De skickade hem henne när det var dags för pojken att gå o sova. Hon var bra för hans sociala liv.

De flyttade till hus så småningom och när pojken fyllde år ringde mamman o frågade om pigan fick/ville komma på hans kalas. Givetvis. De kom till o me o hämtade henne! Är några år sedan nu och jag vet inte vad pojken gör idag. Jo, han går ju i skolan, borde vara sent mellan- eller tidigt högstadie men annars. Inte en susning.


Kopparåsen ja. Därifrån ringer de norska förarna till svenska överliggningen i Björkis o talar om för oss att de är på väg. "Tåg xx lämnar Kopparåsen". Lagom för oss att gå ner till perrongen o möta upp dem.


 
 
Elisabeth

Elisabeth

25 augusti 2009 13:09

Har ju själv en liten väderstation som du också har fått se. Jag har ju haft den i några år och jag får byta batter ibland, krävs för både sensor och "station" men den har annars aldrig haft fel. Nu visar den växl. molnighet. Det är drygt +20 här just nu./Ja, rädd för människor kan man nog börja ha i ÄNNU högre grad om man är pytteliten och allt runt omkring verkar stort och farligt!

http://elisannw.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Elisannw

25 augusti 2009 13:39

Jo, just ja... Jag har läst och hört att man utläser från Kirunas flygplats.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards