Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 23 september 2009

tävlingar

Av Kvasthilda - 23 september 2009 10:50


Jag är inte mycket för att tävla. Numer. Har ju en gång i tiden tävlat i friidrott. Sprint var min paradgren. Men det var för mer än trettio år sen!

Hittade lite foton på en annan blogg häromdagen och klickade mig vidare och hittade så sajten/bloggen från inlägget igår - om Fototriss. Inte en tävling per se, men dock en form av utställning för allmän beskådan och analys - och jämförelse. Tyckte veckans tema var kul o jag har massor, massor, massor med siluettbilder, mer eller mindre medvetna.

De behöver ju inte vara svarta, siluetterna. Jag menar, en av världens mest kända siluetter är ju Manhattan och den är inte alltid svart mot en upplyst bakgrund.

Fototriss har tillkommit för att utmana fotografen i människor. Vem som helst kan ställa upp och jag har sett proffsiga bilder, kanske av verksamma fotografer, men även högst ordinära "hemma-hos"foton, eller vardagsbilder tagna av hemmafruar och småbarnsföräldrar med foto som ett biintresse (en kategori jag befunnit mig i, sådär i tjugo år tills nu).

Kommer att kika in på den där sajten fler gånger för att se vad temat är. Alltid är det nåt tema som passar mig. Blir sällan nytagna foton, utan hämtat ur arkivet... Vi har inte så lätt med fototillfällena här uppe, alla tider på året.


Jag har tävlat i fotografi en gång. Det var i en av de första fotomaratontävlingarna som hölls i landet. Nån gång på åttiotalet. Stockholm Fotomaraton. Man anmälde sig för att starta klockan åtta på kvällen (tror jag - är ju hundra år sen) och utgick från.... har jag glömt. I mål gick man i närheten av Stadshuset i alla fall - ett dygn senare. Antagligen utgick starten och tilldelningen av temakuverten därifrån också.

Du fick med dig en 25-bildsrulle vid start och fyra teman. Var fjärde timme fick du sedan fyra nya teman. En utmaning så god som någon. De flesta bilderna gick att hitta roliga motiv för, men ibland var det svårt. Tänk, tjugofyra olika teman att fundera ut nåt kul för. Ibland tröt fantasin, man blev svintrött. Försökte fota några snabba teman för att få en stunds sömn, men det var jobbigt! Min pappa följde med som stöd och chaufför och han tillbringade en stor del av dygnet i bilen. Vi stod i slottsbacken största delen av tiden så han hade ju lite annat att syssla med.

Hur det gick? Inte en aning. Var många som tävlade och min Konica stod sig slätt mot proffsen. Men det var kul. Tröttheten till trots.


~~~~~~~~~~~~~~~


siluett - ordet kommer från fransmannen Étienne de Silhouette. (wikipedia)


 
 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

23 september 2009 11:34

Låter intressant i allra högsta grad. Kan förstå också att det kan bli så att fantasin tryter efter ett tag och spontaniteten sinar något. Har ju märkt att det ibland kan bli ett foto som man inte alls har tänkt sig. Och tidigare när man inte kunde förhandsgranska ett foto som med dagens digitala kunde det bli fler överraskningar än idag och inte alltid negativa... Men då hade man VERKLIGEN negativ om man säger så... Dessa siluettfoton är ju spännande och annorlunda och får se vad JAG ev. skulle kunna åstadkomma. Det är EN sak med bloggandet att det går att få så härliga tips och fin inspiration./Lite kuriosa igen då... Koden blev sekr. och jag gick ju en gång en sekreterarutbildning i Uppsala...

http://elisannw.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

366

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 11:33

Just det. Skrev fel och tänkte ändra när jag kom ihåg att det faktiskt är 366 teman i år. Har jobbat så mycket och varit upptagen under ledigveckorna så fotograferandet har kommit på skam. Därav det långa hoppet mellan senaste två temabilderna. Eller...

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 11:00

Så trött! Blev sent inatt. Igen. Varit en vecka med långa skift och/eller körningar. Mycket som pågår längs järnvägen. Det är mycket vatten och rester efter urspårningen som inte kunnat fixats än. Ett skift till innan ledigvecka. Puh.    O Puh ja...

Av Kvasthilda - Lördag 18 maj 09:00


  Tema nr 073 Folkdräkt 139/366   Det är en av de vackraste bunaderna jag känner till. Nordlandsbunaden.  Här har det precis avslutats ett studentavtackande i Haikjeften i Narvik.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*...

Av Kvasthilda - Fredag 17 maj 09:00

  Tema nr 256 Rödrutig 138/366   Gratulerer med Dagen!        Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards