Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 februari 2010

Av Kvasthilda - 4 februari 2010 23:40

Anlände Björkliden sådär en fyrtio minuter sen. Gick fyrtio minuter sen från stan också så jag har hållit tiden... *suck* Först använde de mitt lok att växla i stall med, sen höll de på att växla på sjöbangår'n innan jag kom dit. Totalknas.

På vägen upp har jag suttit o tittat på de glittrande snöflingorna i skenet från frontljusen. Tänk om det gick att fånga det där glittret på bild. Helt omöjligt. Såg ut som tomtebloss emellanåt. Stora flingor som reflekterade ljuset innan de begick självmord mot fronten av loket.

Nu är det bara att vänta in vändande tåg o hoppas att det är tidigt. Tjenahyena.


Léon? De visar denna underbara film på nån av filmkanalerna. Den är SÅ BRA! Hinner inte se den, men hör musiken i bakgrunden och Jean Renos mörka franskklingande röst tillsammans med en väldigt ung Amidala.... eeehhhh Natalie Portman. O en överjäklig super-DEA-skurk under skinnet på Gary Oldman. Världens bästa Sirius.

Av Kvasthilda - 4 februari 2010 12:08

Rubrik saknas?? Vad har hänt mig på senaste tiden? Inte första gången jag glömt byta namn på inlägget.... Går direkt till Kategorier för att byta ut Allmänt så glömmer jag rubriken....


En härlig dag är det. Därute. En annan har halvvänt dygnet med många sena kvällsskift framför mig. Nästa vecka har jag bytt skift med insen. Han fick två svappisturer av mig o jag en hiskelig nattur till björkis. De behövde ett par svappisar för en examinationsvecka. En annan kille hade också bytt bort två svappis mot en björkis, fast han fick en bättre tur än jag. Å andra sidan får jag helg tidigare nästa vecka. Denna jobbar jag.

Storpigan är ute o prommar med jyckarna. De härjade vilt i morse så jag tror E-pigan masade sig ur sängen o stoppade in dem i deras bur. De får sova var de vill i lägenheten annars men efter morronpinkningen med Sonen i morse fick de totalfnatt o sprang omkring o busade o boffade. Junior är den enda som är uppe på morgonen i det här huset (när Barnafadern inte är hemma förstås). E-pigan har gett upp gymnasiet o sover bort dagarna. Ska söka sig till Falun nästa år. Får hoppas det löser sig med hennes skolgång. På nåt sätt.

Storpigan trivs när hon har nåt att göra. Promenera med hundarna passar henne som handsken. O nu är det inte sibirienvinter längre så det är drägligt att vara ute. Fast igår blåst det svinakallt när jag gick till jobbet. Man har inget som skyddar en mot vinden den biten till jobbet. Att gå från jobbet är det lättare, för man har oftast vinden i ryggen.

Jaha, vad kan dagen ha att bjuda? Frunch först o främst. Kaffet är klart.

Go'Morron!

Av Kvasthilda - 4 februari 2010 09:00



Tema nr 13 Balkong

36/365


Här kommer den närmare titten av Ortdrivarens balkonger jag utlovade. De är alltså ritade med gruvskippern i åtanke. Den stora "vagnen" som far upp och ner i gruvan, fraktandes malm mellan de olika nivåerna och upp till hämtningsbara nivåer. Balkongerna är som en garderob i storlek. Inga Walk-in-closets här inte! På många sitter det en stång för vädring av exempelvis kläder.
Balkongerna ser lite otäcka ut. Inte vet jag om jag skulle känna mig helt säker att kliva ut på en sån här balkong på tolfte våningen...



 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Av Kvasthilda - 4 februari 2010 02:22


I veckans Torsdagsfoto ska vi försöka illustrera de fyra elementen. Ett eller flera. Luft, vatten, jord och eld. I första bilden syns tydligt tre av dem, eller ja, utom vattnet då som bara är en strimma i fotot. Spåret går runt Sandskär, LKABs malmhamn och det ligger längst ut i SSABs område i Luleå. Banvallen är det grå i bilden, strax under strimman av vatten. Jag har varit ut dit en gång, med handledare. Han körde tåget (krypkörning) för lossning av malmen en annan förare haft med sig från Gällivare/Malmberget. Krypfart är vääääldigt ssssssaaaktaaaaa....

Det var en fantastiskt solig och fin dag, väldigt blåsig. Ljuset i bilderna är platt, eller allmänt underligt, men det var svårt med kontraster och ljussättning i det skarpa solskenet....


Sandskär är byggt på havsbotten, så mycket jord är fraktat hit för att skapa denna stora udde! Rallarrosorna har tappat sina rosa blommor och stjälkarna har övergått till en tidig höströd färg här.



I andra och tredje bilderna kanske ni kan se vinden (luft i rörelse) som fångar upp dammet från malmlossningen - som sker direkt på båt. Det här fartyget heter Kalla. Kalla är ju också snabb som vinden. Charlotte Kalla alltså :-)


   


En närmare titt på dammet som yr och malmen (hämtat långt ner i underjorden) som inte trillar alldeles rakt ner i båten.


Segelbåtarna och jollarna for runt i fjärden.  

 

Saknas så en faktisk bild på eld, men malmen får representera detta. Varför då? Jo, för att kunna tämja dessa malmkulor till något användbart, krävs eld. En varm, varm eld som smälter malmen till en hanterbar massa för att så småningom tillverka något av den.


Nå, vi kan väl ta en eldbild från annat tillfälle då! 



Torsdagsfoto


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards