Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 11 februari 2010

Av Kvasthilda - 11 februari 2010 20:53


ska iväg o jobba... Tänkte ta Maken med mig inatt, men han konstaterade att han måste sova om han ska orka köra till Långträsk i morgon. Hade bara tänkt att han skulle få följa med mig en natt - och på en av våra jobbigaste turer. Jaja. En annan gång då. Vi måste dock ha tillstånd att ha med nån annan. Nu är ju han i säkerhetstjänst själv och har den delen av utbildningen gemensam med mig, men jag behöver ändå ha tillstånd. Är inga större problem att få det här.

På teven visar de Antikrundan o jag hör den "ljuva rösten" av plunkan bakom ryggen. Han fick se en farlig grunka. Ett glasrör fyllt med nån gas som användes i gassläckare. Brandmän kom o hämtade den. Så kan det också gå. Annars är jag inget stort fan av Peter Pluntky. Han kan sina bilar o andra tyska metallleksaker men han kan inget om Barbiedockor.

Jaja, fixa ryggan o gå till jobbet då kanske.


Av Kvasthilda - 11 februari 2010 11:15


Gör ett inlägg istället för en hiskeligt lång kommentar...  :-)


"Är alla Kirunabor så där trevliga som den dam som ringde från Kiruna i går kväll för att kolla varför vi inte betalar TV-licens."

Hahahhah! Jadu gubbfan... Säg det. Det varierar nog, skulle jag kunna tänka mig. Mycket. De ringde min far en gång o han formligen exploderade. Jaja, nu är ju han härjedaling boendes i Dalarna o inte lapp/norrbottning, men humöret går i arv så delar av det finns hos mig (o hos kottarna som du ibland kommenterar, framför allt Storpigans blogg - som alltid, tack för det). Jag tog nästa samtal från dem (radiotjänst), för de skulle ringa tillbaks senare. Det var en mix av adresser då mor o far flyttat brevlådan runt hörnet och iom det bytt fysisk adress, trots att huset inte flyttat en meter. Tog en stund att få dem att förstå vad det handlade om och att far VISST betalar licens.
Inte vet jag var jag kom med den här "kommentaren" men ilskna norrbottningar finns det gott om :-) Det är ju tur att de är tränade att vara trevliga och tillmötesgående när de har ett telefonjobb.... Som min syster ungefär...

En av mina fd chefer brukade säga till mig "Kan inte du vara lite mer som din syster?" Min grumpiga o ofta sura skapelse syns ganska ofta.... Medan min söta SysterYster vet att föra sig bland folk och ofta sitter i telefonen med besvärliga kunder av olika slag och är alltid lika glad o go. Hemma kan hon också explodera, men oftast imploderar hon. Tyvärr.


Vad gäller resten av kommentaren ser jag att du står på samma sida som vår dotter.... O det kommenterar jag inte mer än att alla norrbottningar är inte goa o gla'a. Eller tvärtom.


Vad gäller ljuset. Det kanske vore en något mindre trevlig människa som ringde om det vore november... Hahahhaaha! Nu är ljuset tillbaks och med det stiger humöret :-)


Av Kvasthilda - 11 februari 2010 11:00


Har fått sova ut. Stannade uppe till tvåsnåret. Sen pallade inte kroppen eller knoppen längre. Var bara att stupa i säng. Måste ha svimmat på en gång för jag hade inget minne av nån lång snurra-snurra-vänd-vänd som det kan bli när man är övertrött - eller för lite trött. Pang. Snark.

Det är snö i luften. Ute är det vitt vitt vitt. Igen. Vitt på träden och vitt på backen. När snön ligger orörd blir den annars lätt grå här i Kiruna. Malmdammet lägger sig som ett täcke över alltiing i stan. Man ser det tydligt när snön smälter bort på senvåren, försommaren (i andra delar av landet är det oftast sommar o varmt när vår sista snö försvinner). Snön får lager av svart damm. Eller egentligen grått som min bakgrund, men blött är det ju svart.

När man så krattar bort höstlöven när det äntligen torkat upp, dammar det av allt det grå. Ja, vi krattar oftast höstlöven på våren. Fluffar upp gräsmattorna. Man hinner knappt börja på hösten innan snön kommer. Hos oss har vi en gemensam städdag där hela kvarteret går man ur huse för att städa o kratta o plocka skräp osv... för att sedan sluta dagen med en grillfest. Eller nåt liknande. Jo, det blir oftast grillpartaj, med kokt korv till barnen o hampisar till de vuxna.

OK, lite frunch nu då så vi får fara o handla sedan. Ska ju till IKEA i helgen så det är lite annat som ska förberedas. Vem ska med, vem ska inte med? Sjuklingar stoppas under täcket. Katten ska ha mat o de andra djuren likaså.

Storpigan vill inte följa för att det är trångt i bilen o hon är alltid martyren. En bit att resa. Vet att hon vill. Nåja, det tar vi här.

Ha en bra dag! Antagligen hörs vi igen senare..... ;)


Av Kvasthilda - 11 februari 2010 09:00


Tema nr 267 Snöflinga

44/365


När jag sopade av trappen häromdagen såg jag att snön var sådär luftig och fluffig som den ibland är. Hämtade kameran för att försöka fånga en eller annan snöstjärna på bild. Det är inte lätt att fota de där rackarna. Vi har så dåligt ljus vid ytterdörren och det går inte att ställa ett stativ där för macrofotografering..... Fick några bilder men det är omöjligt att visa snön och flingan med den färg de faktiskt har. Snön är ju VIT o flingan likaså men snön blir gråsvart och flingan gul i skenet. Jag har svårt att fixa till ljus o färg i fotoprogram så ni får ta den som den är.



    

  

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2010 hos akson



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards