Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 20 februari 2010

Melodikrysset v7, 2010

Av Kvasthilda - 20 februari 2010 10:15


Inga vinster idag heller....

Denna veckan är det ett typiskt Eldemankryss. James Bond o Beatles. Och en operett.

Och som lite extra grädde på moset vid redigering, X antal timmar senare: två av dagens Melodifestivaldeltagare...


Dagens kryss börjar med en Eldemanklassiker, en lika klassisk Bondfilm. Musiken kommer ur Goldfinger och vi vill helt enkelt veta vem som sjunger. Det var Shirley Bassey som gjorde den här en gång i tiden med sin speciella röst. Henne har jag också som klippdocka :-) Tror jag. I nån bok nånstans ritad av Tom Tierney. Antagligen...


Nästa uppgift är i barnavdelningen. Eller familjeavdelningen för den delen.

En sockerbagare här bor i staden, han bakar kakor mest hela dagen.
Han bakar stora, han bakar små, han bakar några med socker på.
Och i hans fönster hänga julgranssaker och hästar, grisar och pepparkakor.
Och är du snäller så kan du fåååå, men är du stygger så får du gå!
 

Sådeså.


"En flitig vissångerska" ska vi ha sen. Vem sjunger om sin Längtan till Italien tillsammans med Ove Engström? De kallade sig helt enkelt Ove Engström & Ulla Roxby. Texten skrevs av Birger Sjöberg.


Apropå längtan. En barnvisa som inte är en barnvisa hör vi i nästa uppgift... Fast brevet är. Från ett barn vill säga. Lillan längtar efter pappa. "Pappa, kom hem för jag längtar efter dig!" Brevet från Lillan heter den förstås.


Anita Lindblom sjunger sen en melodi på originalspråk. Visans originalspråk då, vilket tydligen är engelska. You can have him (I don't want him) och på svenska är den översatt till Sån't är livet. Anita har jag absolut som klippdocka. Ur Året Runt. OCh Hemmets Veckotidning.


Nästa visa hämtades ur Disney's Pinocchio. Filmen och sagen om den lilla trädockan som blir en pojke. I filmen sjunger man bland annat Börja bara vissla! Benjamin Syrsa är Pinocchios samvete och försöker lära honom hur man ska vara och bete sig som en liten och högst levande pojke.

Ta den smala vägen fram, men om du hamnar snett.
Börja bara vissla!
Börja bara vissla!


Sista uppgiften före halvslaget är en av mina favoritlåtar av alla nya. Söte Darin med sin Viva la vida. Kan man bli annat än glad av den? Me like! Värry värry match! (Edit. Betydligt mycket bättre än hans bidrag i Melodifestivalen dag.)


Efter nyheterna kommer en uppgift jag redan fyllt i. Var inte så svårt att räkna ut att det skulle vara Yesterday där. Veckans andra Eldemanklassiker alltså. Dock inte med Beatles, utan en instrumental version. Nu sitter jag och skriver ur minnet, snarare än att lyssna om medan jag kåserar, så vem som spelar vet jag inte. Svågern skramlade in under krysset också, så det var lite svårt att lyssna på alla detaljer...!


Hur många är damerna? frågar Eldeman sen. Tja, de var tre stycken som skulle gå till marknaden uti Nora. Fast de var gummor, snarare än damer ;) Men å andra sidan går Damer på marknaden o handlar och roar sig medan gummorna säljer bullar, höns o andra saker så det var nog damer....

Vi ska ha roligt, det kan ni väl förstå
Vi ska ha roligt, sa' gummorna de små
Åka karusell och äta karamell
Och fröjdas hela dagen uti Nora

Sån't har inte gummor tid med!


En operett kommer sen. Var ett tag sen vi hade operetter i krysset. Idag söker vi ett verb adjektiv. Mina kunskaper om operetter är begränsad men jag anar att det är ur Glada änkan melodin kommer. Må kunna namnet på en hel del operetter och operor, men att veta vad som är vad... Njae...


Nästa sång handlar om Törnrosa, den sovande prinsessan och vi hör en sjungande skådespelare. Han sjunger bra, Rolf Lassgård!


Don't mess with my toot toot.... Varningen kommer från den dragspelande Queen Ida. Jag hade redan letat uppgifter om henne på wikipedia och läst det, när Eldeman nämnde att hon var den första kvinna som startade/ledde ett zydecoband. De spelar musik med influenser från hennes cajunbakgrund i Louisiana, såväl som RnB och karibisk musik och det tyckte jag hördes idag.


Sista uppgiften. Kort o gott. Vem sjunger? Lika kort o gott svar, Elin. Med efternamnet Lanto. Låten heter I won't cry.


O jag ska inte gråta heller, för nu är krysset klart för idag!


 
 
Ingen bild

Gunnar

21 februari 2010 00:42

Yes! Dragspel idag! Två gånger!

Trevligt skrivet - som vanligt.
Fast du har fetat fel ord i sockerbagaren, och 'glad' (i Glada änkan) är förstås inte ett verb utan ett adjektiv.
(Dessutom fattas ett 'o' i Louisiana, men det var säkert bara fingrarna som inte hängde med huvudet, så det bryr jag mig inte om att nämna) :-)

När jag hör 'Don't mess with my toot toot' kommer jag förstås, Helt apropå, att tänka på fem feta personer runt ett periskop - 'För fet för min ubåt' eller 'To fat for my U-boat' som den kom att heta i 'The Prize'.

Nu ska jag kommentera halva Helan och Halvan i förra veckans kryss, om det nu är någon som går tillbaka och läser det...

/Gunnar

 
Ingen bild

Kvasthilda

21 februari 2010 03:43

Hahahhahaaa. Tack för att du inte nämner det ;) Queen Ida må kunna spela dragspel i Louisiana, men jag är Queen of Typo med rätt att stava fel.... Eller hur det nu var.
Tack för sockerbagaren också. Vet inte varför jag fetade fel ord där. O givetvis är glad ett adjektiv. *bankar-huvet-i-bordet* Hade nog blivit mer rätt om jag lyssnat medan jag skrev. Äh, som Lisa Syrén säger, "Vem bryr sig? Om hundra år är det glömt".

O koden blev SJRT, apropå tågföring o brist på spadar... Loken har kvastar, inga spadar. SJ har alltid RätT...?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards