Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 28 februari 2010

Fototriss 84 - Guld

Av Kvasthilda - 28 februari 2010 12:30


En triss jag kan hänga med på :-) Min kamera har ju kraschat häromdagen så jag är tvungen att lita till kottarnas kameror i stället. Kommer inte att vara med så mycket i olika fotoutmaningar, innan jag får hem en ny kamera, såvida jag inte har passande foton i arkiven.


Guld. Det har ju blivit några guld i OS. Stort grattis till curlingtjejerna. Det blev ju fem stycken.... Hahahhahaaa!


Min triss består av norrlands guld. Nej inte det på burk.... Eller flaska för den delen. Nej, vi pratar om skogens guld. Fjällets guld. Myrens guld. Mitt absoluta favoritbär. Hjortronet.


Mina bilder representerar dessutom både liv och död i vår familj.

För att börja från början.


Klockan är en present från barnens kusin. Maken o jag fick den på vår bröllopsdag för en herrans massa år sedan. Nej, nej, långt kvar till guldbröllop! Som en bonus har lampan bakom den en guldfot. I en helt annan guldnyans än klockan. Har säkert varit en gas/gasollampa en gång i tiden men vi ärvde den med elektricitet ansluten.


Hjortronlikör. Finska Lakka. Det är mumma. Fick en flaska hemgjord hjortronlikör av en stuggranne och det klådde även Lakkan med hästlängder, trots att just Lakka är fantastiskt gott.

Maken sa det när vi träffades, att jag luktade hjortron :-) Vet inte varifrån han fick det, om det var min Chloé som avgav en hjortrondoft på mig. Det är i alla fall en av mina favoritparfymer.

Hjortronlikör är också vad mamma och svärmor tog sig en kväll för dryga sexton år sedan. En sommarkväll i juli. De satt vid vårt köksbord och väntade på besked från BB. Vår tredje guldklimp och ende son föddes, och tanterna mormor o farmor tog sig en varsin hjortronlikör. Svärmor var nästintill absolutist så det är stort :-)


Hjortronlyktan sen. Den tänder vi idag. Ljuset brinner för svärfar som gick bort just den veckan Maken o jag träffades. Sportlovsveckan 1988. Egentligen är det "i morgon", men i morgon existerar inte annat än vart fjärde år. Svärfar gick bort den 29 februari. Jag hann aldrig träffa honom och svärmor sa alltid att "Åh, vad han skulle trivas med att få vara med de här barnen".






Fler trissar här 


 


 
 
Ingen bild

Rantamor

28 februari 2010 14:22

Kul med hjotronlikör i trissen. Ser rätt gott ut och skulle behövas en dag som denna när snön vräker ned.....igen.

Hade också hjotron i min triss.

Synd att du inte hann träffa din svärfar, men vackert att tända ljus i din hjotronlykta.

Ha en bra söndag.

 
Gunvor

Gunvor

28 februari 2010 14:23

Åhh vilken härlig triss! Hjortron är ju skogens guld nummer ett.
Klockan är jättefin och ett fint minne. Flaskorna gillar jag också. Är förtjust i fina flaskor.

http://mammasbilder.blogg.se

 
Jah Hollis

Jah Hollis

28 februari 2010 14:46

Minns att jag smakat Lakka någongång för hundra år sedan. Nuförtiden blir det mest whisky om det blir något starkt och det kan vara guld det med. :-)

http://jahhollis.blogspot.com

 
Erik "Semlan"

Erik "Semlan"

28 februari 2010 16:44

Den där likören är riktigt söt! Har smakat den, föredrar blåbärsvarianten, den är inte lika söt och går att göra goda drinkar med. Den där hjortronlyktan är fin och säkert udda, har aldrig sett någon liknande. Nog är skottårsdagen lite speciell, som bara infaller vart fjärde år. Vilka minnen som är förknippade med dina val för denna fototriss. Må gott (med eller utan hjortronlikör).

http://erik56.blogg.se/2010/february/fototriss-gul

 
anki

anki

28 februari 2010 17:06

fina bilder och bra tolkat :)

ha det fint

http://engstromsfoto.se

 
mimmi

mimmi

28 februari 2010 20:21

Men stackars dig .. har din kamera gått sönder ... Jag hade gjort bort mig för några dager sedan med min kamera så den gick nästan inte att använda igen.. hoppas att du får en ny snart ..men jag vet ..de är så himla dyra att köpa nu .
Det var en jätte fin triss :)

http://mimmi-antikrundan.blogspot.com/2010/02/foto

 
Rondine

Rondine

1 mars 2010 19:44

Apropå hjortron, skickar en annan länk här:
http://glaslena.dinstudio.se/gallery2_20.html

http://rondine.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards