Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 1 april 2010

Av Kvasthilda - 1 april 2010 23:46


Det brukar min mamma säga :-) I det här fallet är det stopp för tåg. De har transmissonsfel i Vj vilket innebär att alla tåg frusit fast där de står. Eller nä. Inte bokstavligen. En kollega sitter o väntar på sitt tåg. Förarna på just våra två tåg brukar kunna träffas en stund i björkis, annars möts man i grinden - vid infartssignalen. Man är oftast ensam i överliggningen. Idag blir det en stunds tjatter (fast med just den här föraren är det lite svårt, han är lite svårflirtad). De släpper trafiken vid midnatt. Om några minuter alltså, om allt går som det ska. Inte säkert att de hinner, men vi får hoppas. Mitt tåg är också på väg upp från Narvik så jag tar mig hem i alla fall.

Belägg ja. Det händer att vi får "beläggning" på spåret - att ett tåg lämnar efter sig beläggning... Det innebär inte att något släppt från tåget men det gör att fjärren inte kan lägga växlar och styra signaler som de ska. Har de tur kan de lägga tåg/växlingsväg genom samma växel och då kan det lösa sig när ett nytt tåg eller lok passerar. Så rätt ordföljd borde alltså vara belägg o stopp :-).


Annars då? Har ni överlevt första april? Gått på några skämt? Ett favvoskämt som ofta händer är när någon i familjen sparar tidningen från förra året och stoppar den i brevlådan på morgonen. Kan ta en stund innan läsaren fattar vad det är. Hmmm, de här nyheterna känner jag igen? Kan inte hända hos oss för vi har ingen dagstidning!

Vilket påminner mig att jag inte fick tag i Aftonbladet idag med Chokladboken..... Attans. MAMMA! Köp den.... *skickar vibbar via dotra till hennes mommo*

Handlade innan kvällstidningarna anlände Kiruna. Försökte höra med svågern om han eventuellt skulle ut igen o köpa en tidning, men han var på väg till fjällen redan. Jaja, de GÅR ju att köpa senare, men blir betydligt dyrare.


Av Kvasthilda - 1 april 2010 23:00


Svenska alfabetets sista bokstav, men näst sist i norska. Jag funderade o funderade o funderade. Vad i fridens tider ska man fotografera på Ö. Satt o kliade kissen bakom ÖÖÖrat... Ja men självklart. Neo har ju som många andra, två öron och två ögon :-) Han är inte världens mest lättfotograferade katt och hans färger hjälper ju inte till...









ABC i ord og bilder


Av Kvasthilda - 1 april 2010 22:52


Usch. Hä puust å hä plås. Virvelvindar av snö. Trevligt med lite sällskap. En kollega liftade en bit på vägen. Kul att ta en Dm3 på semestern. Fast andra tar ju kvasten i dessa tider.


Av Kvasthilda - 1 april 2010 17:48


Grodorna håller råd... På agendan: Finns det ett liv efter påsk?




Godissugen? Mer här:

Macro Lovers


Av Kvasthilda - 1 april 2010 14:42


Nu har mitt paket anlänt huset och kameran är urpackad o batteriet ligger på laddning. YAYYYY! Och nytt tangentbord har jag. Äntligen.

Det är bara en sak med kameran. Jag köpte till en extra lins/UV-filter och den får jag sätta på min gamla 300zoom :-) Iofs lika bäst det, då det som satt på den kraschade o gick sönder när vi var i Långträsk senast... Nya objektivet är en sextiosjua kontra de gamla femtioåttorna. Alltid bra att ha en extra lins på objektiven.

Aahhhh... Mjukt o skönt är tangentbordet.

Nä, tillbaks till plockandet o städandet. Det eviga plockandet.

Plocka plocka plocka....


Av Kvasthilda - 1 april 2010 14:30


April 2009. För ett år sedan... Då började jag blogga! Malmdammen fyller snart ett år.


Bilderna jag visar idag är av ett helt annat slag. Tre veckor av april månad tillbringades på Sjöbangår'n. Vi (en annan elev o jag) hade växlingsutbildning. Eller vad det nu skulle kallas. Bangårdsutbildning. För att lära oss var signaler och växlar finns och leder till... Jojo. Lätt med för lite folk i påsk-och-vårtider så det mesta vi gjorde var att tömma och lasta malmvagnar. Våren hann långt under april månad. Det gick från helt vitt till som här i slutet av månaden, nästan snöfritt. Takdropp. Gråväder. Solsken. Regn. Snö. Som april månad ska vara. Det kallas inte aprilväder för intet.


Jag tog bilderna som blev min toppbild till bloggen av idag.   


Kvasthilda är med på bild! Jag hänger på vagnarna nedan... Blev ju kallad påskkärring också...






Av Kvasthilda - 1 april 2010 10:20


DalaDemokraten

Vasaloppet från två håll

Dalarnas Tidningar

Besiktiga bilen via nätet

Piteåtidningen

Pitepalten förbjuds i EU

Dagens Nyheter

United Nations Web Watch Organisation


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards