Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 24 juni 2010

ABC Norge 3 - K

Av Kvasthilda - 24 juni 2010 10:15



Så har turen kommit till K.


 

   ~ K som i Kalle.

   ~ K som i Kilo.

   ~ K som i Kiruna. 

   ~ K som i Kvasthilda :-)






Kvasthilda o Kometen - jaja, meteoren då...

Saxat... eeehh Kopierat från internet nånstans.


Bio heter Kino i Norge. Kinematograf är ett gammalt namn på biograf även i Sverige. Mina filmer på K är några fler än förra veckans bokstav. Många kungar är det.... Bland annat.





Ett par klassiska filmer. Klassiska såtillvida att de handlar om gamla sagor. Kungasagor. På ett eller annat sätt.

King Arthur (2004)

Kiera Knightley i rollen som Guinevere, här en av kyrkan förvisad ungmö. I andra roller finns Clive Owen som King Arthur, Ioan Gruffud som Lancelot och ursnygge Mads Mikkelsen som en av riddarna. Stellan Skarsgård finns också med i rollistan som saxernas vidrige krigarkung Cerdic. Det är sagan om Riddarna kring Runda Bordet, fast i lite annan tappning än de vanliga riddarhistorierna. SKITBRA!

Kingdom of Heaven (2005)

Orlando Bloom i ett krigsepos från Tempelriddarnas tid i Jerusalem. I regi av Ridley Scott.


King Kong (2005)

En riktig klassiker, i helt nytt format. Filmen om den enorma människoapan som tas ur sin djungel för att föras till "civilisationen" och där visas upp. Han förälskar sig i den lilla blonda tjejen och slåss mot dinosaurer av värsta sort för att rädda henne.

Kalle och Chokladfabriken / Charlie and the Chocolate Factory (2005)

Johnny Depp som den knasige chokladfabrikören som ordnar en speciell tävling. Bland världens alla chokladkakor finns det några få guldbiljetter som ska ge inträde till chokladfabriken och Kalle - som bor i ett fallfärdigt ruckel med sina fattiga föräldrar och både far- och morföräldrar, vill inget hellre än att hitta en biljett. En skön film av Tim Burton.



Två svenska teveserier från sextiotalet. Jag minns de här från min barndom, och hur läskiga jag tyckte de var. Många av de gamla teveklassikerna har nyligen getts ut på DVD och de här var jag tvungen att köpa för att se om igen.

 

Kullamannen (1967)

Det är sommarlov och tre ungdomar och lille Tommy tillbringar några veckor på en gård i Skåne. Deras föräldrar har rest ut i Europa på bilsemester. En massa mystiska saker händer och ungdomarna vet inte vem de kan lita på av alla vuxna omkring dem. En tappad/upphittad ring spelar en central roll. "Två vita, två blå"

Kråkguldet (1969)

Det är snart jul. Nioårige Staffan hittar en guldklimp i Kråkbergets gruva. Hans morfar har berättat om en skatt som sägs ska finnas gömd i gruvan och klimpen kanske är en del av den skatten? Någon stjäl hans guldklimp fast han försökt gömma den och Staffan och hans kompisar försöker ta reda på vem som stulit den. 



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~



Som många av er vet vid det här laget är jag samlare. En av de saker jag samlar på är klippdockor. Pappersdockor. I min värld har de alltid hetat klippdockor :-) Knippet böcker nedan har varit med i bloggen tidigare men de förtjänar att vara med den här veckan. De har en sak gemensamt. Gissa vad?




Från vänster:

Victoria och Daniel, vår Kronprinsessa och hennes Prins.... Boken släpptes i butik lagom till bröllopet. Kul att se att det kan göras NYA klippdockor.

Michael Jackson - King of Pop. Tom Tierney gav ut den här som ett memento efter Michael's bortgång.  

John F. Kennedy med familj. JFK är så nära en kunglighet det går att komma i USA.

Rock'n Roll-legender från femtiotalet med Elvis och Buddy Holly på omslaget. The King of Rock'n Roll. Ja, Elvis förstås.

Idel kungligheter alltså :-)


Slutligen ett Kollage av klippdockor. En del av alla mina klippisar. Blandat klippisar saxade ur tidningar och böcker av olika slag och ålder.







~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

ABC i ord og bilder Runde 3



 
 
Maria G

Maria G

24 juni 2010 21:29

Som vanligt ett alldeles lysande inlägg!
Visste inte att Victoria och Daniel fanns som klippdockor, så nu fick jag veta nåt nytt.

Så glad jag blev för din kommentar till mina soluppgångsbilder. Jätteroligt att du tyckte om dom.
Ha en fin och trevlig midsommar!
/Maria

http://minaordminabilder.wordpress.com

 
Petunia

Petunia

24 juni 2010 21:32

Her hadde jeg sett det meste bortsett fra de gamle svenske seriene. Depp som Willy Wonka er jo fiiin!!

http://petuniablogg.blogspot.com

 
GladaKatarina

GladaKatarina

24 juni 2010 21:53

Min favoritbokstav! :-D

http://gladakatarina.bloggplatsen.se

 
Inge

Inge

24 juni 2010 22:10

Flotte k-ord.. i Danmark hedder en biograf også en Kino nogle steder..:-)

http://bymarken68.blogspot.com

 
Ingen bild

f

24 juni 2010 22:37

morsom tegneserie, Kong Arthur ja, den filmen ødla virklig den historien .
men smak og behag;O)
HA en fin helg

 
Henny

Henny

24 juni 2010 22:41

Påklædningsdukker, ja, dem havde jeg mange af som barn. Den fineste forestillede skuespillerinden Helle Virker Krag og havde en magnet på ryggen. Alt tøjet havde så en metalbid, så man ikke behøvede at hænge tøjet på med hængsler.

http://aargang54.dk

 
Bea

Bea

24 juni 2010 23:00

Fint innlegg med mye bra både for øre og øye..

http://bea-bloggen.blogspot.com

 
aldhamm@online.no

aldhamm@online.no

25 juni 2010 13:02

Morrn.

Först ditt KOLOSSALA inlägg, snyggt jobbat, där finns det mycket att "bita" i.

Tack för du kommenterade maskrosen, jag har fixat kommentarsmöjligheterna....phu längsta ordet i dag.

Ha de bra, och en fin midsommar.

Hasse A

http://08-i-exil.blogspot.com

 
Mona

Mona

25 juni 2010 23:51

Jag såg också Kullamannen som barn och tyckte den var jätteläskig, men väldigt bra. Det skulle vara kul att se den igen. Kvasthilda är en av mina favoritserier. Jag sörjde när dom slutade trycka den i GP. Jag har dock klippt ut en del favoritstrips och sparat.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

 
annette's space

annette's space

26 juni 2010 12:01

Hahaha, Kvasthilde får mig til at tænke på ordsproget: Du skal passe på med det du ønsker dig, du risikerer at få det :D

Ha en herlig helg :D

http://annetteestrin.blogspot.com

 
Halina

Halina

28 juni 2010 06:40

Mycket intressant och spännande inlägg.
Gillar dina "klippisar".
Mvh Halina

http://medtiden.blogspot.com/2010/06/k-kraver-krea

 
toraa

toraa

28 juni 2010 18:04

Vet du hva, jeg kan faktisk huske den fascinerende TV-serien om Kulla-mannen. Den ble sendt noe senere og mine 2 eldste satt som fjetret av spenning.

Bli med på spa....

http://toraa.blogspot.com

 
Sara Katt skriver

Sara Katt skriver

30 juni 2010 11:01

Kul K-ord!
Nospussar,
Sara Katt

Saras K-ord

http://sarakatt.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Av Kvasthilda - Måndag 6 maj 09:00

  Tema nr 290 Sticker upp 127/366   Fick lite tid över en dag med bilkörning hem, så jag letade upp en av övergångarna där det fanns "pyramidmattor". De är svåra att avgöra storleken från lokhytten, men på nära håll ser man att de är rejäla, ...

Av Kvasthilda - Söndag 5 maj 09:00

  Eget tema nr 24 Hinder 126/366   En form av färist. I södra delar av landet läggs dessa sk pyramidmattor där det kan tänkas att folk genar, eller tar sig in i spårområdet. Min killgissning i våra trakter är att inga djur ska ta sig förbi vi...

Av Kvasthilda - Lördag 4 maj 11:21

Sitter mellan tåg och har några timmar att slå ihjäl, så lite kryssblogg fungerar idag. Annika. I sedvanlig ordning för mycket ordbajseri och virriga kommentarer. Saknar låttitlar där de kan ges, även om de flesta är självskrivna. Man känner sig aldr...

Av Kvasthilda - Lördag 4 maj 09:00


  Tema nr 260 Se på TV 125/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards