Direktlänk till inlägg 4 januari 2011
Järnvägsstationer. Stationshus. I min värld heter järnvägsstation driftplats men det innebär spåren och allt vad där hör till. Själva stationshuset är även i mina ögon fortfarande ett stationshus.
Otaliga är de järnvägsstationer längs våra järnvägar som inte används längre. En del får nytt liv med butiker, caféer, bostäder, andra stängs och förfaller för att ingen har råd att hålla efter tidens tand och rusta upp dem.
På den tiden när SJ var SJ... Man hör historier om alla människor som bott och arbetat längs järnvägen. Varje station hade ett flertal personer som var och en ansvarade för sin del av ruljangsen. Tågledare. Tågklarerare. Stins. Min pappa var stins en gång i tiden. Den första bostaden jag bodde i hörde till järnvägen. Det var i Grycksbo. Pappa var stins i Dalarna med huvudsaklig stationering i Grycksbo runt tiden jag var bebis men blev ibland utlånad till andra stationer runt Dalarna. Åtskilliga är de timmar man tillbringat med pappa på en eller annan station, många av dem rivna idag.
Mina bilder idag har en vid variation av stationshus som fortfarande tjänar som stationshus för tågresande, andra är stängda och en del har vandrat vidare till andra uppgifter. Ett stationshus jag inte har bild på, finns i backarna upp från Rättvik. Garsås station. Det enda den idag har gemensamt med en järnväg är att, utanför har de parkerat en järnvägsvagn på ett par korta bit räl. Det finns ingen järnväg där och har aldrig funnits någon. Men huset är bevarat till eftervärlden, inklusive namnskylten.
Jag har inte mycket info om själva byggnaderna, om vem arkitekt är osv, men har lite annan info att dela med mig av - om några i alla fall :-)
Abisko
Byggt 1913. Ett av många transformatorstationer längs Malmbanan. Har ni sett tevereklamen för elbolaget fortum? I den seglar Vassijaure station förbi i en kort sekvens när persontåget passerar. De här omformar-tornen finns i Vassijaure, Abisko, Lokstallet, Lappberg (riven 2011) och Håmojokk och säkert fler ställen. De är byggda under nittonhundratalets första årtionden och de flesta av dem har en vacker järnskylt smitt med årtalet i en rundel.
Idag kan man inte köpa biljetter här i Abisko, men väntsalen står fortfarande öppen. Av de andra stationerna nämnda är ingen öppen längre även om Torneträsk station har fått en perrong med klocka och lampa.
Gällivare
Byggt i svartmålat timmer, antagligen tjärat. Vet inte vad övre våningen tjänar som idag, men förr var det bostäder till stationspersonalen och deras familjer.
Falun C
Här kan man fortfarande köpa biljetter om man ska ut och resa. Väntsalen ser ut ungefär som den gjort i alla tider, med smärre förändringar. Stationshuset byggdes under mitten av artonhundratalet och stod klar 1859.
Gävle C
En livlig stationsplats. Ombyggd med caféer, restauranger och Pressbyrå. "Biljettluckan"finns kvar, om än ombyggd och/eller flyttad på.
Tunnlarna under järnvägen är relativt nybyggda och tjänar idag som genom"fartsled" för bussresenärer som vill ta sig till centrala delar av Gävle. Hissar finns upp till perrongerna. Tidigare fick man ta sig över spåren från en perrong till nästa. Den öppnades som station 1877.
Vansbro
Jag har inte mycket information om Vansbro station. Älskar dess röda tegelfasad med det vita "spets"-mönstret. Stationshuset är pampigt och byggdes i slutet av 1800-talet. Man hade planer på att göra Vansbro till ett stort centrum i Dalarna...
Rensjön
En av alla nedlagda stationer längs Malmbanan. Många av dem är byggda i trä/timmer och faluröda.
I somras tillbringade jag mycket tid längs järnvägen pga det brunna ställ-verket i Torneträsk och fick en del tid över för fotoexkursioner.
Många av interiörerna i de nedlagda stationerna är intakta och det är som att tiden stått still sedan siste stinsen lämnade stationen. Nu har de använts på annat sätt under några år men fortfarande finns den gamla stationskänslan kvar i dem. Jag minns min barndoms timmar med pappa i hans stationshus. Skrivborden och stolarna är delvis desamma även om avstånden är dryga hundratalet mil. Just här står det en vit pinnstol och pappa hade en ekstol av snurrmodell på någon av sina arbetsplatser.
Stordalen
Stationshuset är ett av två kvarvarande byggnader i Stordalen. Den blå skylten har tappat nästan all färg men man kan ana vad det står - om man ser den från rätt vinkel.
Jörn
En nedlagd station längs norra Stambanan. Nedre våningen inhyser en butik/café idag om jag minns rätt.
Här sov ofta tågpersonal och resande över då tågen gick dagtid. Det fanns enligt uppgift sex hotell här under storhetstiden i slutet av 1800- och början av 1900-talet. Idag stannar tågen för av- eller påstigande.
Ett tomt timmertåg står parkerat på ett sidospår.
Grycksbo
En av pappas alla arbetsplatser. Vi besökte Grycksbo i somras och här, liksom i Rensjön ovan finns en del inventarier kvar. Skrivborden står kvar. Huset förfaller men det fanns en del byggnadsmaterial därinne. Vet inte om det är tänkt att göras något åt huset men jag tillåter mig tvivla. Liggande rundtimmerpanel. Stationshuset i Ryggen hade samma panel minns jag. Den är numer riven och var ersatt med ett litet "elskåp". De flesta stationer är ju fjärrstyrda idag. Grycksbobanan byggdes i slutet av 1800-talet och var i drift i ungefär hundra år innan den lades ner. 2003 återupptogs trafiken igen men för ett par år sedan slutade Grycksbo pappersbruk ta emot och skicka varor via tåg och nu är väl framtiden oviss. Dock kommer aldrig stationen att återfå sin forna glans som järnvägsstation igen.
Långträsk
En vacker byggnad längs Stambanan som står och förfaller. Huset är klätt i liggande panel och som många andra byggnader är den rikt smyckad med små trädetaljer runt fönster och takkanter.
Sveg
Längs Inlandsbanan ligger Sveg. Hit har jag rest mången gång under uppväxten. Vi åkte med rälsbuss och hade fika med oss. Antagligen fick vi byta tåg i Mora. Minns faktiskt inte om tågen gick direkt från Falun upp mot Härjedalen men jag tvivlar. Idag är det olika linjer, men på SJs tid såg allt annorlunda ut.
Stationshuset byggdes vid nittonhundratalets början och stod klar 1910.
Och för att avsluta min kavalkad av bilder (har massor många fler foton men hittar inte alla) visar jag vad de målat på baksidan av en garagelänga i Sveg. En liten historia om Inlandsbanan och dess arbetare.
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~
Jamen dåså. Har lite lullull att lägga till, men jag tror jag löste krysset till slut och så här ser mitt ut den här veckan: Han dök upp som Gubben i lådan. Eller nä. Har varit med ett tag före det. Daniel Adams-Ray. Jag tog en kula för dig...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | ||||||||
3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | |||
10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | |||
17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | |||
24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | |||
31 | |||||||||
|