Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 4 januari 2011

Veckans Hus #46 - Stationshus

Av Kvasthilda - 4 januari 2011 15:05


Järnvägsstationer. Stationshus. I min värld heter järnvägsstation driftplats men det innebär spåren och allt vad där hör till. Själva stationshuset är även i mina ögon fortfarande ett stationshus. 

Otaliga är de järnvägsstationer längs våra järnvägar som inte används längre. En del får nytt liv med butiker, caféer, bostäder, andra stängs och förfaller för att ingen har råd att hålla efter tidens tand och rusta upp dem.

På den tiden när SJ var SJ... Man hör historier om alla människor som bott och arbetat längs järnvägen. Varje station hade ett flertal personer som var och en ansvarade för sin del av ruljangsen. Tågledare. Tågklarerare. Stins. Min pappa var stins en gång i tiden. Den första bostaden jag bodde i hörde till järnvägen. Det var i Grycksbo. Pappa var stins i Dalarna med huvudsaklig stationering i Grycksbo runt tiden jag var bebis men blev ibland utlånad till andra stationer runt Dalarna. Åtskilliga är de timmar man tillbringat med pappa på en eller annan station, många av dem rivna idag.

Mina bilder idag har en vid variation av stationshus som fortfarande tjänar som stationshus för tågresande, andra är stängda och en del har vandrat vidare till andra uppgifter. Ett stationshus jag inte har bild på, finns i backarna upp från Rättvik. Garsås station. Det enda den idag har gemensamt med en järnväg är att, utanför har de parkerat en järnvägsvagn på ett par korta bit räl. Det finns ingen järnväg där och har aldrig funnits någon. Men huset är bevarat till eftervärlden, inklusive namnskylten.

Jag har inte mycket info om själva byggnaderna, om vem arkitekt är osv, men har lite annan info att dela med mig av - om några i alla fall :-)


Abisko

Byggt 1913. Ett av många transformatorstationer längs Malmbanan. Har ni sett tevereklamen för elbolaget fortum? I den seglar Vassijaure station förbi i en kort sekvens när persontåget passerar. De här omformar-tornen finns i Vassijaure, Abisko, Lokstallet, Lappberg (riven 2011) och Håmojokk och säkert fler ställen. De är byggda under nittonhundratalets första årtionden och de flesta av dem har en vacker järnskylt smitt med årtalet i en rundel.
Idag kan man inte köpa biljetter här i Abisko, men väntsalen står fortfarande öppen. Av de andra stationerna nämnda är ingen öppen längre även om Torneträsk station har fått en perrong med klocka och lampa.


Gällivare

Byggt i svartmålat timmer, antagligen tjärat. Vet inte vad övre våningen tjänar som idag, men förr var det bostäder till stationspersonalen och deras familjer.

Falun C

Här kan man fortfarande köpa biljetter om man ska ut och resa. Väntsalen ser ut ungefär som den gjort i alla tider, med smärre förändringar. Stationshuset byggdes under mitten av artonhundratalet och stod klar 1859.


Gävle C

En livlig stationsplats. Ombyggd med caféer, restauranger och Pressbyrå. "Biljettluckan"finns kvar, om än ombyggd och/eller flyttad på.
Tunnlarna under järnvägen är relativt nybyggda och tjänar idag som genom"fartsled" för bussresenärer som vill ta sig till centrala delar av Gävle. Hissar finns upp till perrongerna. Tidigare fick man ta sig över spåren från en perrong till nästa. Den öppnades som station 1877.


Vansbro

Jag har inte mycket information om Vansbro station. Älskar dess röda tegelfasad med det vita "spets"-mönstret. Stationshuset är pampigt och byggdes i slutet av 1800-talet. Man hade planer på att göra Vansbro till ett stort centrum i Dalarna...


Rensjön

En av alla nedlagda stationer längs Malmbanan. Många av dem är byggda i trä/timmer och faluröda.
I somras tillbringade jag mycket tid längs järnvägen pga det brunna ställ-verket i Torneträsk och fick en del tid över för fotoexkursioner.
Många av interiörerna i de nedlagda stationerna är intakta och det är som att tiden stått still sedan siste stinsen lämnade stationen. Nu har de använts på annat sätt under några år men fortfarande finns den gamla stationskänslan kvar i dem. Jag minns min barndoms timmar med pappa i hans stationshus. Skrivborden och stolarna är delvis desamma även om avstånden är dryga hundratalet mil. Just här står det en vit pinnstol och pappa hade en ekstol av snurrmodell på någon av sina arbetsplatser.


Stordalen

Stationshuset är ett av två kvarvarande byggnader i Stordalen. Den blå skylten har tappat nästan all färg men man kan ana vad det står - om man ser den från rätt vinkel.



Jörn

En nedlagd station längs norra Stambanan. Nedre våningen inhyser en butik/café idag om jag minns rätt.
Här sov ofta tågpersonal och resande över då tågen gick dagtid. Det fanns enligt uppgift sex hotell här under storhetstiden i slutet av 1800- och början av 1900-talet. Idag stannar tågen för av- eller påstigande.
Ett tomt timmertåg står parkerat på ett sidospår.


Grycksbo

En av pappas alla arbetsplatser. Vi besökte Grycksbo i somras och här, liksom i Rensjön ovan finns en del inventarier kvar. Skrivborden står kvar. Huset förfaller men det fanns en del byggnadsmaterial därinne. Vet inte om det är tänkt att göras något åt huset men jag tillåter mig tvivla. Liggande rundtimmerpanel. Stationshuset i Ryggen hade samma panel minns jag. Den är numer riven och var ersatt med ett litet "elskåp". De flesta stationer är ju fjärrstyrda idag. Grycksbobanan byggdes i slutet av 1800-talet och var i drift i ungefär hundra år innan den lades ner. 2003 återupptogs trafiken igen men för ett par år sedan slutade Grycksbo pappersbruk ta emot och skicka varor via tåg och nu är väl framtiden oviss. Dock kommer aldrig stationen att återfå sin forna glans som järnvägsstation igen.


Långträsk

En vacker byggnad längs Stambanan som står och förfaller. Huset är klätt i liggande panel och som många andra byggnader är den rikt smyckad med små trädetaljer runt fönster och takkanter.


Sveg

Längs Inlandsbanan ligger Sveg. Hit har jag rest mången gång under uppväxten. Vi åkte med rälsbuss och hade fika med oss. Antagligen fick vi byta tåg i Mora. Minns faktiskt inte om tågen gick direkt från Falun upp mot Härjedalen men jag tvivlar. Idag är det olika linjer, men på SJs tid såg allt annorlunda ut.
Stationshuset byggdes vid nittonhundratalets början och stod klar 1910.

Och för att avsluta min kavalkad av bilder (har massor många fler foton men hittar inte alla) visar jag vad de målat på baksidan av en garagelänga i Sveg. En liten historia om Inlandsbanan och dess arbetare.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning

 
 
Hedwig

Hedwig

4 januari 2011 21:15

Tusen tack, skall sätta med med webb-kartboken för att ta reda på VAR alla stationer ligger, en del kan jag placera, men Norrland är jag usel på. Nu har jag suttit med hitta.se och lokaliserat de flesta - kul och lärorikt. Så många roliga ortsnamn det finns där uppe i Norrland.
Jag har ofta undrat varför lämnar man lokalerna med möbler och allt ? Som om den siste bara gått och låst efter sig. En märklig känsla som du och din pappa säkert också kände.
De svarta stationshusen ser så dramatiska ut, men kan tänka mig att tjära var en prisvärd produkt förr.
Vansbro station ser ut som en gräddbakelse, förstärkt av den mörka hotfulla himlen. Att många stationshus är stora i förhållande till platsen idag är sannolikt som du skriver - man hade trott att orten skulle bli mer betydande än den blivit.
Jadu, jag skulle kunna filosofera mer kring dina bilder ...
Tusen tack för dessa bilder från din värld.

http://veckanshus.stjernvall.se

Kvasthilda

4 januari 2011 21:34

Jag hann lägga till Sveg också sen du tittade in. Ville så gärna ha med den då det är en del av min uppväxt :-)

 
Hasse A. Norge

Hasse A. Norge

4 januari 2011 21:45

Morrn.

Finns det inte en "tjock" bok med alla stationer?
Det måste du skaffa.....

Skoj och nostalgi i en skön blandning, visar dina bilder.

Ha de bra.

Hasse A

http://08-i-exil.blogspot.com

Kvasthilda

4 januari 2011 21:50

Det finns massor med böcker om allt om järnväg. Pappa fick en härlig bok om Dalarna och järnvägarna till- och därifrån som jag bläddrat lite i. Kul att se alla gamla foton.

 
Elisabeth

Elisabeth

4 januari 2011 21:45

Här har du fått fram skiftande arkitektur, från stort till litet. Gällivare station är något alldeles extra.

http://galleri-elisabeth.blogspot.com

 
Hedwig

Hedwig

4 januari 2011 21:55

Sveg, kul - skall visa min arbetskamrat som är från Sveg. Så får jag ännu lite mer bakgrundshistoria.

http://veckanshus.stjernvall.se

Kvasthilda

4 januari 2011 21:57

Det stod en gång ett ånglok parkerat på gräsmattan intill stationshuset men det är borta sedan länge!

 
Anni

Anni

5 januari 2011 16:52

Från Sveg till Mora har jag också rest en gång, mycket skog var det... Dock har jag inget minne av målningarna!

Vilken fantastisk samling du bjuder på - som jugendälskare faller jag pladask för Gävle station som känns som en riktig "stadsstation". Vansbro är otroligt gulligt, men inte så stationslikt. Tycker jag ;-)

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kvasthilda

5 januari 2011 20:02

Garaget är nog relativt nybyggt och således även målningen :)

 
Mariann L

Mariann L

5 januari 2011 20:30

Härligt att läsa din berättelse till bilderna. Så många vackra hus och så olika. Väldigt läcker bildserie där på slutet.

http://mariannlostinline.wordpress.com

 
Leena

Leena

6 januari 2011 17:40

Oj vad många stationshus du hade att bjuda på! Och många är så jättefina, Vansbro och Stordalen sticker ut lite mer i mina ögon. Och fin text till, en riktig resa fick jag göra helt oförhappandes!

http://utomhusliv.blogspot.com

Kvasthilda

6 januari 2011 18:11

Menar du det lilla röda huset eller det stora svarta? Det röda är Stordalen och det svarta står i Jörn :-)
Det har dock sin charm ännu, Stordalens stationshus även om det är igenbommat sedan många år.

 
Birgitta - foto CHIP

Birgitta - foto CHIP

6 januari 2011 18:19

Vilket supertema för dig :) Finfina bilder och jag har ju varit i Abisko :D
När vi var unga och gick en bit på Kungsleden :)
http://fotochip.blogspot.com/2011/01/veckans-husstationshus.html

http://fotochip.blogspot.com

Kvasthilda

6 januari 2011 23:20

Heheheeee :-) Ibland är man på mammas gata. Eller som här, pappas ;)

 
Peter

Peter

24 februari 2011 21:00

Transformator- och stationshuset på Abisko Ö är ritat av Folke Zettervall.

http://www.teknikarv.se/video

Kvasthilda

24 februari 2011 21:05

Aha, tack för informationen!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 29 mars 09:00


  Eget tema nr 15 Stup 89/366   Järnvägen ligger bokstavligen på bergets kant. Det stupar 300 meter ner mot fjorden på sina håll. "Men vi har i alla fall ett staket" är en stående kommentar.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~...

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards