Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 26 januari 2011

Veckans Hus #49 - Moderna fasader

Av Kvasthilda - 26 januari 2011 16:48


Moderna Tider. Det var en film av Charlie Chaplin... Bara som en parentes sådär. Modern är ett vitt begrepp. 1920-talet var modernt - på sin tid. Nu ska vi titta på färskare hus än så. Mina fasader är inte purfärska men i alla fall nyare än Chaplins film. Och en av dem får väl anses vara rätt färsk, då den är byggd under andra halvan av 2000-talet. En härstammar från mitten av förra århundradet men är renoverad för några år sedan. Den är också en repris från något annat hustema (glasvägg).



Institutet för rymdfysik, IRF / Institutionen för rymdvetenskap, IRV 




IRFs bibliotek och Restaurang Atmosfären.




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~





Rymdhuset ja. Jag fick inte fram den kalla aluminiumkänslan byggnaden har. For iväg o fotade den idag och det snöade o var allmänt gråmulet. Har inte heller hittat mycket information om byggnaden men jag är säker på att det finns någonstans. Rymdhuset  -som egentligen är tre separata byggnader inhyser många "officiella" företag. Det är bland andra Kirunas egna internetleverantörer, RPS, Radiotjänst, SVT & Sveriges Radio och Lantmäteriet, för att nämna några.


Här "bor" Rikspolisstyrelsen och med den, fartkameraövervakningen.


Radiotjänst håller till i en annan del av Rymdhuset


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~



Kulturens Hus i Luleå med bibliotek och konferenslokaler - och mycket mer.




Kafé- och resturangvåningar med jättefin utsikt ut över Norra Hamn. Den här årstiden är det isvägar för långfärdsskridskoåkning därute.




~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


 
 
Hedwig

Hedwig

26 januari 2011 18:59

Den fördel ni har där uppe i norr är att det oftast finns gott om plats att bygga stort, nytt och modernt. Du visar gång på gång spännande byggnader. Jag förstår att man vii ha stora fönster för att få in det lilla ljus som finns på vinterhalvåret, men de måste vara välisolerade antar jag.
Tack för ditt bidrag.

http://veckanshus.stjernvall.se

 
Elisabeth

Elisabeth

26 januari 2011 18:59

IRF huset var första gången jag ser - trevligt.
Kulturens hus i Luleå har jag besökt några gånger. De har trevliga utställningar där, men också en fantastisk restaurang, både vad gäller mat och utsikt. Ha dé!

http://galleri-elisabeth.blogspot.com/galle

 
Mona

Mona

30 januari 2011 22:39

IRF/IRV-byggnaderna ser intressant ut. Rymdhuset tittar jag på med lite blandade känslor. Ser inte så kul ut på håll, men på närbilden ser åtminstone husdelen med ingången intressant ut.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

Kvasthilda

30 januari 2011 22:44

När väderförhållandena är bra ser Rymdhuset ut som en stor silverblobba. Typ. Här är den mest grå, helt utan den futuristiska metallkänslan den faktiskt har.

 
Anni

Anni

3 februari 2011 12:05

Tänk att man bygger plåtlador när där finns så mycket skog?

men jag anar att jag känner en hel del av de som jobbar i dina olika rymdhus... Skulle vara kul att åka dit och se hur många jag känner igen ;-)

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 11:14

Måste gå ut medan det är väder så jag slänger bara ihop mina svar lite snabbt o tar lullullet senare. Gubben har åkt hem, men jag stannar en eller ett par dagar till, då jag fick inställt på måndag och slängde in en ledighetsansökan. Men krysset då'r...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Januari 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards