Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 25 mars 2011

Veckans Hus 57 - Blindfönster

Av Kvasthilda - 25 mars 2011 23:26


Blindfönster. Fönster som funnits och blivit igensatta. Fönster som kan ha varit tänkta men aldrig blev till. Illusioner av fönster. Fönster som inte är fönster. En tom ram. Eller en fylld ram :-)


Min första bild visar en byggnad i Säter, antagligen en skola. Här finns ett blindfönster ovanför en dörr. O se där, ett par ankarslutjärn också... Om än kamouflerade. O en läcker port som Hedwig gillar. Kanske inte just den, men portar i allmänhet ;)


Gamla Uppsala kyrka.

Kyrkor har ofta fönster igensatta i koret, som här i absiden. Fönstren har bytts ut mot altartavlor eller annat och fönstret har pluggats igen på ett eller annat sätt.

Vaksala kyrka från en annan vinkel. Häromveckan visade jag ankarslutjärn härifån. Och se där, i koret är ett fönster igensatt.



Spruthuset i Falun igen. Högst upp i tornet har man satt igen ett par fönster - om det funnits några. Antagligen då det är puts.


Transformatortornet i lokstallet i Kiruna. Här har ett par fönster försvunnit. Ett används som fläkt/luftintag och ett har fått en ventil, men är annars igensatt med tegel.



 

Ett par byggnader vid Falu gruva. Osäker på vad vänstra huset är, men den högra är Creutz lave. Båda har målade "fönster". Tror att det vänstra är ett pumphus av nåt slag - också.



Zinkhyttan vid Falu gruva. Alla fönster är igensatta med svartmålade träskivor.  


O slutligen ett par olika blindfönster på samma gavel.

Än en gång är ett korväggsfönster igenmurat. Väster Tuna kyrka i Spraxkya utanför Borlänge. Här sitter det en tavla bakom altaret idag och därav finns fönstret inte kvar (om det alls fanns).

Men det RIKTIGA blindfönstret här, är rosettfönstret under gavelnocken.
Utifrån ser det ut som ett riktigt fönster, ja är väl ett riktigt fönster - har varit ett riktigt fönster men inne i kyrkan finns det inte. Där ser man bara en vitputsad vägg, för fönstret är igenmurat inifrån. Man kan ana tegelringen i putsen men bara om man tittar. Jag såg det nämligen inte och tänkte inte på det alls, utan vaktmästaren som var där för att förbereda ett dop och släppte in mig påpekade just det om fönstret. Hon undrade om jag hade sett fönstret på utsidan. O jag kikade upp mot korväggen inne i kyrkan o såg - ingenting. Bara en vit vägg. Man har sänkt taket något, vilket antagligen påverkade fönstret i den änden. Vid ingången sitter fönstret kvar - på båda sidor :)  



~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning


 
 
Camilla - Bilder Av Livets Lust

Camilla - Bilder Av Livets Lust

26 mars 2011 00:12

oj så många foton med "blind-fönster" du har hittat...
snyggt!

http://livetslust.blogspot.com

 
jenny

jenny

26 mars 2011 13:25

Vad häftigt med rosettfönstret, jag hade aldrig lagt märke till det annars. Jag tänkte bara på det igensatta fönstret. Kul att de behäll det i fasaden men lite synd att det inte fick synas innifrån kyrkan.

http://bruniusart.wordpress.com

 
Hedwig

Hedwig

26 mars 2011 22:10

Jag ser inte heller spåret av fönstret. Du har verkligen hitta många olika typer av fönster, men det finns ju också ofta på kyrkorna. Falu gruva har jag ju många bilder på, men inte visste jag att det bara var målade fönster. Där ser man.

http://veckanshus.stjernvall.se

 
Anni

Anni

27 mars 2011 13:41

Vilken luring med rosettfönstret! Visst anar man spåren på din närbild, men bara om de påpekas för en!

Snygg blandning av blindfönster du har - intressant att det är så många just på kyrkor!

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kvasthilda

27 mars 2011 14:21

Hahahaa, jag får ju ta det jag har tillhands o i mina arkiv är det mest kyrkor. Har inte tillgång till så många fabriksbyggnader i vackert tegel omkring mig här.
Tack o lov för stora fotoarkiv :-)

Jag antar att de gjort det enkelt för sig vid ombyggnationer och i stället för att mura igen fönstren helt har de bara murat igen en del.
Har också sett fler fönster under mina kyrkfotovandringar där ett rosett-/gavelfönster blivit igensatt från insidan men själva fönstret varit kvar. Många av de ombyggnationerna beror på att kyrkan varit för stor invändigt och svår att hålla värmen i, så taket har sänkts - o därmed har inte fönstret kunnat vara kvar i sin ursprungliga form.

 
Lacke

Lacke

13 april 2011 11:30

Säter, va coolt. Jag trodde att det var nånstans i utkanterna av Rom eller möjligtvis i Grekland.

http://fonsterputs-umea.se

Kvasthilda

13 april 2011 15:04

Visst är den snygg, väggen?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Mars 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards