Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 25 mars 2012

sommartider hej hej

Av Kvasthilda - 25 mars 2012 12:20


Ja då var ju dags igen då. Klockan vrides en timme åt fel håll. Eller rätt håll. Vaknade i ottan o slängde ett öga på atomklockan Gubben har ovanför dörren. Den visade ett par minuter över sex på morgonen. La ihop ögonlocken en stund till men gav snart upp för ljuset pockade på uppmärksamheten o husdjuren hade vaknat. Det är ett gäng flugor som surrar kring "köks"-fönstret. De håller sig still o tysta under natten - av nån outgrundlig anledning. Har du flugor i huset brukar de ju surra kring skallen o alla exponerade kroppsdelar och irritera men endera är jag trött intill medvetslöshet o märker dem inte - eller så är de helt enkelt i dvalatillstånd nattetid. 

Hur som haver. Vaknade o tog på mig de lånade (fådda) läsglajjerna fru Pedro lämnade över häromkvällen o började läsa senaste (sista?) boken om Zoey Redbird o hennes polare på House of Night. 

Maken vaknade när don Pedro himself knackade på dörren. Han traskade upp o kokade kaffe. Vad är klockan? Tjugo över åtta. Eehh nä sa Pedroso. Nej fan. Tjugo över sju. NEJ FAN, tjugo över NIO ju. Alltid denna förvirring kring omställningen. Gubben startade om atomklockan o den snurrade runt några varv innan den gav upp o dog vid 03.17 Eller 15.17 Vet inte så noga. Den hittade väl ingen signal. Eller tja. Atomur o atomur. Är det väl inte men en radioklocka som plockar tiden från atomur. Typ. Men tiden är akkurat. Bara den hittar den. Gick som ett urverk (bbbowaaahahahaha) tills vi befallde den att ställa om sig o nu vill den inte vara med riktigt. Kanske för att andra klockor inte riktigt hittat rätt tid än. Det är ett nätverk av tid som snurrar runt därute. 


Gubben o Leif tog en varsin skoter o laddade dem med saltstenar o for ut i skogen. Ja, de går ju inte på saltstenar. Fattaruväl. Saltstenarna sätts ut till älgarna - o andra djur i de stora skogarna som kan tycka sig behöva en extra saltstänkare emellanåt. 

Det snöar o blåser. Sommartid. My @$$. Men det var en fin morgon: 


 
 
Ingen bild

grannen

25 mars 2012 20:28

Till våren ställer man fram utemöblerna, till hösten ställer man tillbaka utemöblerna.(Hmm i bästa fall.) Nåja skit samma, men samma sak med klockorna. Fattaru nu??

Kvasthilda

25 mars 2012 21:49

Nå? Devetjaväl.
Klockan går rätt nu. Måste ha hittat sina polare.

 
Ingen bild

Gunnar

26 mars 2012 07:45

Atomur o atomur...

Nej, det hade varit lite otympligt att ha hemma; fast i Kiruna har ni väl gott om plats förstås...
Ett atomur i Tyskland skickar en signal till en radiosändare i Frankfurt, som sedan sänder ut en radiosignal varje minut. Med hjälp av den kan vissa "radio"-klockor synkronisera sin tid.
Signalen når ca 200 mil, och det är väl på gränsen att den når till Kiruna...? Om ni klättrar upp på ett berg så kanske ni får bättre mottagning; fast ni får ha en lång förlängningssladd då förstås... :)

/Gunnar

Kvasthilda

26 mars 2012 11:20

Den sitter på en vägg några mil söder om Kiruna. Hörde tickandet i morse så den har hittat tiden nu.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards