Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 7 april 2012

Melodikrysset v14, 2012

Av Kvasthilda - 7 april 2012 12:42


Hann lösa halva krysset i realtid sen blev det annat i vägen, men ska nu sätta mig med andra halvlek också. Hittills har det gått bra. Google har fått vila, förutom ett tillfälle - sökte en text som inte verkar finnas. Nåväl. Vi sätter väl bollen i rullning o startar om då! 


Denna veckan, liksom förra fick Lennart Palm plocka fram sin orgel för att spela en ordlös melodi. Det var Östens men hallååå... G-ö-s-t-a-s Rulla in en boll o låt den rulla


Andra kryssadress-erna fick dock sång. O inte vilken sång som helst. La Donna è Mobile med en av världens största sångare genom tiderna. Bokstavligen. En av de tre. Tenorerna alltså. Luciano Pavarotti


Pavarotti sjunger numer tillsammans med änglarna och en annan ängel spelades det om sen. Anders Engbergs orkester spelade om Angela. Ted Gärdestads Angela


Sen gick radion sönder. Eller nånting. Får hoppas att Eldeman kör de här låtarna dessa två första veckor efter Mellon nu o låter dem självdö sen. Fast det vore väl ett Mirakel. Sara Li sjöng, lite småtjatigt om sitt Mirakel medan herr Ranelid, Björn Ranelid (jaja, tittade på Bond igår) pratade om att Kvinnan är det Första Könet


Men sen blev det så bra, så bra igen. Vi fick oss serverat lite kärleksmusik. Vem blir inte kär när den spelas? The Love Theme ur filmen Blade RunnerEvangelos Odysseas Papathanassiou hette han egentligen, Vangelis som skrev musiken till filmen. Rick Deckard spelades av Harrison Ford. En android som hade till uppgift att söka upp andra androider för att "pensionera" dem. 


Åsså över till nåt heeeelt annat. Hon är också ängel idag. "Yrvädret från Trollhättan"Laila Westersund. Här sjöng hon om Singel och sand. :) Tro't eller ej, men med den melodin låg hon på Svensktoppen samma år som jag föddes, 1964. Underbara människa. 


Sista uppgiften före nyheterna handlade om ett djur. Ett stort djur. Melodin hittade jag förra veckan i mitt sökande efter dess baby. The Baby Elephant Walk. Denna veckan var det Elephant Song vi hörde. Idag skriver vi in djuret med betarna av elfenben, dvs elefanten själv. Kamahl hette mannen som ondgjorde sig över den fruktansvärda behandlingen av dessa djur och sjöng in sången. 

Gentle is the elephant
Pulling loads and everything
we love to hear the children laughing
when we,re in the circus-ring
Happy was the elephant
Happy was his jungle life
and then they came, the cruel hunters
with the rifle and the knife

Var det Ingmar Norströms som spelade idag? Ja, så var det ju. 


För kontrasternas skull tar vi efter pausen, tjejen med Mellons vassaste klänning och dyraste skor. Eller var det tvärtom? The Girl. Charlotte Perrelli. Den snurrar säkert på dansgolven i vår och sommar. 


Där fladdrar de runt, den ena färggladare än den andra. Liksom de som fladdrar på Haga. Fjäril'n vingad syns på Haga


Vi far över de stora vattnen o lyssnar på lite gitarrer. Tja, får vi inte svenska stålguror kan vi alltid ta amerikanska. Nu sökte vi dock den svenska titeln o texten. SJ, SJ gamle vän. Hejja Jejja (med ett j). Eller Stefan. Som i Demert. Det var ju han som gjorde den. Freight Train hette originalet, som skrevs av en kvinna (!) under 1900-talets första decennium. Elizabeth Cotten hette hon.  


Disco ja. Vi tar på oss glittret igen o dansar lite. Ljuva åttiotal. Musiken går ju an. Tur att man slipper bära kläderna! Puttin' on the Ritz. Ett One-hit Wonder. "Hahaha, ja, det ser ju... gott ut" sa Eldeman. Det luktar mat här o vi ska faktiskt äta tacos idag.... Det var ju faktiskt också artistens  namn, Taco. Med efternamnet Ockerse. Fred Astaire gjorde låten på fyrtiotalet, i lite annat stuk. Irving Berlin skrev den. 


Vi slutar där vi är. I månaden, inte platsen. Count Basie med band spelade April in Paris


Hoppas ni har en underbar påsk och inte får ont i magen av alla överfulla gigantoägg som butikerna svämmat över av i år. Jag menar, fyrtio cm ägg? Allt det godis (o det är mycket) vi har skulle inte ens fylla ett sån't där ägg. Man kan ju fylla dem med popcorn :) 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards