Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 24 april 2012

platt tidräkning

Av Kvasthilda - 24 april 2012 16:31


Ur led är tiden. Åtminstone den tideräkning bloggplatsen använder. En till två veckor. Det är snart en till två. Månader. 3 mars. 3 maj blir det två. Månader. 


Här snöar det idag. Stora flingor men långt emellan dem. 


Jag väntar på att klockan ska bli halvsju. Eller så. 18.39 tror jag det var. Å andra sidan gick telefonterrorn igång för en stund sen. Kanske tåget är inställt? Vad har jag i morrn? Hinner jag åka med Karven? Borde jag hinna. Slutar ju vid fyrasnåret i morrn. Men å andra sidan kan det ha varit nåt helt annat de ville på Psf. Den ena ringer så länge så öronen hinner förblöda, den andra luras så resten av kroppen tappar rim o reson. 


Vann just en docka jag sökt i hundra år. Eller så. Åtminstone alla de år jag vetat att hon funnits. Vilket är åtskilliga vid det här laget. Var så nära att få en av en tjej i USA en gång men av nån anledning bröt hon löftet till mig o sålde den till en kille i USA som skulle ge den till sin sambo/fru i födelsedagspresent. Jag fick en bild av dockan men det var allt. Den är besvärlig att få tag i för hon såldes bara i Europa på sjuttiotalet och amerikanska samlarna är galna när de ska ha tag i nåt som inte finns på deras kontinent. Nu krävs en uppfräschning av håret - o jag hoppas att luggen går att fixa till. Den spretar i världens alla väderstreck och kan vara lite kinkig att få på plats. 


Men nu ska jag grädda plättar. Steka platta pannkakor.

Det heter plättar.

Sådeså. 

 
 
T

T

24 april 2012 20:41

Har ätit tunna pannkakor i kväll. På Wikipedia står bl.a: "Plättar är en maträtt som består av små, vanligen runda, pannkakor som gräddas i stekpanna eller i ett särskilt plättlagg. Standardingredienser är mjöl, ägg och mjölk. Det förekommer även plättvarianter, exempelvis potatisplättar och blodplättar. Plättar kan serveras med pannkakstillbehör. Plättar bakade med bovetemjöl brukar kallas blinier. Färdiggräddade plättar kan köpas i matvaruaffärer.

I Småland, Skåne, Blekinge, Norrbotten, Finland och vissa delar av Västerbotten kallas alla pannkakor/plättar som gräddas på spisen för plättar, oavsett hur stora de är. De mindre kallas ofta småplättar för att särskilja dem"

För egen del kallar jag de små, runda för plättar och det finns väl något som heter plättlagg också?

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Kvasthilda

24 april 2012 21:15

Jag har en plättlagg också men ids aldrig göra "småplättar" ;)
Pannkaka görs i ugn. Sk ugnspannkaka ;)

 
T

T

25 april 2012 10:34

Det handlar ju inte om "rätt" eller "fel" utan mer nog var man kommer ifrån och vad man har "lärt sig". Pappa har ju också sagt att han "lärt sig" att de små, runda kallas plättar och de jag åt igår för tunna pannkakor. Det var längesen jag åt ugnspannkaka.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Kvasthilda

25 april 2012 12:55

Jag sa alltid pannkaka när jag bodde i Dalarna o plättar var de små. Det finns en facebookgrupp som heter "Det heter plättar, inte pannkaka". Självklart är det - än en gång - lokaliteter som styr vad man säger.

 
T

T

25 april 2012 13:19

Jo, men så är det ju./ Både jag och mina föräldrar säger samma sak om plättar och tunna pannkakor. "Tjockpannkaka" som jag inte har ätit på länge görs i ugnen. Hade t.ex JAG bott i Kiruna eller Lappland/Norrbotten överhuvudtaget en längre tid skulle jag kanske uttrycka mig "som Du" också.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

 
T

T

26 april 2012 17:23

Något jag inte har tänkt på..? Bloggplatsens tideräkning?

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Kvasthilda

26 april 2012 19:17

appen.... Den kommer aldrig.

 
T

T

29 april 2012 12:27

Har ännu inte sett någon anledning att kolla, vad det går att göra med appen...? Vad vill DU göra med denna?

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Kvasthilda

29 april 2012 19:18

Skapa inlägg - i stället för att skicka mms o sms.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards