Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 28 september 2013

Melodikrysset v39, 2013

Av Kvasthilda - 28 september 2013 12:28


Lördag igen o jag har sovit mig igenom hela krysset. Gjorde sen lite snabba ärenden innan jag tog itu med dagens MelloX. Live från bokmässan i Göteborg så det var inte så svårt. 


Böcker ja. I gamla engelska filmer drar sig gubbsen tillbaks till biblioteket och deras stora fåtöljer efter maten o tar sig en cigarr eller liknande till konjaken. Visst är det så? För att inhandla dessa rökpinnar kan man ju besöka Tobakshandlaren. BAO med Helen Sjöholm spelade och sjöng för första kryssadressen idag. 


Nä. Vi andra går ut en stund. Here comes the Sun. Den skiner faktiskt i Narvik idag. Kyligt men gött med solsken. Vilken av alla Baroque Chamber Orchestras som spelade Beatles, hörde jag inte. 

Here comes the sun
Here comes the sun, and I say
It's all right

 

Little darling
It's been a long, cold lonely winter
Little darling
It feels like years since it's been here

 

Here comes the sun
Here comes the sun, and I say
It's all right

Nä, vintern har inte kommit än o det är kallt. Men solen skiner. 


Oh, Boy. Det är inte lätt att lyssna på en kass anslutning men nästa tjej hördes vitt o brett. Goa Miss Li. Från Borlänge. 


O Eldeman gick ut i publiken o pratade och kvinnan han hittade "sjöng" på mitt hemlands toner. Dalmål. Härligt. Åsså presenterade han Lennart Palm. 


Mannen från Lerum fick illustrera nästa bidrag. Var ju förväntat att det skulle komma nåt från Göteborg. Filmmusik. Den mycket rosade filmen Känn ingen sorg för mig Göteborg. Håkan Hellströms film! En gammal kompis till mig älskar honom och likaså filmen. Har inte sett den själv. Håkan har ju inte tillhört mina favoritartister men trägen vinner. Jag kan stå ut med att lyssna på honom idag. O faktiskt gilla vissa låtar. 

Känn ingen sorg för mig Göteborg
Och Singoalla tror att om, himlen finns är jag förlorad
Men känn ingen sorg för mig Göteborg

 

På diskotek (bapapapa)
Men jag tar allting på lek även en hemlighet
Ta mig till kärlek ta mig till dans
Ge mig nåt som tar mig någonstans
För jag vill veta om kärlek finns


Andra sångare av rang - som sjunger betydligt mer klockrent än Herr Hellström, är Monserrat Caballé och Placido Domingo. De framförde ett stycke ur operan La Bohème


"Jag var på operan igår, Wagner, efter fyra timmar tittade jag på klockan, då hade det gått en kvart" Eldemanskt mellansnack med halvtaskiga vitsar... 


Göteborg igen. Symfoniettan spelade ett "klassiskt verk". Förväntade mig Beethoven eller, kanske Wagner. Men nä. Cornelis. Hahahahahaaa. Brev från kolonien

Föreståndaren han har farit
Han blir aldrig var han varit
För polisen kom och tog hand
Om honom förra veckan när vi lekte skogsbrand

 

Ute i skogen finns det rådjur
I baracken finns det smådjur
Och min bäste kompis Tage
Han har en liten fickkniv inuti sin mage

 

Honom ska dom operera
Ja, nu vet jag inge mera
Kram och kyss och hjärtligt tack sen
Men nu ska vi ut och bränna grannbaracken!


Hos oss brinner baracker också. O byggnader. I nyheterna berättades om en annan "koloni" som skulle stängas. Default sänds ju Stockholmsnyheterna, fast jag föredrar Norrbottensradion men de är tyst under nyhetspausen när man lyssnar på kryssreprisen. Rockklubben Debaser i Slussen stänger för gott. Deras stadsomvandling påverkar också en massa. Slussen kommer aldrig att bli vad det varit. På gott o ont. 


Huvudvärken dagen efter kommer från andra ställen snart. Headache. Heartache. It's a Heartache. Bonnie Tyler förstås. 


Hon besökte Lotta på Liseberg berättade en kryssare i publiken. Om hon varit med i Skavlan vet jag inte. Kanske. Han brukar ju ha intressanta personer. Håkan Hellström är ju en av dem. Som besökte Skavlan samtidigt som "Den Nakne Kocken", Jamie Oliver. O berättade att han gillade Cock Books. Håkan alltså. Hoppsan. Det är inte lätt med engelskan. Han kom på sig direkt o Jamie höll på att ramla ur stolen av skratt. "Nog kan jag skriva Cock Books om det är såna ni vill ha". The Naked Cock? 


Tobakshandlaren ja. Man kan köpa cigaretter där också. Det sjöng två trötta människor om. Fast de var utan. Bob Hope och Shirley Ross. Two Sleepy People

Here we are, out of cigarettes
Holding hands and yawning, look how late it gets
Two sleepy people by dawn's early light
And too much in love to say goodnight

 

Here we are, in the cozy chair
Picking on a wishbone from the Frigidaire
Two sleepy people with nothing to say
And too much in love to break away


Rökning är inte bra för dig. Det har säkert också seglat förbi i Anslagstavlan någon gång. Lennart Palm spelade den, fast jag kände inte riktigt igen melodin. Visst har de gjort om den - också? 


Dove C´è Musica. Eros Ramazotti. Mmmmmmmmmmm. Ljuvligt. Förstår inte många ord italienska men han är bara för go - som göteborgar'n säger. 

via
dove c'è musica c'è ancora prateria
via
a fare correre un po'i brividi
e poi nell'anima
giò in fondo all'anima
io ci sarò...


Tiden flyger iväg när man har roligt och det gjorde den idag med. As time goes by


O med det var det slut för idag. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 11:14

Måste gå ut medan det är väder så jag slänger bara ihop mina svar lite snabbt o tar lullullet senare. Gubben har åkt hem, men jag stannar en eller ett par dagar till, då jag fick inställt på måndag och slängde in en ledighetsansökan. Men krysset då'r...

Av Kvasthilda - Lördag 13 april 09:00


  Tema nr 349 Vårvinter 104/366   Tillome vattenpölarna har vårkänslor...      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< September 2013 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards