Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 14 september 2014

masar

Av Kvasthilda - 14 september 2014 10:27


Träffade en "ny" förare i loungen på morgonen. Hörde hans sjungande dalmål o tjuvlyssnade på hans samtal med en kollega om hur tjockt det var på KIA inatt o att vårt tåg var två timmar sent o skulle lossas o lastas innan han fick komma in med sitt. Det är för trångt på KIA punkt o slut. Det kan fungera i en datoranimerad värld men lägg ut det i verkligheten, med allt som kan hända mellan Oslo och Kiruna och du får en helt annan bild. Ett loss/lastspår. Ett. O ibland tre tåg som ska samsas om utrymmet. 

Hur som haver. De började prata översvämningar o han sa nåt om dottern o översvämningen i deras källare. Nä, det var frun det förresten. Men det har varit översvämning i sommar. O jag kontrade med sommaren det inte regnade en droppe på flera veckor. Inte ett moln på flera dar.... Så kom det regn en tisdag o pappsen hade vatten i garaget o en bit in i källaren. Städade upp skiten o fixade garagenedfarten. Fick nytt grus o krattade snyggt. Lämnade bilen utanför garaget och gick o la sig. Natten mot lördag? Söndag? Nån dag under helgen. kom regnet. Det vräkte ner. I timmar. Skyfall. O vattnet fyllde hela källaren - eller ja. Hela golvet upp till första trappsteget i trappen. O garagenedfarten såg ut som en större bassäng. O där stod bilen. Hade den stått i garaget hade den kanske klarat sig. Nu var den vattenfylld av brun sörja. Gruset pappa fick, var fullt av stenmjöl o inte så grovt som han hade önskat... O det hade ju inte hunnit lägga sig på några få dagar. Med solsken. Tog oss veckor att städa upp. Min sista sommar som arbetslös. Eller nä. Men innan jag fick jobbet på Datortek. Himmel. Måste ha varit 98 eller nåt. Hur länge var jag på Datto? Över millennieskiftet i alla fall. Jo, det blev nog ett o ett halvt år. Så 98. Emlan var hos oss o var skiträdd. Arvegods från hennes mor. Fick för mig att det var Jullan, men mina ungar var ju små, så nä. Emlan var det. 

Nu ska jag gå o fylla min termos o gå till loket. Måste vara mitt tåg som står klart därute. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 28 mars 09:00


  Tema nr 22 Blank-is 88/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 27 mars 09:00


  Tema nr 183 Ledande linjer 87/366   Skönt att trafiken är igång igen. De två malmbolag som trafikerar Malmbanan/Ofotbanen. LKAB tv, Kaunis th.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte...

Av Kvasthilda - Tisdag 26 mars 09:00


  Tema nr 258 Samlingsplats 86/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 25 mars 09:00


  Tema nr 135 Ihopkopplade 85/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Söndag 24 mars 09:00


  Tema nr 124 I hatten 84/366   PoP Day to Night Barbie.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards