Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 27 september 2014

Melodikrysset v39, 2014

Av Kvasthilda - 27 september 2014 10:54


Hmmm. Inte helt lätt idag. Egentligen skulle jag inte haft tid att skriva nåt här idag då mitt jobb skulle ta mig till Narvik, men jag fick ett annat jobb o börjar senare - så då hinner jag ju skriva! En del nationalromantik idag, skulle jag vilja säga. Nå, det är väl bäst att sätta igång så jag hinner skriva klart innan jag ska iväg på jobb. 


Årstiden är ju helt åt håvete men första bidraget var Tulpaner från Amsterdam. Men undrar om jag inte såg tulpaner i en av våra lokala matbutiker häromdagen? För att det inte skulle bli för lätt, fick vi inte höra den med vare sig Alice Babs eller Lasse Lönndahl, utan instrumentalt. 


O nästa melodi stämmer inte heller på det väder vi har hos oss idag. Katrina and the Waves låt Sun Street spelades av Ingmar Nordströms o på svenska heter den När du ler. Ja, bor man på Soliga Gatan tror jag man kan vara rätt glad. Här är det grått o trist. 

Na na na na, na na na na na na
We're all living on Sun Street
Na na na na, na na na na na na
We're all living on Sun Street, yay


Vi far söderut, från oss sett - o får hoppas att namnet vi söker gör skäl för sig. Vals på Mysingen. Evert Taube. Marinens musikkår spelade "i sitt rätta element" som han sa, Eldeman. Fast Mysingen den här årstiden... Undrar just hr mysigt det är? En kollega till mig avslutade sin segelsäsong häromveckan så det har väl varit bra ända till nu kanmantänka. 


Så fick vi höra om en Babbelover. Fattade inte ens vad han sjöng. Daniel Adams-Ray. Tur att det går att goggla. Babbelover. Lät som nåt annat, vet inte vad. Nåt osammanhängande men när jag hittade titeln var det ju så. 

Jag kan vara din

Babbelover
Babbelover
Låt mig vara din
Babbelover

 

Ringer på mitt i natten
Jag är utanför
Sjunger in i brevinkastet
På ett språk du aldrig hört
Men du förstår ändå att vi kompletterar varandra perfekt
Du känner mig fast vi knappt har setts
Finns inget mörker kvar när din lampa släcks


O öppnar hon bara dörren blir det, "Tja! vi möts igen." Ha! O det var svenska namnet på engelska tv-serien We'll meet again


Antonín Dvořák, han kommer från Tjeckien och idag hörde vi hans mest kända verk (enligt info på Wikipedia), Symfoni nr 9, Från nya världen


Sen var jag nära att stänga av radion. Fy för den lede. Du é min man. Spelar ingen roll i vilken version den spelas, den ger mig ändå rysningar. Benny, Benny, varför gör du så? Inte Anderssons men väl Svenssons Treooo o den vita saxofonen i händerna på Monika Bring spelade. 


Nä, då är det bättre med nästa artister. Roxette i ett av deras nya nummer. De är väl på väg ut på turné igen. Apropå Daniels textrad ovan "På ett språk du aldrig hört", gjorde ju Gyllene Tider en låt som heter Min tjej o jag. De hade också ett eget språk. Fast de förstod det ju bägge två. O för omväxling skull var det inte Gessle som sjöng den låten. It's possible heter Roxettes nya. 


SE. Det är förkortningen för Sverige, inte bara i internetsammanhang. Sådeså. Heidenstams dikt om vårt fosterland som vi bland annat hört Jussi Björling sjunga ut i. Idag var det Arméns musikpluton som underhöll oss. 


Familjeunderhållning med lite vuxentoner. Det var Who Framed Roger Rabbit?, Eller i en rak översättning, Vem satte dit Roger Rabbit?. För att illustrera den, hörde vi Amy Irving i sångrollen som hans kurviga hustru med det illröda håret, Jessica. Why don't you do right? 


Staffan Scheja spelade Pianokonsert No 21 av Mozart som han skrev 1785. Det var ett tag sen. Den är mer känd som "Elvira Madigan", eftersom Bo Widerberg använde den som ledmotiv till sin film drygt 180 år senare, där Pia Degermark, blott 17 år gammal gjorde sin filmdebut i titelrollen. 


Vi går över kölen o lyssnar till Norges nationalhymn, Ja vi elsker dette landet


O med den hymnen stänger vi dagens kryssblogg. 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Lördag 20 april 10:55

Jamen, då var det kryssat och klart och webbradion höll hela vägen och så här löste jag mitt idag...  Vi lever det ljuva livet, eller snarare galna, Livin' La Vida Loca. Upside, inside outShe's livin' la vida locaShe'll push and pull you downLivi...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
<<< September 2014 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards