Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under februari 2015

Av Kvasthilda - 17 februari 2015 09:00


Tema nr 39 Bättre en fågel...

48/365


...i skogen, än en stor flock på järnvägen. Det innebär alltid att något blivit påkört. 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 16 februari 2015 19:45


Pigan ringde. Vagööörö? Vad ska ni äta idag? Tänkte fara upp o hämta henne o unge Herr Orvar Ollivander men det blev en massa svammel hit o dit åsså blev det inget i stället. Så småningom kom de ner till oss. Fiskpinnar o pulvermos med grönsaker. Tja, det funkar det med. Hade ingen spenat. 


Av Kvasthilda - 16 februari 2015 09:00


Tema nr 119 Horisonten

47/365


När man fotar en panoramabild blir horisonten alltid rak - medan allt i närheten blir galet förvridet.


iPhonefoto

Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Av Kvasthilda - 15 februari 2015 15:15


Ja herre gud. Mycket ska man höra innan öronen trillar av. Nåja, skit i det. Den kan ni suga på för det är det enda jag säger om saken. 

Blev en tur till stan idag för att titta till marknaden. Kiruna Vintermarknad. Vi parkerade nedanför Kupolen o gick upp. Strax utanför bilen kändes doften av vanilj.... Den kom från killen med brända mandlar-ståndet. Här är brödet o kolorna. 

Men vi tar väl en tur runt först? 

Jodå. O den rundan gick fort. Fanns inte ett stånd kvar - nästan. Bara mat kvar. O en toffelförsäljare. Nåja, det blåste isvindar så vi köpte vårt bröd o påse med kola o åkte hem igen. Nej, just ja. En påse brända mandlar också. Vaniljdoften var alldeles för förförisk. 

O apropå det. Vill gå o se 50 Shades of Grey. Dammit. Måste fixa det på nåt sätt. I morgon kanske? 

Nä, packa ryggsäcken o ge sig av mot jobbet snart då. Tåget hem är inställt o inte ett ljud från Psf, som vanligt. Ut i stormen. För det blåser. Ovanligt va? 


Av Kvasthilda - 15 februari 2015 09:00


Eget tema nr 8 Februari

46/365


En fantastisk utsikt. O det blir inte sämre med det ljuset! Min "kontorsutsikt". 



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2015

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

M&M

Av Kvasthilda - 14 februari 2015 22:00


Ingen jätteskräll kanske men i all fall de låtar jag gillade bäst. Mariette o Magnus gick direkt vidare. O dök sen upp i QX-Gaygalan för att dela ut Årets Duo-pris. Är det direktsänt?? Nä. Kan det väl inte vara? De måste ha SPRUNGIT från Malmö Arena till, ja var är de? Nä, det sändes i måndags. Men lite kul att Magnus o Mariette kom som en duett där. O Kiruna IF fick sitt pris. Igen. Fast inte i direktsändning. Grattis till oss! 


Av Kvasthilda - 14 februari 2015 10:54


Befinner mig i Narvik när jag skriver detta. Lång tid kvar innan mitt tåg går hem igen så jag hinner skriva en skvätt. Löste krysset i realtid - tackolov för hotell-WiFi. Fick tillome kontakt i loungen. Det händer inte allid. Och... dagens kryssverksamhet då. 


Vi började på Anna-Lena Löfgrens happy place, Lyckliga gatan. Nu var jag lite disträ, men var det hon själv som sjöng på tyska? 


Från en fiktiv gata till en annan. Jules Sylvain skrev en gång en melodi om Vintergatan. Såna har vi gott om i vårt land denna vinter. 

Stjärnorna glimma i midvinternatt,
och som en sagens förtrollande skatt,
snön skimrar vit över skogar och fjärd,
i en trollbunden, sovande värld.
Och i en gnistrande, silvervit skrud,
skogarnas granar har klätt sej till brud,
Världen är tyst, den har lagt sej till ro,
under stjärnorna tindrande bro.

Så vackert så änglarna gråter. 


Sen kom Magnus Uggla o tog i För kung och Fosterland


Han har aldrig spelat in Drömmen om Elin, men det var vad vi fick höra sen. Vackert namn. 


Efter det bytte vi tempo o drog en gammal Melodifestvalare. Nanne Grönwalls Håll om mig


O det är väl vad sjömännen längtar efter, när de är där ute på se sju haven o jollar runt. Som Sjömannen Axel Öhman till exempel. 


Livet på sjön är tidvis väldigt hårt. Ett av Makens favoritprogram är Krabbfiskarna - vad det då heter. Om de där gubbarna o grabbarna som far runt på kalla vatten i stormvindar o oväder för att fånga så många blå krabbor som möjligt. Some of us are gonna die young. Så sjöng Ola Salo med The ark en gång och i Så Mycket Bättre gjorde Love Antell om den till svenska. 

Det är så mycket jag vill säga till dig inatt, för en av oss kommer dö ung.
Vi kan bränna allt vi har i första bästa bar, för en av oss kommer dö ung.
Oh, oh, oh.
Oh, oh, oh, en av oss kommer dö ung.
Oh, oh, oh, oh, oh, oh, en av oss kommer dö ung.


O ungdomar - eller barn - sjöngs det (inte) om sen. Cornelis Turistens klagan, som utspelar sig i Oslo. 


Vi drar åt landet i öster i stället o lyssnar på lite finsk ,usik. Finskan till trots, hördes det att det en gång var Bill Haleys Rock around the Clock som var grund för låten. 


Ett helt annat land, är det ovan regnbågen. Tänkte, av någon anledning just på det tidigare idag. Tänkte på min svägerska som nu finns där någonstans, Over the Rainbow, med vackra änglavingar. Hon hjälper säkert till att måla alla färgerna, även om blått och vitt var hennes favoritfärger, precis som himlen ser ut en vacker sommardag med lätta sommarmoln. 


Eurythmics. Minns ni dem? Den blonda tjejen i duon hette Annie Lennox. Hon frigjorde sig från Dave Stewart och gjorde solokarriär. En av alla hennes låtar handlar om änglar. Kanske en av dem är min svägerska? 

I walk into an empty room
And suddenly my heart goes boom
It's an orchestra of angels
And they're playing with my heart
(Must be talking to an angel)


Vi slutar i Mellon med ett par vinnare. 1988 sjöng Tommy Körberg sig till vinsten med sin Stad i ljus och några år senare, 1995 gjorde Jan Johansen detsamma med Se på mig. Idag sjöng de båda sina engelska versioner av låtarna, Unchained Light, och Another Night


O i de stråkastarljusen slänger jag mig ut i fjällvärlden, för att ta mig hem. Nåja om en stund i alla fall. Ikväll spelas o sjungs det om två platser till i den stora Globenfinalen.- Melodifestivalen 2015. Lägg dem på minnet, för et kommer så småningom i ett Melodikryss, nära dig! 


Av Kvasthilda - 14 februari 2015 09:52


Jobbar o glömde ta med Lapptoppen. Eller snarare, valde bort den i vinterstormarna. Fast igår var det rätt OK ändå. Melodikrysset kommer när jag kan. Ha en bra Mellolördag tills dess :)

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards