Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 23 juli 2016

Melodikrysset v 29, 2016

Av Kvasthilda - 23 juli 2016 10:47


Sitter o lyssnar på webbradion så vi har ett par uppgifter kvar men jag passar på att åtminstone börja med det här inlägget, denna strålande lördagförmiddag. Knallblå himmel. Underbart. Lite för mycket värme för min smak kanske under dagen men det är skönt med lite härligt grön svensk sommar. O just sommar har det handlat mycket om idag. 


Vi började med Ein härli svienks såmmada. Eller En härlig svensk sommardag för oss som inte bor på Gotland. Göran Ringbom. 


Åsså går vi på sommarlov med Anita Hegerland. 

Mitt sommarlov
Vad jätteskönt mitt sommarlov ska bli
Med bad och sol och jordgubbar och glass
Tänk när man springer barfota i gräset
Och humlor surrar kring i solens gass

Vi hörde dock inte texten, tror han sa att det var Mariachi som spelade? Inte Antonio i alla fall... 


O under sommaren kan man väl leva lite sådär härligt lugnt o stilla, äta o må gott. Lush Life. Zara Larsson. 


Vi var på en roadtrip häromdagen och passerade bland annat Strömsholms kanal. Där var jag o paddlade för en herrans massa år sen, tillsamans med andra ungdomar från KFUM Falun. O medan vi paddlade och tältade o mådde gott, sjöng vi bland annat Änglamark. Sjöng och skrålade. Sådär som tonnisar gör, när de är på grönbete. 

Kalla den änglamarken eller himlajorden om du vill,
jorden vi ärvde och lunden den gröna.
Vildrosor och blåklockor och lindblommor och kamomill
låt dem få leva, de är ju så sköna.


Åsså en Eldemandubbel. Två helt olika illustrationer, dock skrivna av svenskar. Båda med repetition som gemensam nämnare, förutom de litterära personerna. Ulla, min Ulla och Mio, min Mio. Antar i alla fall att det var Fredmans epistel nr 71. Den spelades av Göteborgsmusiken medan Mio inte gjordes av Gemini. Hade blivit lite för lätt att få texten sjungen. Lars Lindgren tror jag han sa? Den spelades i alla fall i jazzform. Nån form av jazz. Not my thang. 


Viktoria Tolstoy, hon är jazzsångerska. Inte heller mitt förstahandsval av musik. Nä, mer lättsmält ska det vara. Eller tunggrott. Hon flög till Månen tur och retur


Konditorns. Var fasen hittade de det namnet? Tror i alla fall att det är enda gruppen som gjort Paul Youngs Love is in the Air på svenska. Kärleken är här. *skakar på huvudet* 


The Lost and Found. Var och en blir salig på sin tro, sa vi (säger vi) om vår bror och så är det. Han  var också lost and found. From the Throne of God - är på svenska Som en härlig gudomskälla, eller mer känt som Pärleporten. Dock inte han har öppnat densamma... 


JustD. Lennart Palm tog itu med dem sen. Tre Gringos


Jag är kanske gjord av sten
Jag vet inte hur man gör
Hur man förändras
Jag vill bara följa med
Det du sa är allt jag hör
Jag är kanske ändå gjord av sten

Det säger Veronica Maggio


Lite Evert Taube på det. Nu är den sköna sommar här. Ja, det är den. Verkligen! Göteborgs symfonietta illustrerade detta för oss. 


Vi slutar med en tur ut i skärgården för ett besök hos Skärgårdsdoktorn. Musiken skrevs av Stefan Nilsson. Man ser massor med bilder framför sig, sa Eldeman. No, säger jag. Har faktiskt inte sett serien. Maken följde den - flera gånger. Mitt jobb stoppar många teveserietittanden. 


Men nu tar jag en tur ut i trädgården - åtminstone. Min kvällen kommer att tillbringas i ett stenbrott tillsammans med hela Diggiloogänget. Ha en fantastisk dag och en härlig helg! 

 


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 24 april 09:00


  Tema nr 97 Guldvatten 115/366   Nå. Det som kallas guldvatten skulle försvinna i de här vattenmassorna.Samma utsikt som igår o jag tänkte lägga två bilder i samma inlägg, tills jag kom ihåg temat guldvatten. Det fick då bli denna bild med s...

Av Kvasthilda - Tisdag 23 april 09:00


  Tema nr 103 Havsutsikt 114/366   ... fast vi brukar säga "vår kontorsutsikt". Vårt rullande kontor har en fantastisk utsikt över Rombaksfjorden.      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan in...

Av Kvasthilda - Måndag 22 april 09:00


  Tema nr 205 Norrsken 113/366   Ett oerhört suddigt iPhonefoto under devisen "de bästa bilderna - är de som tas".      Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om in...

Av Kvasthilda - Söndag 21 april 09:00


  Tema nr 273 Skymning 112/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Juli 2016 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards