Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 juni 2022

Av Kvasthilda - 4 juni 2022 10:00

Har fördaterat detta då jag började skriva i torsdags, för att inte glömma. Iofs ingen risk att glömma, då givetvis Eldeman adresserar detta idag. Ingen har väl missat nyheten att Anders Eldeman släppte en bomb i veckan? Han var hos Titti Schultz/P4 Extra i tisdags, där han berättade att han gör sitt sista Melodikryss i midsommar. I torsdags (idag när jag skriver just detta då) hade P4 Extra och Svjetlana Pastuhovic äran att avslöja nya programledarna. Ja, två. Stora skor att fylla! Eldeman hade ett par önskningar och just de två tar över... Den 20 augusti hör vi en av Annika Jankell och Anna Charlotta Gunnarsson i kryssvågorna. De ska köra varannan vecka. Men vad händer då hela sommaren? Är ju flera veckors glapp där? Då sänder Micke Cederberg krysset. Så blir det. Men idag är det fortfarande som det ska. Eldeman styr X-skutan.  O där är vi nu. Eller när jag skriver detta är dagens kryss klart. Och så här fick jag ihop det idag. 


O vi började i Göteborg. Sonya Hedenbratt sa Låt hjärtat va' me'. Nog så viktigt. 

Låt hjärtat va med
Allt du gör beror på det
När du tycker nånting kommit på glid
Då är det tid att le
För än finns det hopp
Än går jorden i sitt lopp
Ingenting är fullt så fel som du tror
Så syster och bror, hys hopp


Vi backar lite i tiden - även om det fortfarande pågår i mina hemtrakter. Vintern rasat ut bland våra fjällar. Den melodin kan väl kopplas till eldarna på Valborg. 


Allting har ett slut. Ja, vintern hoppas vi har nu rasat ut för i år. Fick ett minne på facebook i morse om att det snöade vilt i Katterjåkk för några år sen. Jodu. Little Jinder var med i Så Mycket Bättre 2016 och en av de andra deltagarna det året var Lisa Ekdahl. Fröken Jinder, dotter till Riksspelmannen Åsa Jinder tolkade Lisas Happiness is brief


Idag stämmer titeln på nästa bit klockrent. Gunnar Sandevärn spelade bröderna Gärdestads Sol, vind och vatten


Första uppgiften med en melodi av Lennon/McCartney. Eldeman spelade The Long and Winding Road med Anders Glenmark och Eva Dahlgren. Två väna röster. 


Nä, den är ingen julmelodi men har blivit det genom Want Disney och julaftons Kalle Anka. Benjain Syrsas paradnummer eller kanske Bengt Feldreich då vi ska ha svenska titlen, Ser du stjärnan i det blå?. Hasse Rosén spelade musiken utan sång. 


Sommaren 69 var jag fyra år. Vi hörde Bryan Adams största hit. 

Standin' on your mama's porch
You told me that it'd last forever
Oh, and when you held my hand
I knew that it was now or never
Those were the best days of my life
Oh, yeah
Back in the summer of '69, uh-huh
It was the summer of '69, oh, yeah


Ännu en melodi utan faktisk sång, Diggi-Lo, Diggi-Ley.

Diggi-loo diggi-ley, alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllene skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley, himlen öppnade sig
Det är knappt man sina ögon tror
Åh, jag börjar nästan sväva
I mina gyllene skor

Grabbarna i de gyllene skorna var Per, Richard och Louis Herrey. Studenter från Kungliga Tekniska Högskolan sjöng, fast inte texten. 


Lennon/McCartney igen då. Vi fick en av deras låtar, Obla-Di, Obla-Da med en grupp från Skottland. Typiskt brittiskt. The Marmalade


Vi går på bio. Första Rocky-filmen. Gonna Fly Now


Oh, show me heaven
Cover me
Leave me breathless
Oh, show me heaven please
Here I go
I'm shaking just like the breeze
Hey baby, I need your hand to steady me
I'm not denying
I'm frightened as much as you
Though I'm barely touching you
I've shivers down my spine
And it feels divine

Maria McKee


George Gershwin stod för nästa illustration. Originaltiteln på melodin är My One and Only


Vi slutar med en av mina svenska favoritartister. Jag hörde honom på Kirunafestivalen för några år sen, och hade då lite svårt för honom, men jag är ett stort fan av Så Mycket Bättre och gillar att se artisterna i andra sammanhang och "lära känna dem" lite bättre. Har dock alltid älskat den här låten, inte minst i Loreens tolkning, Jag är en vampyr. Just ja, Markus Krunegård söker vi. 

Toaletten, spegeln - jag har stirrat färdigt på den
O' vem blir inte ful i sextio Watts ljus?
Toaletten, duschen - jag har gömt mig för sista gången i den
O' vem blir inte kall, naken o' våt i en tom hall?
Somnar noll-sju, vaknar igen på natten. Somnar noll-sju, vaknar igen på natten
Jag är en vampyr. Jag suger och spyr. Låt mig komma in. Jag vill bli din
Jag är en vampyr. Jag suger och spyr. Låt mig komma in. Jag vill bli din
Hela världens hunger samlad i mig. Hela världens hunger samlad i mig
Jag är en vampyr. Jag suger och spyr. Låt mig komma in. Jag vill bli din
Jag är en vampyr. Jag suger och spyr. Låt mig komma in. Jag vill bli din


O med det går jag - och möjligen Twilightvampyrerna ut i solljuset denna lördag. Allt är som det ska. Ännu :) 



Av Kvasthilda - 4 juni 2022 09:00


Tema nr 195 Myr

155/365


Samma myrkant och sjö jag fotade för exakt en månad sen innan denna bild. Här klädd i regn. Och mera regn. Temat för de senaste två veckorna. Eller nä. När jag skriver detta är det fortfarande nån dag till publicering så att sia om vädret efter detta går inte. Men om jag skriver mina första två veckor av ledigheten stämmer det bättre. 
Stor-Sakriträsk ligger fortfarande på myren, till stora delar. Mycket vatten är det. Var det. 1 juni. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards