Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 juni 2022

Av Kvasthilda - 19 juni 2022 14:06

Sådärdå. Ett dygn senare, lite drygt. O mer blev det då datorn kraschade och allt hängde sig... Har just "flyttat" till sonen så Svågern får vara lite i fred några dagar. O Junior har semester den här veckan så vi får några dagar tillsammans. Melodikrysset löste jag efter halvtid men hade inte tid att blogga igår. Nu tar jag mig tiden. Såhär fick jag ihop det idag... ehh igår....:


Dagens bästa skiva redan från start, sa han Eldeman. Zarah Leander sjöng Viljasången ur Glada Änkan. Ackompanjerad på flygel av maken Arne Hülphers. Zarah blev kanske hans glada änka, då hon, som hans fru gick bort några år senare än Arne.


Beppe Wolgers fantastiska Det gåtfulla folket hörde vi sen. Eller tja, han var en av låtskrivarna.

Barn är ett folk och de bor i ett främmande land
Detta land är en gård och ett skjul
Där sker det farliga tågöverfallet ibland
Vackra kvällar när månen är gul
Där går en pojke och gissar på bilar
Själv vinner han jämt
Fåglarnas sånger i olika stilar
Är magiska skämt

 

Där blir en värdelös sak till en skatt
Där, där blir sängar till fartyg en natt och går till månen
Där finns det riken som ingen av oss tar ifrån dem
Alla är barn och de tillhör det gåtfulla folket


Många barn är det. En på miljonen är en låt av och med Bo Kaspers orkester.

Du önskar att du ägde allt
Att du är en på miljonen
Att det du har är tusenfalt
Men gud ger ingen allt


Världens bästa Carlsson. Ja, Robyn alltså. Hon sjöng en version av Världens bästa Karlsson hämtad ur filmerna om Karlsson taket.


Är ju i Dalarna. Här är folkmusiken stark, och särskilt veckan som kommer, med midsommar i andra änden. En gånglåt spelas alltid när spelmanslag och dansare marscherar in mot midsommarfirandet med stång och dans runt denna efter resandet. En som ofta hörs är Gånglåt från Äppelbo som idag spelades av ett "anonymt spelmanslag".


Dagens finska melodi serverades och den handlade om en ubåt. Yellow Submarine hette låten när The Beatles gjorde den.


Ingmar Nordströms avslutade första halvlek med en Glenn Miller-melodi skriven av Harry Warren. Kan det ha varit At Last? Utan text idag, men Etta James har sjungit den med text.


Den långa titeln Denna solen den har fläckar som en leopard är skriven och inspelad av Laleh.

Leopard
Solen den har fläckar som en leopard
Denna solen den har fläckar som en leopard
Solen den har fläckar som en leopard
Mm, ah
Solen den har fläckar som en leopard


London Symphony Orchestra spelade The Boss. Bruce Springsteens Born in The USA


Det är sant. Det är han. True heter en melodi av Spandau Ballet. Kastas tillbaks i 80-talet. 


Sommaren är kort. Men den är här. Och jag får en längre sommar i år än på många, många år. Mats Olssons orkester spelade en vensk sommarlåt, inte a Tomas Ledin, utan Peter Lundblad. Ta mig till havet

Ta mig till havet, och gör mig till kung!
Kung över sommar'n och natten
Sanden är fuktig och kvinnan är ung
Galen av längtan är jag
Dofterna samlas, och luften blir tung
Ta mig till havet och stanna
Tills natten blir dag


Sen rullar vi tillbaks i historien. Hon var blott 19 år när nästa melodi spelades in, Ella. Fitzgerald. Tillsammans med Teddy Wilsons orkester hörde vi My Melancholy Baby. 1936. Det var ett tag sen. Fast mor och far föddes tre år tidigare. 


Mammas eka har inte kommit ner i vattnet sen vi sålde pappas barndomshem. SysterYster ska fixa den, så fort orken finns. Hon har det inte lätt just nu. Den kommer så småningom att flytta norröver. Båten. Dock inte grönmålad som  Pajala-Hasses eka är i melodin han spelar - utan text. 

O ut på sjön den vida vi ska ut o glida
i en grönmålad båt
Vi mot varma länder, stäven vänder
i en grönmålad båt


Båten får gunga dit vindarna vill
Blåser det inte, så ligger vi still


O med det säger jag Skepp o Hoj o hoppas kanske ta mig en tripp till en strand någonstans. Inte för att bada och sola, det är inte riktigt min grej, men kanske för att hitta lite roliga eller fina fotomotiv. Nästa vecka blir det bomber och granater. Eller fyrverkerier. Eller en fanfar. Eller ingenting alls. Eldemans sista program. *suck* 



Av Kvasthilda - 19 juni 2022 09:00


Tema nr 343 Vidöppen

170/365


Leifs rävkoja. Den har stått där så länge jag varit i stugan. Det är många år sen han satt i sitt gömsle och passade på räv under tidiga höstkvällar. Någon har ställt upp dörren så en björk har slagit rot i kanten och håller dörren öppen. 

När han satt där skulle dörren definitivt inte vara öppen. På sidorna är fyrkantiga hål utskurna och i dessa sitter en skiva med ett litet hål, precis för bösspipan att få plats - med lite rörelsemån. Allt för att ine synas. Ve den räv som vågade sig fram... 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards