Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 6 augusti 2022

Av Kvasthilda - 6 augusti 2022 10:57

Maken ringde mig i morse. Sa till vännerna han besöker, att "säkraste tiden att ringa hustrun är strax före Melodikrysset". Mmm, hellre efter, men ja. Fast idag stör han inte mig när jag skriver det här :) Familjen är spridd runt landet. Två av avkommorna är i Skåne och hälsar på kusinen. Barnbarnet får träffa sina Roblox-spelande tremänningar för första gången. Skoj! Men nu tillbaks till krysset då. 


Vi började i något som sker landet runt i helgen. Skyfall. Det hotas med översvämningar både här och där. Isch. Adele sjöng sin låt ur filmen med samma namn där Daniel Craig spelar Agent 007. 

Let the sky fall when it crumbles
We will stand tall
Face it all together
Let the sky fall
When it crumbles
We will stand tall
Face it all together at Skyfall
At Skyfall


Hans älskade Skyfall sprängs i luften i filmen. Pang i Bygget kan man säga då. Det heter teveserien vi sökte för nästa adress. Ett litet hotell vid namn Fawlty Towers. Den gick bara två säsonger men folk älskade tokerierna. 


Nils Dacke fick vara med i dagens kryss. Han spelade en gammal Sten & Stanley-låt, Jag vill vara din Margareta. Den hade jag på en tunn, fladdrig plastskiva som kom som reklam från en skivklubb mamma var med i. Vill minnas att skivan var röd. Den snurrade något varv på vår gamla skivspelare mamma gav oss i julklapp. En orange i plast. Ja, herre gud. Texten vi inte hörde: 

Jag vill vara din, ska du veta
Bara vara din, Margareta
Står här vid din dörr, kär som aldrig förr
Men vågar inte ringa
Pulsarna de bränner så heta
Känner du som jag, Margareta?
Inget annan vet om min hemlighet
Mer än jag


En tysk skiva på det. Gissar att det är samma titel på tyska som den vi söker. Se mig i ögonen, älskling


Vi fortsätter på det temat då, älsklingar. Sweetest Thing heter melodin U2 spelade, där Bono sjöng. 


O hon var rätt sweet, allas vår Monica Z. I filmen med det namnet spelade Edda Magnason huvudrollen och sjöng även hennes visor. Idag hörde vi Bedårande sommarvals, som skrevs av bland annat Tage Danielsson. 

Den handlar inte om bryggorna, vaggorna, myggorna
Inga bränningar som bryts vid reven
Ingenting om Calle Schewen
Som fyller fredligt sin kaffekopp med kron

 

Min sommarvals, vad handlar den om?
Ingenting alls - den bara finns här!


En annan mycket älskad sångerska, var Marie Fredriksson. Hon ville bo i Ett hus vid havet

Jag vill ha ett hus vid havet
Där jag kan se på alla båtarna
Som lägger till
Jag vill ha ett hus vid havet
Där jag kan höra alla måsarna
Och göra som jag vill


Vi tar ännu en av våra största sångerskor för nästa kryssadress. På 80-alet gjorde Agnetha Fältskog en engelsk platta och vi hörde I Won't Let You Go från denna. 


Gissar att det var Ethel Merman själv som sjöng för nästa ledtråd. There's No Business Like Show Business kommer ur musikalen Annie, Get Your Gun


Poppa popcorn i en kopp.... Nej, den har ingen text, men många sjöng så till den poppiga melodin. Popcorn. De ska man äta. Om man gillar såna. 


Bröderna Herrey dansade i sina gyllene skor. De är tre bröder i gruppen, Per, Richard och Louis.

Diggi-loo diggi-ley, alla tittar på mig
Där jag går i mina gyllene skor
Jag dansade omkring på gatan
Och hela världen den log
Diggi-loo diggi-ley, himlen öppnade sig
Det är knappt man sina ögon tror
Åh, jag börjar nästan sväva
I mina gyllene skor


Cornelis sjunger Taube. Ja det är namnet på skivan nästa låt kom från. Den Sjuttonde balladen skrevs av Evert

Jag står här ensam, fast i lustigt lag
Nåväl, med rätt, ty själv min väg jag väljer
Och målet ser jag tydligt, dag från dag
Långt bortom dessa flaskor och buteljer
Och just vid dessa silversträngars drill
En röst mig når, som hörs blott av poeter
Jag glömmer därvid alla små förtreter
Och dricker, stolt, min ädla sångmö till!

Det lät väldigt mycket Bellman om den här, både melodin och texten. 


Vi slutar storslaget. Om den lilla utomjordingen som försöker ta sig hem. E.T Phone Home... Den långa filmtiteln är egentligen E.T the Extra-Terrestrial. John Williams skrev musiken till äventyret, där vi för första gången gjorde Drew Barrymore bekantskap. Så liten hon var, blev hon alkis på kuppen. Knepig värld det där. 


O med det långväga telefonsamtalet avslutar jag dagens krysserier. Hoppas ni får vara torrskodda idag och slippa översvämningar i källare och förråd. Glömmer aldrig regnet som fullkomligt dränkte pappas garage och källare för tjugofemtalet år sen.  Isch. 



Av Kvasthilda - 6 augusti 2022 09:00


Tema nr 61 Fabrik

218/365


-.




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards