Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 20 augusti 2022

Av Kvasthilda - 20 augusti 2022 11:29

Så har ännu en vecka passerat. Dagarna och sommaren har bara rusat förbi, trots att jag varit ledig så länge i början av den. Vaknade i morse av rejäla åskdunder och hällregn. Väckte dottern, men hon iddes inte kliva upp utan låg o lyssnade på åskan och regnets smatter mot plåttaket. Mysigt, men blött. Allt är fuktigt. 

Åsså var det premiär idag. För Anna Charlotta Gunnarson och Annika Jankell att ta över melodikrysstudion. De följde Micke Cederberg i spåren, snarare än Eldeman. Men klarade sig gôtt tycker jag. 


Vi började med hemligheter som bara tjejer har. Ingela Pling har skrivit melodin som Kikki Danielsson sjöng. 

Vi låser dörren in till damernas

Så ingen annan hör

Sen pratar vi om killarna
Som finns utanför
Vi låser dörren in till damernas

Vi skulle dessutom ha ett kort ord för lokalen i fråga. Toa dårå. 


Lite mello på det. Eller ESC och en finalist - och vinnare. Sertab Erener sjöng sitt vinnarbidrag för Turkiet 2003, Everyway That I Can. Hon kommer närmare bestämt från Balkanhalvön. 


Vems sång? Jao. John Denver skrev Annie's Song till sin dåvarande fru. 

You fill up my senses, like a night in a forest
Like the mountains in springtime, like a walk in the rain
Like a storm in the desert, like a sleepy blue ocean
You fill up my senses, come fill me again


Gösta Theselius dirigerade Underhålllningsorkestern för nästa uppgift. Med en enkel tulipan. Maken fick inga tulpaner, men dock en härlig present av sina "extradöttrar". Han adopterar flickor till höger och vänster och igår hade vi dem här på middag. Nä. Han har tre tjejer han kallar "sina" och en av dem vill att han ska ge bort henne när hon och sambon en dag kommer till skott och gifter sig. 


Oj, skolflicksmusik. Eller kanske mer pojkrumsmusik. De nämnde affischerna, som troligen satt på varenda vägg i ungdomsrummen. Sångerskan föredrar dock den kvinnliga befolkningen själv, och gifte sig i somras med sin norska manager, efter att fd frun gick bort i cancer för några år sen. Jag pratar om pojkdrömmen från mitten av 80-talet, Samantha Fox och hennes Touch Me

Touch me, touch me I wanna feel your body
Your heartbeat next to mine (This is the night)
Touch me, touch me now
Touch me, touch me now
Touch me, touch me now


The Supremes ställde frågan, Where Did Our Love Go?

Ooh, baby, baby
Where did our love go?
Ooh, don't you want me?
Don't you want me no more?
Ooh, baby

Det kan man fråga sig, men kryssfrågan gällde den mest kända donnan i trion. Nä, inte Summer, utan självklart Diana Ross. Hon var också gift med en norsk. Mjo. 


Kärleken försvinner. Vem får nu ser alla tårar? Vi hörde Wilmer Xs stora låt men instrumentalt, med Thorleifs och deras saxofoner. 


This is the Night sjöng Samantha och här kommer natten var nästa illustration. Ordagrant så, fast på engelska, Here Comes the Night.

Is there anybody out there
Underneath the bright stars?
If you wanna fall in love forever
Find it after dark
If you're nothing but a dreamer
With a fearless heart
If you wanna get lost together
In the after dark
Here comes the night

Agnes


Först tänkte jag att Anna Charlotta trampade i klaveret, när hon sa att Mats Olin sjöng Jag tror på sommaren, men det var ju bara halva svaret. Mats far Stig Olin var den vi sökte, då det var han som skrev låten. 


Vem vill ha en piraya som husdjur? Uppenbarligen killarna i Electric Banana Band som sjöng om sin piraya Maja

Jag älskar Maya min Maya, min bitska lilla piraya
Maya min Maya, min bitska lilla piraya
Maya min Maya, min bitska lilla piraya
Maya min Maya, min bitska lilla piraya
Från Peru till Biskay-ay-ay
Det finns ej en vassare trut


Vi slutar i en smäll. HC, Hans Christian, men inte Andersen utan Lumbye skrev sista kryssbidraget. Champagne-galoppen. Vi plockar drycken ur den galna galoppen och skriver champagne i krysset. 


O med det avslutar jag detta för idag och förbereder middagen för familj, vänner och goda grannar. Utan skumpa. 



Av Kvasthilda - 20 augusti 2022 09:00


Tema nr 288 Sticka

232/365


-.




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2022 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2022 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards