Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 28 januari 2023

Melodikrysset v 4, 2023

Av Kvasthilda - 28 januari 2023 11:00

Sitter och laddar för Melodikrysset. Maken har åkt till svågerns stuga över dagen och själv sitter jag med en vagt molande huvudvärk efter nattens sömnbrist. Hoppas klara mig ända till Narvik ikväll så jag få somna innan väckarklockan ringer igen vid tresnåret inatt. 


Men långt före det twistar vi igång med Chubby Checker

Come on let's twist again
Like we did last summer
Yeah, let's twist again
Like we did last year
Do you remember when
Things were really hummin'?
Yeah, let's twist again
Twistin' time is here
Hee, and 'round and 'round and up and down we go again
Oh, baby, make me know you love me so
And then:
Twist again
Like we did last summer
Come on, let's twist again
Like we did last year
Twist, yo!


Puh.... Lite lugnare, men maffigare är Jonas Gardells underbara Aldrig ska jag sluta älska dig. Den skrevs till filmen Livet är en Schlager. Undrar om han håller fast vid den meningen nu? Läste att de ska skiljas, Mark och Jonas. Jisses. Didn't see that one coming. 


Ett par andra killar det stormade kring under några år var Andreas och Magnus, Lundqvist och Carlsson, killarna i Alcazar. En total parentes för uppgiften. Men deras förlovning gjorde livet lättare för många HBTQ. Fint. Den ena blyg, den andra utåtriktad. Nåja, Det skulle leda till melodin.

I am not a sinner, nor a saint
Not that I will loose my head and faint
Every time we touch, no
Am I forgiven living and loving my way

För krysset plockar vi ut syndaren i det hela. Utan n. 


Fler par. Ett par syskon den här gången. Vi hörde Niklas och Pernilla Wahlgren i Diggar dig

Du är den sötaste som finns
Du är den finaste jag vet
Du har allt det där som alla önskar sig (hej!)
Jag diggar dig

Tillsammans gjorde de barnprogram under titeln Nicke & Nilla. 


Efter det får vi höra att Danilo diggar Hanna i Glada Änkan, Lippen Schweigen. En svensk revy(?) gjorde om den till Punschen kommer


Före pausen spelade Annika en mix med Panetoz Dansa, Pausa och Jan Lindblads fågelvisslingar. Tröga jag tog hjälp av MTHW på Facebook för att klura ut vad hon sökte. Självklart. Paus ? Fågelsång. Pausfågel


Bästa Tommy Körberg på det. Han sjöng sin signaturmelodi, fast på svenska. Finns väl ingen melodi som är så förknippad till Tommy som Anthem ur Chess? På svenska blir det schack och melodin heter I mitt hjärtas land. Vi ska också ha Tommys initialer, TK


Sen en musikkrock som heter duga.

So you're a tough guy
Like it really rough guy
Just can't get enough guy
Chest always so puffed guy
I'm that bad type
Make your mama sad type
Make your girlfriend mad tight
Might seduce your dad type
I'm the bad guy
Duh

Billie Eilishs Bad Guy tolkades av The Holophonics och deras musikgenre är ska, om man får tro gunget i låten.  


O nä, Det blir inget bröllop på lördag. Sitter just o bingear The Rookie och det lördagsbröllopet kom också av sig. En annan lördag kanske. Låten skrevs av Stikkan Andersson, men för krysset skriver vi in hans "riktiga" namn, Stig


Annika levererade en Eldemanledtråd, men hennes är så konstiga att man inte hittar en röd tråd nånstans. Eller så lyssnar jag inte. Vi hörde signaturmelodin med Stort S ur filmserien om James Bond. Eller agent noll-noll-sju


Petter och Titiyo sjöng och rappade för nästa kryssadress. Och det p-et ledde mig även till pippin ovan, fast nedanför. I krysset då. Glatta livet heter låten. Rap-stycket. Nåja, det är ju en melodi i botten i alla fall. 


Vi slutade med en låt med Jill Johnson och Lisa Miskovsky, To Know Him Is to Love Him. Den skrevs av Phil Spector och spelades in 1958 av The Teddy Bears. 

To know know know him is to love love love him
Just to see him smile makes my life worthwhile
To know know know him is to love love love him
And I do


O med det ska jag förbereda kvällens/nattens skift och försöka komma ihåg att ta med mig kameran så jag kan åka förbi o kika på snöskulpturerna i stan i morgon efter jobbet. Kan jag ju göra utan kameran, men jag vill nog ta lite bilder också, annat än med mobilen, fast den tar bättre bilder emellanåt. Bästa bilden är i alla fall den som tas. 

Med eller utan bilder, hoppas ni får en fin lördag! 



 
 
Ingen bild

Mats

29 januari 2023 15:47

Har du sett att man nu även kan lösa ett gammalt Melodikryss ifrån 1975?
Då var jag bara tre år och kanske var det någonstans där som jag fick intresse för Melodikrysset och det har sedan fortsatt genom livet. 🎵🎶

Kvasthilda

29 januari 2023 18:31

Nej, vad häftigt! Det har jag missat.

 
Ingen bild

Ingela

1 februari 2023 17:09

Om du inte redan hittat det.

https://sverigesradio.se/artikel/melodikrysset-fran-1975

Kvasthilda

1 februari 2023 19:53

Tack! ♥ Jo, jag har hittat krysset - och löst det :D Tänkte göra ett inlägg, men har inte kommit mig för. Kanske kommer ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards