Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 14 januari 2023

Melodikrysset v 2, 2023

Av Kvasthilda - 14 januari 2023 15:04

Har jobbhelg, så det där med bloggandet kommer lite på skam. Löste i alla fall krysset i direktsändning, mellan tåg. Fick en skiftändring så jag kom hem tidigare och kan nu sitta hemma och skriva i stället. Hade packat Lapptoppen och extern hårddisk, men hann inte riktigt med att skriva efter krysset, så det får bli nu :) 

Annika hade ett halvknepigt kryss idag. Hon leder fortfarande blinda genom kryssplanen, men uppgifterna var roliga idag. 


Vi började med en gammal rockdänga. Popdito? Min hjärna slog bakut, fast gruppnamnet låg o skvalpade i bakhuvudet. Plötsligt släppte släppet (??) och jag kom ihåg namnet, Supertramp. Breakfast in America

Take a look at my girlfriend
She's the only one I got
Not much of a girlfriend
I never seem to get a lot
Take a jumbo across the water
Like to see America
See the girls in California
I'm hoping it's going to come true
But there's not a lot I can do


Andrea Bocelli sjöng för nästa adress och med sig hade han David Foster (hur? va?) men vi ska ha tjejen han sjunger duett med. Vår egen Carola. Because We Believe. Fast Annika frågade efter en "sångare". Bah. 


50-talsrock på det. Eller pop? Igen? Do-Bop. Vi hörde Only You, med The Platters

Only you can make all this world seem right
Only you can make the darkness bright
Only you and you alone can thrill me like you do
And fill my heart with love for only you


Vi håller oss i "forntiden" och lyssnar till Den blyga visan. Alice Babs

Ja, herre gud. Mercy säger jag då. Och Duffy


Krystade ledtrådar. Det är kryss för Dummies ibland. För den som gillar Ted Gärdestad och gitarrer. Ja. O låten heter Gitarren och jag.

En stilla afton när vinden var ljum
Tog jag gitarren, försvann från mitt rum
Vi, ville vara tillsammans ett tag
Gubben i månen, gitarren och jag

Det vi söker till krysset "kan vara i fosforbrons eller nylon... och många såna på sin lyra". De hördes först i låten, för det var Teds eget instrument. Strängar


Vi hoppar ner till 1965, fast låten släpptes under min födelsemånad, i november 1964. Downtown. Petula Clark. 


En nollåttauppgift på det. Vi hörde Faces be Rita att stanna, Stay With Me. För krysset ska vi ha en slangsynonym till gruppnamnet. Nyllen


Nästa adress fyllde jag i på första orden i ledtråden. "Duett" och kvinnlig röst. Ja, men goa Lena Nyman sjöng med Gösta Ekman. 

Vad har du i fickan, Jan?
Är det en jättebanan?
Är det en rullad affisch?
Eller kanske pain riche?
Eller Tarzans lian?
Vad har du i fickan, Jan?
Är det en kraftig tulpan?
Eller har du varit ute
Och fångat en levande svan?

Vi hörde några röster till från våra revyscener, bland annat Martin Ljung. 

Geografi. Sitter med sportradion intill mig och den spelas nog idag, efter att norska tjejerna vinner skid-skyttestafetten. 

Ja, vi elsker dette landet,
som det stiger frem,
furet, værbitt over vannet,
med de tusen hjem, —
elsker, elsker det og tenker
på vår far og mor
og den saganatt som senker
drømmer på vår jord.
Og den saganatt som senker,
senker drømmer på vår jord.

Norge då'rå. 


För nästa uppgift fick jag lite kvällstidningsvibbar. Där är det superviktigt att uppge ålder på vem-de-nu-skriver-om. Han är 45 år. Jaha? Låten hjälpte mig i alla fall och det är ju huvudsaken. Slow Dancing in a Burning Room. En fin låt med underlig titel. Den hämtades från albumet Continuum med John Mayer

We're going down

And you can see it, too
We're going down
And you know that we're doomed
My dear, we're slow dancing in a burning room


Ännu en duett avslutar krysset idag. Henri Salvador sjöng All I Really Want is Love tillsammans med duett-partnern Lisa Ekdahl. 

HENRI:
I've looked all around this
Big old world and found that
All I really want is love
LISA:
Nothing can compare
This world I've had my share of
All I want is love


Det vill vi alla :) O med den kärleksönskan avslutar jag detta veckas melodikryss. Ha en fin kväll! 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 19:33

Så är jag då hemma igen och har datorn för mig själv en stund. Min krysslösning med Anna Charlotta den här helgen såg ut som följer:    Vi började i Så Mycket Bättre där Amanda Jenssen tolkade Carolas Fångad av en stormvind.    Barbro Skinnar...

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag 'kunde ...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards