Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 11 mars 2023

Melodikrysset v 10, 2023

Av Kvasthilda - 11 mars 2023 11:00

Jag är nu hemkommen från jobbet och väntar på att maten ska bli klar. Under tiden passar jag på att skriva lite kryssblogg, fördaterad. Eller förklockad :) Skrev ut en kryssplan i morse, men glömde sen helt bort det och pratade med kollegor i stället. När de blev upptagna med annat, kom jag ihåg det och satte mig o löste det. Inga större svårigheter idag, känner jag. Annika fick in många uppgifter idag, lite skillnad mot första kryssen. Nåja, Så här ser min lösning ut idag. 


Vi började med att ta en promenad med Salem al Fakir runt melloscenen. Han tävlade 2010 med sin Keep on Walking och han prommade till sig en andraplats. 


Jag diggar dig, jag diggar dig, jag digg-digg diggar dig
Jag digg diggeli-diggdigg diggar dig så smått
Du riggar dig flott
Det diggar jag hot

Povel Ramel tillsammans med Wenche Myhre


Ja, det är en underbar värld. (What a) Wonderful World med Sam Cooke. 

Don't know much about history
Don't know much biology
Don't know much about a science book
Don't know much about the French I took


But I do know that I love you
And I know that if you love me, too
What a wonderful world this would be


I den finns det rö'nackar, Rednex... De gjorde en remix av Cotton Eye Joe. Svårt att sitta still till den! 


Sen hörde vi fantastiska Marie Fredriksson med Ännu doftar kärlek.

För ännu doftar kärlek
Och hoppet blir till tro
Ännu blåser vindar
Som stillar sig till ro

Den producerades av Lasse Lindbom och vi plockar ut deras initialer, MF, LL


Första halva slutade med den evigt glade Benji. Benjamin Ingrosso och hans Smile. Vi snor sista två bokstäverna som utgör det svenska ordet för't. Le

I see me when I'm lookin' at you
We both know all the things we've been through
When you cry, you know I feel it too, but
When you smile, I smile


Sen en gammal dansbandsklassiker. Rara underbara Katarina. En av många tjejer i Ingmar Nordströms låt. 


Det är i kärlek o ur kärlek. Lämna honom. Melissa Horn.

Vi ska packa dina saker mitt i natten
Ta din väska och gå
Vi ska packa dina saker i en taxi
Och dra därifrån
Och om det så tar tusen gånger
Ska jag hjälpa dig att lämna honom

Vem var det som tolkade den i fjol? 


På det en filmsignatur som ger alla bilden av en brinnande stubin. Mission Impossible där huvudkaraktären Ethan Hunt spelas av Tom Cruise. 


Ja, i min generation alltså. My Generation. The Who


Och min generation minns nästa melodi. Guld är inte allt som glimmar. Titel melodin ur teveserien Kråkguldet.

Guld är inte allt som glimmar
Sedan vintersolen sjunkit röd
Det som bleks i ljusets timmar
Får mot nattens väv sin glöd

Spännande var det! För krysset söker vi guldets kemiska beteckning, Au (aurum) och vad man är om man har en massa av det. Tja. Rik dårå. 


Vi hoppar från kemi till Biologilektionen. Lill Lindfors. Hon kan hon. 


På den fick vi höra om en Brown Eyed Girl av Van Morrison. 


O vi slutade dagens kryss i musikal. Hair. Eller hår då som det är på svenska. I Got Life var låten och det sjungs om frihet. Bland annat. 


O Med det avslutar jag veckans något korthuggna kryss och laddar om inför kvällen och Mello. Hur går det? Blir det Queen Loreen? Eller kanske de norska tvillingarna? Vi får se :) 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Fredag 19 april 09:00


  Tema nr 208 Nästan borta 110/366   ... eller kanske tvärtom. Den är väldigt ny och på väg fram igen.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adres...

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< Mars 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards