Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 22 april 2023

Av Kvasthilda - 22 april 2023 11:00

Så har en vecka passerat igen. Veckans tinande kom på skam inatt när ny snö föll och färgade landskapet vitt. Inte så mycket men det är ljust. Gubben är hemma i helgen efter några dagar på fjället och dagens tåg är inställt för mig. Fick lösa krysset hemmavid trots allt. 

Dagens kryss började med något Annika gärna hemfaller åt, Stockholmsslang. Lasse Berghagen må vara något av det mest huvudstadska vi har i det här landet, men han "slangar" aldrig. I Mello 74 tävlade han med Min kärlekssång till dig där han sjöng om en aukustisk gitarr han köpt. O Annika vill ha gura för krysset. 

Ja. Det kan ju ge huvudvärk. Ungefär som jag har idag. För lite sömn efter att ha vaknat före tre. Hjärtsnörp är något annat.

It's a heartache
Nothing but a heartache
Hits you when it's too late
Hits you when you're down

Bonnie Tyler. 

Åsså mannen som hela världens hjärtan klappar för, framför allt om man gillar opera och tenorers fantastiska stämmor. Luciano Pavarotti sjöng La Donna e Mobile som hämtades ur Verdis Rigoletto

En av mina favoritlåtar någonsin efter det. Jag älskar Takida och deras Curly Sue.

I'm head over heels, goddess of mine
Your curls touching my face and now I can fly
You brought my life back, the glory you found
I'm in deep debt, without you I wouldn't survive
I'm head over heels, goddess of mine
Your curls touching my face and now I can fly
You brought my life back, the glory you found
I'm in deep debt, without you I wouldn't survive

Sångaren heter Robert Pettersson. 



Vi byter språk och tid för nästa kryssadress. 

Vor der Kaserne
Vor dem großen Tor
Stand eine Laterne
Und steht sie noch davor
So woll'n wir uns da wieder seh'n
Bei der Laterne wollen wir steh'n
Wie einst Lili Marleen.
Wie einst Lili Marleen

Marlene Dietrich


Vi studsar tillbaks in i mellon igen. 2013 den här gången. Anton Ewald bad om röster. Hans låt Begging tog sig till Andra Chansen och vidare till finalen där den slutade på en fjärde plats. 


För nästa adress letade vi en stad. Skånegänget i Hipp Hipp gjorde något som Eldeman uppskattade, en Melodikryssetparodi. Anders Jansson och Johan Wester kommer från Skånes utbildningsmecka, Lund


Ann Louise Hanson letade en speciell man. 

Var finns han
Min greve utav Luxemburg
Var finns han
Han som är manlig, stark och grann
Var finns han
Han som är ridderlig och sann
Var finns han
Var kan jag finna denne man

En greve tillhör adeln. 


Lite som prinsen i nästa melodi. Och flickan som ville ha nåt mer än ett Småstadsliv, Belle i Skönheten och odjuret. Sofia Källgren är så speciell och gjorde Belle på ett bra sätt. 


And maybe I didn't hold you
All those lonely, lonely times
And I guess I never told you
I'm so happy that you're mine
Little things I should have said and done
I just never took the time


And you were always on my mind
You were always on my mind

Klassiker. Willie Nelson. Född samma år som mina föräldrar. Willie blir 90 år den 29 april och mamma fyller år i september. 


Sen ska vi angöra en brygga tillsammans med The Real Group. 


It's all 'bout the money
It's all 'bout the dum dum da da dum dum
I don't think it's funny
To see us fade away
It's all 'bout the money
It's all 'bout the dum dum da da dum dum
And I think we got it all wrong anyway

Meja


Vi backar en massa år igen och lyssnar till Gullan Bornemark. Hon ville sudda bort alla sura miner för att sonen - och hon själv skulle sluta gnälla


Vi slutar i en sprillans ny duett. Hurula och Titiyo sjunger en melankolisk låt om ett förhållande som gått i stå. 

Det var längesen som jag inte kände mig ensam,
längesen som du skratta' åt nåt jag sa.
Längesen du o ja'.
Det var längesen du sa nåt som jag just hade tänkt.
Sen länge är det längesen nån av oss ens va gla'
Längesen du o ja'.

Titiyos pappa heter Jah och det är efternamnet vi söker. 


O med det säger jag, ha en skön lördag. Maken surar för att den fjärde hockeyfinalen går på en betalkanal vi inte har. Jag håller med honom, även om jag inte ser det själv. Nä, den går ju på Fyran. 



Av Kvasthilda - 22 april 2023 09:00


Tema nr 138 Konstprojekt

112/365


-.





Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
<<< April 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards