Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 13 april 2009

Svenska

Av Kvasthilda - 13 april 2009 00:10


Började med att lägga in delar av detta i min profil, men gör ett blogginlägg i stället.


Jag är "svenskafröken". Inte enligt yrke, men rent personligen. Blir vansinnig på felstavningar (nåja, stava fel är väl allas rättighet någon gång i livet) och är man Queen of Typo själv så förstår jag att mycket kan bero på detta fenomen. Finns en liten lektion/textsnutt som rullar runt Internet (kan för tillfället inte hitta ett exemplar av den). Den går ut på att den mänskliga hjärnan kan läsa en text med nåt som ser ut som total rappakalja, bara alla bokstäver är på plats och första och sista bokstaven är rätt. Alldeles sant. Har läst den på svenska och engelska och den fungerar i båda språken.


 Vad gäller min egen stavning och korrekt svenska i mina inlägg.... Förutom det jag skriver på min profilsida är det som så:  Korrekturläsning av kommateringar skiter jag i. Ibland hittar jag / kommer ihåg dem - ibland inte. "och - men - eller - utan - för" ligger i bakhuvudet i arvet efter nå'n gammal svenskalärare. Antagligen är detta satser som aldrig ska ha ett komma före. Minns inte. Struntar i det o sätter glatt komma före och o annat.


Nåt som också gör mig galen frustrerad är alla mellanslag före frågetecken och utropstecken, så skulle jag mot förmodan missa själv, skäll gärna på mig!


Ungefär lika illa som särskrivning. *isch*

Kassa kvitton (är ju nåt helt annat än kassakvitton)

Ett annat exempel jag sett på en bild:

"kalle hån skrattar åt klant arsle"  - Kalle Hån skrattar åt Klant Arsle. Kul att heta Klant Arsle... Eller hur?


Eller det nya med hopblandningen av "de" och "dem". Fattar inte varför folk har börjat göra om detta. *rys*


Har försökt att låta detta bara glida förbi, men min blogg är min blogg o jag skriver om det, om jag vill! Sådeså!

 
 
Ingen bild

Persil,ja

13 april 2009 08:56

Jag har varit korrekturläsare till yrket och måste många gånger tvinga mig själv att klara av att släppa igenom fel. Som mitt namn när jag kommenterar hos någon, det blir ofta perislja och jag tvingar mig att låta det vara kvar. Det är som att jag har en fobi och ska vänja mig liksom. Skönt att höra att det finns fler språkpoliser. I min blogg ser jag efteråt att det finns en del skrivfel men de är helt och hållet slarvfel, eller tangentbordsslintafingerfel. DOCK har jag upptäckt att jag stavar fel i bland och UTAN att märka det och då blir jag lite skraj och undrar om det är alzheimers eller något liknande. Sen har jag fått en mysko egenskpa att börja meningar med men. MEN det skyller jag på mitt talspråk. U säger att 99% av mina meningar börjar med men. Undrar vad den sjukan heter?
Jag har dessutom börjat läsa rubriker fel. Tidningsrubriker. Min hjärna läser något helt annat än det som står och när jag sen läser artikeln undrar jag varför de rubriksatt så konstigt och sen fattar jag att jag läst helt fel. Ruggigt.

 
Ingen bild

Persiilja

13 april 2009 08:57

Jag har också sett det där gruppmejlet med bokstäverna helt omkastade. Man läser det ju helt obehindrat. Coolt! Tittar man närmare ser det ju helt crazy ut.

 
Ingen bild

Kvasthilda

13 april 2009 10:18

Jag anser att det är fullständigt tillåtet att börja en mening med MEN. Eller OCH. Bloggande är ju talspråk. Oftast. Ens tankar o funderingar. De börjar ofta på ett icke korrekt sätt. Däremot kan man ju försöka hålla sig till andra korrektur när man skriver. Som sagt. Dem kontra de.... *shudder*

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
April 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards