Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 24 april 2009

Av Kvasthilda - 24 april 2009 12:02

Här är receptet på min exceptionellt populära kardemummakaka. Bakar man den åt maken infriar han alla löften. Nästan :-)

(ja, jag vet att bilden är trist o tråkig, men jag har inte riktigt tid att Leilifiera den) Fotade en ny bild:


Kardemummakaka



  • 1,8 l vetemjöl
  • 8 tsk bakpulver
  • 2 tsk kardemumma
  • 200 g smält smör
  • 6 dl strösocker
  • 7,5 dl mjölk

Blanda de torra ingredienserna. Vispa ihop smör o socker, häll i torrvarorna och tillsätt sedan mjölken. Observera att det blir en TJOCK degliknande smet. Häll/bred ut i långpanna, strö pärlsocker (tätt, tätt) över och grädda nedanför mitten 30-40 min i 200 grader.


Dela den färdiggräddade kakan i fyra delar (mitten/mitten, eller fyra tvärlängder) och skär i tunna skivor. Blir för mastigt med fyrkantsbitar som "vanliga" långpannekakor.


Håll sopkvasten nära tillhands, för det

s m u l a r!

Av Kvasthilda - 24 april 2009 11:45

isch usch blä. Jag gillar rakvatten, men bara om det sitter på makens haka. INTE när jag har fått det på händerna, eller som idag - på min nytvättade tröja. Städade badrumsskåpet (gjorde åtminstone ett försök därtill) och en av korkarna ramlade av och rakvatten skvätte ut över mig. Har bytt tröja, men nånstans finns det en droppe som luktar....


Nåja, lite lunch kanske, o fixa matlåda. En dryg timme till skiftet.

Av Kvasthilda - 24 april 2009 10:49

Snart har man sista passet på bangården. Trist! Det är en skönt gäng! Har väl inte fått exakt all den praktik jag skulle behöva med växling och signaler men det har varit lärorikt på andra sätt. Man får en insikt i varför vi, som förare får stå och vänta på våra vagnar. Allt går inte som på räls ;) Det finns en del hinder som måste röjas undan och tappar som måste fungera. Och fungerar inte det, blir det traktorlastning och det tar åtminstone sju gånger så lång tid.

Har bakat en kaka för att bjuda mina skiftkamrater på. Tyvärr får inte alla skiften smaka. Mina andra två skiftlag har ledigvecka och återkommer först på måndag. Innan dess är alla kakbitar slut.


En av killarna har en ny, jättesöt fru och en liten bebis på gång. Deras femte. Hans tredje och hennes tredje men deras första tillsammans. De var båda singlar och träffades i lekparken. Han bjöd henne på nykokt kaffe och IKEA-katalogen och på den vägen är det, sa han. Gulligt va? Tänk att vägen till en kvinnas hjärta kan gå via IKEA? 

Tidigare månad - Senare månad

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<<
April 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards