Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 18 maj 2009

Av Kvasthilda - 18 maj 2009 23:25


" 'laptop' stavas väl med ett p?" frågade E-pigan.

"Ja, ett p o ett p."

"Fan du é störd!"


:-)

Av Kvasthilda - 18 maj 2009 22:57


Internet är tillbaks. Tog en dryg timme. Dryg i alla dess bemärkelser o betydelser. Skitmaskiner.


Tack Elisabeth :-) Jag skrev givetvis lapptopp medvetet :-)) Hade gärna suttit på kebne, fast kanske inte ikväll. Lite för kallt däruppe. Topparna har säkert drunknat i moln. Vår himmel börjar gråna. Snart gråter änglarna.


Tack för alla goa kommentarer, både publicerade och icke publicerade. Läste en skön blog av en tjej i USA som skrev just om kommentarer. Många blir jätteledsna över att de inte får kommentarer - och givetvis jag med när det är torka på den fronten. Har ju några trogna bloggarvänner som skriver regelbundet och ni är guld värda.

Den här tjejen hur som helst, har insett att hon skiter i om hon får kommentarer eller inte. Ett tag tyckte hon att det var livsnerven i bloggeriet. Givetvis är det jättekul att få gehör för alla tokerier man kläcker ur sig. Och lite beröm vill man ju ha för bilder man delar med sig. Nu är ju inte det mitt syfte med denna blogg utan bara helt enkelt att dela med mig lite av min vardag med allt vad det innebär.

Nåja, ska sluta flumma för idag, för nu tappar jag tråden och jag ids inte leta reda på änden. (är katten här?)

Puss & Kram!


Av Kvasthilda - 18 maj 2009 22:08


Vårt internet bara tvärdog. Dödde ihjäl. La av. Kaputt.

Nu sitter jag på min lapptopp o surfar via mobilt bredband. Skit vare med det. Hoppas det återkommer snart. Telefonerna fungerar och allt annat, men inte internet. grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. Ibland får den spunk, som Pippi sa och det driver hela familjen till vansinne.

Jaja. Får se när jag återkommer.


Av Kvasthilda - 18 maj 2009 19:49


Pojkarna ligger vid vägens kant och noterar med stor energi,

nummer och färg på varenda bil som händelsevis far förbi.

Om du undrar vad detta skall tjäna till så svarar jag dig som så,

Det har verkligen ingen betydelse alls vad samlare samlar på.


Samlarna, av Alf Henrikson, 22 juli 1954


Av Kvasthilda - 18 maj 2009 18:55


Detta är ett snabbfikarecept jag ärvt av svärmor. Inget för den hälsomedvetne. Det är hastbullar av sötaste och godaste slag. Som en blandning av plättar och socker-kaka.

Jag brukar göra dem lite på måfå men har faktiskt ett recept.



  • 1 ägg
  • 1 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 1½ tsk bakpulver
  • 1 dl gräddmjölk  (nåja, vanlig mjölk funkar bra)
  • ev 1-2 tsk vaniljsocker

Vispa ihop ägg o socker, vänd ner mjölet blandat med bakpulver (o ev vaniljsocker) o rör ner mjölken.

Bryn smör i gjutjärnspanna. Klicka ner smeten och grädda bullarna på båda sidor tills de blivit gyllenbruna. Vänd dem i strösocker. Klart. Ätes varma!



Av Kvasthilda - 18 maj 2009 16:44


Hmmm. Tittar ut och det ser inte lovande ut. Får försöka hålla koll på vädret. Har tvätt hängandes därute. Som alltid... När frun i huset hänger ut första tvätten blir det nederbörd. Inte sällan den vita varianten. Nä, det vill vi inte ha!


OK, middagen hägrar. Gjorde köttfärssås igår. Kanske gör nåt av resterna, eller lämnar det åt huliganerna då jag jobbar eftermiddag/kväll hela veckan, med start onsdag.


Barnafadern gjorde ett kort besök i hemmet över natten. Bor nu på hotell i två nätter. Jobbar i Aitik till onsdag. Hoppas ryggen håller. Blir inte kul att ha honom hemma i helgen annars!


Mellantjejen åker kanske o hälsar på Storasyster i Pite till helgen. Direkt efter tandläkarbesöket i Gällivare på onsdag. Kråkan jobbar visserligen hela helgen men bara till tolv, och före det brukar man inte få liv i Råttungen.


Av Kvasthilda - 18 maj 2009 16:05


Sonen kom inångandes från skolan för ett par timmar sen. Ilsken som en bålgeting. Hälsade inte. Slängde kepsen ur ryggsäcken och stampade in i sitt rum. Ville inte svara på frågor. Han bara låg o kokade på sin säng, stirrandes i taket med munnen hårt hopknipen.

Undrar vad om hänt? Inga gymnasiebetyg? Taskiga kompisar? Mobbad? Nån tjej som gjort slut? (har ingen vad jag vet). Elaka lärare?

Han vägrade ta ögonkontakt utan lyssnade än mer koncentrerat på skvalet i sin orange iPod. Det är min son det. Allt han har är orange. ÄLSKAR orange som ingen annan jag känner. Orange o brunt o grönt.


Nu har han krupit ur sängen och kastade åt mig föremålet för sin ilska. Sitt arbete i Bygg ett samhälle. Kompletteringar. Jaha. Det var inte värre än så.

Vikingar på Island. Kan inte vara det allra lättaste att hitta information om. Nu är det SO och NO-delarna som ska kompletteras. Svenskan är klar, o engelskan likaså. Det är ett arbete som sträcker sig över hela vårterminen i nian och över flera ämnen. Tjejerna har gjort detsamma men haft andra inriktningar.

De skriver om ett samhälle långt tillbaks i tiden, eller ett fantasisamhälle om hundra år eller på månen. De ska ta reda på så mycket som möjligt. Det pojken ska kompa nu är om tinget. Vilka satt i tinget? Vem fick vara med o bestämma? Hur såg miljön ut? Klimatet? Osv osv. "Hittar inget". "Men HITTA PÅ DÅ! Island är Island. Har antagligen sett likadant ut i tiotusen år!"

(ursäkta mig, du islänning som ramlat in här och vet bättre, jag har ingen aning)


E-pigans miniatyrsamhälle fanns att beskåda på Kiruna Stadshus tillsammans med en massa andra. De ville ha den i samband med utställningen av stadsflytten. Kiruna ska ju flytta. Hit eller dit. Nu lutar det hitåt igen. Och maken lutar åt att flytta till Abisko om så blir. *suck* Han vill inte bo centralt. På nåt sätt. Vi är bortskämda här. Kan ta skotern från garaget, ut på sjön om vi vill. Utanför stadsplanerat område eller vad det kallas. Innanför får man inte köra skoter alls. De testade med skoterleder men som allt annat missbrukas det av snorgärs o fyllon. La ner hela projektet igen, innan det rotts i hamn ordentligt. Annars finns det leder som går till o från mackar - framför allt längst bort i stan, från oss sett. Lite kul när ungdomarna kommer på sina högkammade skotrar, drar in till macken och fyller på direkt i tanken.


Nåja, hoppas gossen får till sitt arbete. Morsan är värdelös på att hjälpa till där. Eller snarare, sonen är inte mottaglig för mammas tips o idéer. Nu har hans ömma moder i alla fall satt ett par osedda böcker i händerna på gossebarnet. Får se om han hittar nåt matnyttigt. Vore ju SKIT om han inte får sina betyg i SO o NO....


Av Kvasthilda - 18 maj 2009 15:40


ÄNTLIGEN har jag fått rent det där jäkla otyget till fönster i hallen. Har inte bestämt hur jag ska göra med köksgardinen än. Snodde sonens gardin i stället. Han får vara utan sålänge. Måste sy nya gardiner. Är dödligt less på alla mina. Blommor o rysch pysch sen tidernas begynnelse. Blommor må vara, men det är för mycket 90-talspasteller.


 


Den uppmärksamme kanske ser att det saknas nåt i fönstret.... Just det. Den illaluktande men ack så vackra porslinsblomman lyser med sin frånvaro. Ville fota fönstret utan den. Har inte ställt den dit än. Måste bestämma vad jag ska göra med den. Klippa ner eländet? Försöka snurra upp tentaklerna på den lilla ringen som köpts för ändamålet och som sitter i krukan? Ingen aning.

Måste nog flytta den från duschen i alla fall.


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Maj 2009 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards