Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 19 februari 2010

ABC Norge 2 - V

Av Kvasthilda - 19 februari 2010 12:15


V är Veckans bokstaV. Vad kan V betyda för mig? Vinter är ju en sak men jag har visat så många Vinterbilder så jag får spara det till en annan omgång :-) I stället Väljer jag en sak som barnen o jag är helgalna i.


V som i Vampyrer.



Van Helsing med Hugh Jackman som den legendariske vampyr-jägaren var ett måste att köpa in när den kom på DVD.

 

 

Buffy, the Vampire Slayer var väl en av de första serierna vi slukade, Storpigan o jag. Min favorit är rebellen och Billy Idol-kopian Spike. Dotras är Angel.


Spike som actionfigur,

tillverkad av Sideshow som gjort samlardockor av många kändisar och seriefigurer. Prototypen är skitsnygg o vansinnigt lik James Marsters' Spike. Den färdiga dockan är inte alls lika snygg.


Buffy, vampyrdödaren.

Samma sak här. Prototypen är ursnyggt gjord och den färdiga dockan plastig o konstig.


Jag har läst Twilight om och om igen. Lyssnat på böckerna flera gånger. Kärlekssagan om skoltjejen Bella och den så många år äldre tonårsvampyren Edward. Köpt och läst X antal ungdomsböcker om vampyrer. Flera av dem mycket välskrivna, även för ett vuxet öga. Vampire High, House of Night och böckerna om The Vampire Achademy. Såg serien True Blood (vem gillar inte Alexander Skarsgård som den gamle vikingavampyren Eric Northman?) och köpte sen alla böckerna i serien, skrivna av Charlaine Harris. Slukade böckerna. Har lyssnat på dem i amerikansk sydstatsinläsning. Elvis går igen. Han dog inte utan blev vampyr. Kallas för Bubba och har inte alla "getterna hemma".... (i Men in Black säger de samma sak, att han inte alls dog utan att "He went home"). The Vampire Diaries har jag läst och irriterar mig lite över att teveseriens Elena är brunett o inte ultrablond som hon är i böckerna. Detaljer :-) Moonlight hette en serie som bara gjordes i en säsong och likaså en kanadensisk teveserie vid namn Blood Ties. Mycket vampyrer bliir'e :-)


Ibland kan vampyrerna vistas i dagsljus, ibland inte alls. En kul scen är ett samtal mellan Damon Salvatore och Caroline i ett avsnitt av the Vampire Diaries:


"What's so special about this Bella-girl? Edward is so whipped."

"You gotta read the first book first. Won't make sense if you don't.  

"Oh, I miss Anne Rice. She was so on it!"

"How come you don't sparkle?"

"Because I live in the real world, where vampires burn in the sun."

"Yah, but you go in the sun."

"I have a ring." svarar Damon och viftar med sin silverring med en lapis lazuli-sten. "Protects me. Long story."

..... *klipp* ..... (en kort diskussion om hur man blir vampyr)

"This book by the way, has it all wrong"

 

Just en ring är vad som får även Spike i Buffy att kunna vistas i solen. Annars blir det hett om öronen!


ABC i ord og bilder


 
 
Ewa

Ewa

19 februari 2010 13:06

Spike är behållningen med Buffy-serien! :-)

http://www.fundringar.bloggplatsen.se

 
Maria

Maria

19 februari 2010 14:41

Vampyrserier och filmer kan vara kul att titta på... Fina bilder!
Trevlig helg!

http://minaordminabilder.wordpress.com

 
HildeS

HildeS

19 februari 2010 17:13

Jeg har fått med meg at vampyrer er usedvanlig populært for tiden, men hvorfor har jeg ikke helt skjønt......!

http://hildestorm.blogspot.com

 
Ingen bild

f

19 februari 2010 18:10

ja her var det en blodfan..true blodd liker jeg og filmen med Bradd Pitt og Tom Cruise :en vampyrs et eller annet;O) , og LA den rette komme inn, den svenske boka med film, men det snakker jeg jeg ikke høyt om "gamle " damer skal ikke "digge" vampyrer.;O) ha en fin helg

 
Ingen bild

Kvasthilda

19 februari 2010 18:45

f, Låt den rätte komma in har jag inte hunnit se än! Har även boken ligganes i min att-läsa-hög men kommer mig aldrig för att göra det! Äldsta dottern älskar den boken.
En vampyrs bekännelser ja..... :-))) Mums!
Klart gamla damer kan gilla vampyrer! Oftast är ju vampyrerna äldre själva än man kan föreställa sig ;) Heheheheheeee...

 
toraa

toraa

19 februari 2010 18:53

herlig ABC2-V
Vampyrer er virkelig fascinerende

http://toraamusic.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards