Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 9 juni 2010

Veckans Hus #21 - Kyrkfönster

Av Kvasthilda - 9 juni 2010 00:36


Ont om tid. Jobbar som en galning just nu och hinner knappt med. Tur man har stora arkiv att tillgå - och framför allt när det gäller kyrkor o deras fönster, som ju är veckans hustema. Nu har jag gjort ett litet urval av alla de kyrkor jag fotat och plockat lite blandade fönster.


Svärdsjö kyrka utanför Falun. Fönstret sitter i vapengården.



Falu Kristine och ett par av dess vackra små rosettfönster.


   


Också från Falu Kristine. Ett av fönstren runt koret.


Ett av alla fönster i Stora Tuna kyrka med en närmare titt på varje rad nedanför








Torsångs lilla stenkyrka




Valbo kyrka har jag valt att inte lägga in några bilder av i det här inlägget, men det finns ett par vackra fönster där också. Vi hade tur som fick komma in i kyrkan innan vaktmästaren stängde den.


Åsså måste jag ju ha med Kiruna kyrka. Inga utsmyckningar här, utan bara stora fönster för att släppa in så mycket ljus som möjligt i vår mörka kyrka.



  



Det finns förstås så många, många andra fönster att välja på då jag besökt några kyrkor förra sommaren, men de här får räcka för den här gången. Många fler kyrkor - och fönster finns bland mina kyrkbilder - länk i högra fältet ovan, eller här.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


Veckans Husutmaning





 
 
Hedwig

Hedwig

9 juni 2010 07:47

Tack från hela mitt hjärta. Underbara kyrkbilder. Kiruna var ju självklar, Falu Kristine också. Båda otroligt fina. Torsång har jag också besökt, men itne minns jag att den såg ut så där inuti, tack för titten.Svärdsjö har jag bara passerat liksom Stora Tuna. Tack än en gång.
Allt detta gör att jag minns en kyrkoturné på en semester, vi började i Åbo domkyrka, besökte sen små och stora kyrkor i sten eller trä, ruiner och nybyggda, munkkloster och nunnekloster (Valamo och Linttula) och avslutade sen i Uppsala domkyrka på vägen hem. Efter ett tiotal vägrade barnen stiga ur bilen, vi fick titta själva.

http://veckanshus.stjernvall.se

 
foto CHIP - Birgitta

foto CHIP - Birgitta

9 juni 2010 10:58

Oj - wow - vilken samling! De två första är så underbara och fönstret som altartavla imponerande :)
Glöm inte sköta om dig!

http://foto.rudenius.se/post/2010/06/09/Veckans-hus-Kyrkfonster.aspx

http://foto.rudenius.se

 
Mona

Mona

9 juni 2010 18:13

Wow, så många fina kyrkfönster! Jag gillar första bilden där du tagit med den trearmade ljusstaken. Så rogivande och vackert.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

 
Tintin Belisida

Tintin Belisida

10 juni 2010 16:02

Verkligen en otroligt fin samling. Jättevackert.

http://elisannw.bloggplatsen.se

 
Anni

Anni

11 juni 2010 14:54

Så fantastiskt vackra fönster! Det från Stora Tuna var något alldeles eget!

Dessutom skrattar jag åt Hedwigs kommentar - minns hur vi åkte runt på Gotland och tittade på kyrkor när jag var barn. Till sist sa jag att jag ville sitta kvar i bilen, men om det fanns en träjesus kunde de komma ut och hämta mig...

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 6 juni 09:00

  Tema nr 167 Krigshistoria 158/366   Jag stannade till på hemvägen från Narvik för ett par veckor sen och fotade ett av krigsminnena de satt upp där, i formen av en fyrsidig skulptur med text på olika språk. Det beskriver kort fångenskapen o...

Av Kvasthilda - Onsdag 5 juni 09:00

  Tema nr 179 Känd byggnad 157/366   Den är världskänd, Kiruna Kyrka. Givetvis beror det på det som kommer ske nästa år och som förbereds i detta nu. I helgen som gick hade kyrkan öppet för sista gången och det bjöds på giftermål på löpande b...

Av Kvasthilda - Tisdag 4 juni 09:00


  Tema nr 21 Big Five 156/366   Tre av våra stora rovdjur. Jag har råkat på alla fem vid olika tillfällen. Vargen såg vi spår av i de djupa värmlandsskogarna för över trettio år sen och min taxvalp reste ragg. Han tyckte det var lite läskigt....

Av Kvasthilda - Måndag 3 juni 09:00


  Tema nr 219 Orörlig 155/366   Fy faen. Kan säga att jag frös till is när jag såg den här på gården. Tog en stund för hjärnan att registrera att den låg delvis upponer och helt orörlig. Kattjävel. Det har varit min största skräck, att Luna s...

Av Kvasthilda - Söndag 2 juni 09:00


  Tema nr 182 Lav 154/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< Juni 2010 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards