Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 5 maj 2011

Veckans Hus 62 - Trapphus

Av Kvasthilda - 5 maj 2011 16:39


Jag har varit lite upptagen o inte hunnit med ens Veckans Hus på ett tag... Den här veckan har jag bestämt mig för att haka på o utmanade klockan o gjorde en djupdykning i arkiven för lite trapphusbilder.


Den gamla filtfabriken i Sågmyra i Dalarna. Se där, bland alla fönster finns ett gäng som tydligt visar att innanför tegelväggen finns ett trapphus!


Lite osäker på vad som finns i byggnaden men jag vet att den bakom är Bodens kommun. Eventuellt hör den "gröna" byggnaden också dit.


Falanbiografen i Falun. En läcker svängd trappa syns innanför den rundade fönstertäckta väggen.


Lite bilder från Narvik:


  

De två bilderna till höger visar samma trapphus, i ett hyreshus.


Polishuset i Narvik.



Fotat på lite längre håll, från ett hotellfönster. Minst ett till trapphus syns, förutom polishusets längst bort. Fotat mest för den härliga bakgrunden.


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans Husutmaning


 
 
Mona

Mona

6 maj 2011 04:05

Bra och varierat utbud av trapphus. Jag gillar gamla fabriksbyggnader i tegel. Trappan i Falanbiografen ser verkligen läcker ut. Underbart med mjuka och svängda former istället för kantiga och raka.

http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se

Kvasthilda

6 maj 2011 08:22

Jag hade faktiskt helt glömt bort biotrappen och redan laddat upp mina biler när den plötsligt dök upp för mitt inre. Många gånger man köat i den trappen genom åren :) Det är ju Faluns enda biograf sedan en herrans massa år tillbaks. Tänk att det funnits så många fler biografer runt stan där tidigare. O nu bara en. Visserligen med tre salonger, men ändå. Gamla City, Röda Kvarn o allt vad de hette. Rigoletto har jag för mig.

 
Hedwig

Hedwig

6 maj 2011 07:55

Hej, kul att se dig igen. Undrade förra veckan hur det gick för dig. Återigen gör jag samma reflektion som tidigare - så många nya moderna hus det finns norröver. Med stora fönster för ljusets skull. Men för nästa vecka får du leta bland foton från södra Sverige, för där uppe har du inte detaljen som efterfrågas.
Din sista bild var ju vacker.
Trevlig helg.

http://veckanshus.stjernvall.se

Kvasthilda

6 maj 2011 08:20

Tack Hedwig! Känns kul att hitta tiden ibland :)) Det är ju trots allt roligaste utmaningen jag deltar i :))

 
Viktkamp

Viktkamp

6 maj 2011 22:48

Fina bilder =)

http://viktkamp.webblogg.se

Kvasthilda

7 maj 2011 00:01

Tack :)

 
Anni

Anni

7 maj 2011 09:25

Vad kul att du är med igen! Din biograftrappa är ursnygg - tänk att glida nedför den, lite elegant och smått nonchalant - som en riktig stjärna...

http://vardagsnjutning.blogspot.com

Kvasthilda

7 maj 2011 09:31

Tack Anni! Det är kul när man hinner med lite annat än bara jobb :-)
Håller fullständingt med dig vad gäller biotrappan! Den riktigt inbjuder till just att glida :-)
(kan också bero på att trappstegen inte är så höga, man kan glida oförhappandes ;) )

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Torsdag 18 april 09:00


  Tema nr 240 På väg 109/366   373 för att vara exakt.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Onsdag 17 april 09:00


  Eget tema nr 19 Takdropp 108/366   Förklaringen på gårdagens "skål". En isgrop i snön, formad av ihärdigt takdropp.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om ...

Av Kvasthilda - Tisdag 16 april 09:00


  Tema nr 274 Skålformad 107/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Måndag 15 april 09:00

  Tema nr 279 Solen lyser även på liten stuga 106/366   Vincents gulliga stuga i norrbottenslademodell får lite varmt ljus av vårsolens sena strålar.     Några dagar har gått och snön har gått ihop sig lite:    Temalista    ...

Av Kvasthilda - Söndag 14 april 09:00


  Tema nr 350 Vårvinterljus 105/366   Och ett jaktplan passerade på realtivt låg höjd. Lite svårt att se det mot vårsolens sken, men det är där, lite nedanför solens vita ljus.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards