Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 13 maj 2011

ABC Scandinavia - Ö

Av Kvasthilda - 13 maj 2011 10:00


Överhogdals kyrka


Den här veckan får ni bara en bild - ett collage av foton. Överhogdals lilla träkyrka i ett hörn av Härjedalen. Här är jag döpt, liksom mina syskon och många av mina kusiner. Min mormor och morfar ligger begravda här intill en av mina mostrar, mammas tvillingsyster som gick bort för några år sedan.

I ett av härbrena på bilden nere till höger hittades en bit tyg som efter många turer blev daterad till närapå ettusen år tillbaks. Kan ni fatta det? Tusen år? Ett av världens få bevarade tyger sedan medeltiden. Den var illa åtgången av tidens tand där den hade lämnats intryckt under en massa bråte i hundratalet år efter att ha tagits ur en vedlår i kyrkan! Den blev då nästan ratad som skräp och bortslängd! Idag återfinns den att skåda på Jämtlands länsmuseum och i Överhogdal har ett bygdemuseum byggts där man återskapat en kopia av väven för allmänhetens beskådan. Man har använt samma typer av naturliga färgmedel som användes på den tiden, liksom den typ av ull man tror användes.
Väven kallas för Överhogdalstapeten.

Kyrkan är av betydligt yngre datum än så, daterad 1746 och en större renovering under senare hälften av 1800-talet då kyrkan fick det utseende den har idag. Det tros ha funnits kyrkor på området så tidigt som under 1400-talet, då Härjedalen hörde till Norge.

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

Veckans ABC



Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

 
 
Jørgen

Jørgen

16 maj 2011 09:17

Atter en fin kirke - og med en del af din egen historie indbygget. Nej, det er ikke til at fatte hvad 1000 år er, men måske går det alligevel lidt lettere når man er 67 år. 1000 år er "bare" 14.9 gange det. Men alligevel kan man ikke.

http://psykologisk.com

Kvasthilda

16 maj 2011 09:56

Hahahahahaaa. Det är sant :) I vissa sammanhang är tusen år ingenting men tanken på att ett tyg som bara legat o "skrotat" har hållt sig i ett helt milennium känns ofattbart.

 
Pysselfarmor

Pysselfarmor

19 maj 2011 22:49

Du verkar kunna trolla fram kyrkor ur rockärmen!
Den kyrkan har jag tittat i - liksom Ytterhogdals.

http://pysselfarmorsbilder.blogspot.com/2011/05/o-

Kvasthilda

19 maj 2011 23:35

Heheehee :-) Jag har fotat över hundra kyrkor utvändigt och en många av dem även invändigt men inte Överhogdals ännu. Det gäller att rpicka in så man får tag i personal :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 11 maj 10:55

Lördag morgon, sista dagen för ESC-veckan. Galenskaperna avlöser varann. Petra Mede gör ett kanonjobb. Superproffs. Men, det blir sen, nu är det kryss på agendan.    Vi började dagen med en melodi till ett barn, inspelad för sjuttio år sen, O Mio...

Av Kvasthilda - Fredag 10 maj 09:00


  Eget tema nr 25 Rivningskåk 131/366   Fotat bara för ett par dagar sen. Maskinerna äter sig in i husen och orsaken till detta syns i fonden. Kvar blir bara brädhögar av hundraåriga byggnader som varit hem åt många familjer genom åren. Med f...

Av Kvasthilda - Torsdag 9 maj 09:00


  Tema nr 366 Övervakar 130/366   Mjo. Måste hålla koll på mitt tåg, även om jag inte sitter på det rent fysiskt. Bromsarna ligger till och det finns spänning, så det står säkert. Det vi ser genom fönstren här är inte ens ena lokhalvan. Fatta...

Av Kvasthilda - Onsdag 8 maj 09:00


  Tema nr 117 Här väntar vi på... 129/366   ..en tom stol kanske vill ha nån som sitter på den. Jag, i min tur väntar här på att en växel ska fixas så jag kan komma mig ner till Narvik. Visade sig inte vara helt enkelt.  Men framför allt vä...

Av Kvasthilda - Tisdag 7 maj 09:00


  Tema nr 159 Knolling 128/366   Knolling är ett ord jag inte kommit i kontakt med tidigare och googlade lite för inspiration och insåg att det ju är precis det jag gör när jag fotograferar mina dockor för arkiven. Jag lägger ut docka, kläder...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Maj 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards