Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg under augusti 2011

Av Kvasthilda - 19 augusti 2011 09:00


Tema nr 11 Augusti
233/365

Kl 11.11 den 9/8.


Kontraster

Kl 10.13 den 15/8

Kl 12.45 den 18/8
 


Temalista

~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 18 augusti 2011 18:12



En lokförares bästa vän(ner). 


iPhön · jobb · sms
Av Kvasthilda - 18 augusti 2011 15:37



Höstigt därute. 


Av Kvasthilda - 18 augusti 2011 09:00


Tema nr 242 Råvaror
232/365

Mina råvaror - är rediga råvaror. Järnmalm som vi dagligen fraktar, ibland i delvis förädlad form, för att sedan användas till att tillverka allt möjligt i metall. I bakgrunden ser man ett gammalt dagbrott där malm en gång brutits. Vagnarna ryker av den varma malmen. Just här är det "rågods" som ska ner till Svappavaaras anrikningsverk och åtgärdas innan det fraktas tillbaks via Kiruna mot Narvik.



Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson



Av Kvasthilda - 17 augusti 2011 16:30


Det regnar regnar..... Sitter på ett hotellrum i Boden o äter en sen lunch - eller kanske middag. En skaldjurssallad. Riktigt gott faktiskt. Saknar bara kaffe.




Tåget var en timme sent i morse och jag anlände ungefär lika sent till Boden. Kollegan före mig var lika sen, han. Något med anmälningar i Björnefjell/Riksgränsen idag. O nåt tjorv vid Vassijaure. Oslonorsken kom med mitt tåg i morse. Han som i vårvinter var så oerhört fascinerad av norrskenet o tyckte midnattssolen kunde gå o gömma sig. Tror det var han.

När jag rullade in i Gällivare tittade jag som vanligt mot Inlandsbanans lok. Där gick nån omkring o klargjorde. Är det? Jo, det är det? Eller? Jomenvisst. SvågerTvå. Han kör ju Inlandsbanan i sommar - igen. Saktade in o hälsade på en SvågerTvå med stort leende :)

Jag gick o la mig o sov när jag kom ner o ätiti frukost. Anade att det skulle bli en blöt dag. Sov långt in på lunchen. SKÖNT! Vi har mörka persienner - OCH röda sammetsgardiner att dra för så det blir mörkt som i en kolsäck.

Efter förmiddagens tupplur tog jag en promenad på stan. Mötte kollegan. Han är på god väg hem vid det här laget. Antagligen.

För min del dröjer det en timme till innan jag börjar jobba igen.

Nä, återgå till salladen då.


Av Kvasthilda - 17 augusti 2011 09:00


Tema nr 212 Oändlig
231/365

Ja, inte helt utan slut förstås. Vad jag syftar på här är ett par saker. För det första, våra långa tåg som kan tyckas oändliga om man står vid en järnvägsövergång o väntar på att tåget ska komma o passera med alla sina vagnar...

Åsså är det det där som finns i vagnarna. Så småningom tar väl malmen slut även i Kirunagruvan men än så länge har vi kulor att köra. Skulle man lägga ut kulorna i bara ett malmtåg, en o en på en lång rad skulle denna också blir närapå oändlig.

 


Temalista


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2011 hos akson


Av Kvasthilda - 17 augusti 2011 03:41


Vaknade innan klockan ringde i morse. Gubben kunde inte sova o klev upp o jag vakande till o kunde inte somna om. Det var väl bara att bita i det sura plommonet o kliva upp då. Synd nog. Mitt tåg är en timme sent från Norge. Jaja, så kan det gå. Hade alltså kunnat sova en timme till - om jag hade kunnat sova alls.

En heldag i Boden väntar.

Gryningen är här. Ser att himlen skiftar i blått o rosa bland molnen. Ska fota en soluppgång också i år. Tilll 365an. Nåja, får se.

Tyra springer omkring på min stol. Lite besvärligt att flytta sig. Hon balanserar på armstöden och försöker komma upp på ryggstödet. Knasmojan.

Halt har vist upp sina småbejjar också. Sju söta så liv. Alla vita med - än så länge - tunna fläckar. De verkar kunna bli ljusa hela bunten. Bretoner kan ju variera ganska mycket i färgen på sina fläckar - men de flesta är röda eller bruna. Åt tegelhållet.

Nä, bäst att publicera det här innan det skiter sig. Loggas ut hela tiden då jag har tidtabellen igång på en annan sida...


Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2011 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards