Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 15 januari 2012

107!

Av Kvasthilda - 15 januari 2012 19:27


WOW..... Min kamera gick just över på mapp 107. HUNDRASJU! Det blir en del bilder.... En jävla hel del bilder. En jääääättestor massa del bilder. Den började räkna på 0001 igen. O slutar på 9999.... Innan den går över på 108. Det är tiotusen bilder per hundramapp. O hade CANONen fått råda hade det varit 10000 bilder i varje mapp. Nu delar jag upp varje mapp i hundradelar. Det blir alltså hundra bilder per mapp. Hundra gånger hundra gånger sex. Shieeet. 

En fotograf i stan - eller en kompis till en fotograf i stan - vet inte om han också bor här - säljer sin kamera. Han har fotat 10700 bilder med sin. Det är inget. För en proffsfotograf. Kameran har väl ett år på nacken. Eller så. Knappt. Nä. Mindre. Jag har haft min i knappt två år. Sheeeeit. SEXTIOTUSEN foton! Snacka om arkiv. Men det är mycket drett o bilder, o man plockar ut en av hundra - eller åtminstone femtio. Digitala bilder "väger" inget. Det tar ingen plats. Fysisk plats. De tar upp 140 gig eller så, så det är ju en hel del men annars är det liksom en skiva per typ 1500e bild. 

 
 
T

T

15 januari 2012 21:03

Har inte den blekaste aning om hur många foton jag har tagit. Men så fotar jag också med två små digitalkameror och en systemkamera. Raderar bilder ibland också och någon gång beställer jag bilder, främst från Expert.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

T

15 januari 2012 21:05

En kusins måg som är jättebra ("proffsig") på detta med datorer sa förut att det fanns så många bilder på förra datorn hos mina föräldrar och att de tog stor plats.

Kvasthilda

15 januari 2012 21:41

Givetvis tar de plats på hårddisken. Som jag sa, det är drygt 140GB. Mina "slutliga" digitala EOS-fotobackuper (från båda kamerorna) tar i dagsläget upp 48 DVD-skivor.
Jag har alla foton på en extern hårddisk men gör en backup på skiva emellanåt och en "slutlig" backup när jag har foton till en hel DVD. Men alla foton stannar ändå på den externa fast "bortsorterat".

 
Ingen bild

T

16 januari 2012 12:33

Jag är nog "lite för bekväm" för att göra ett sådant jobb faktiskt. Har en del foton på CD-skivor men kollar inte på dem så ofta./ Har inte fört över på någon skiva från min nuvarande dator hemma vad jag minns, men har "några" på en extern hårddisk också. Har bara en sådan, måste ju ha plats för en också... Tycker personligen att det är roligare att kolla på papperskopior, men jag beställer inte jätteofta däremot. Kan nog vara något på gång framöver. Då placeras de i album.

Kvasthilda

16 januari 2012 13:35

Pappersbilder är alltid kul att bläddra i o titta på.

 
Ingen bild

T

16 januari 2012 14:14

Kanske det var tillfälligt men har för mig att jag skulle föra över foton (trol. från min förra dator hemma) till en DVD-skiva och det inte funkade./Låter som jag skulle ha en bra "lärare" i Dig att rådfråga om jag "får ett ryck" framöver!

Kvasthilda

16 januari 2012 16:18

Hehehehe. Det går bra nån gång när jag är i krokarna :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Av Kvasthilda - Torsdag 25 april 09:00


  Tema nr 91 Genomgående 116/366   -.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards