Kvasthildas Malmdamm

Direktlänk till inlägg 14 maj 2012

månda'

Av Kvasthilda - 14 maj 2012 09:46


Ja, de e måååånda' morron, o huvet kænns så tungt.

Eller næ. Inte egentligen. Har sovit sådær inatt. Anlænde tidigt till Narvik o hamnen o fick væxla bort loket direkt o køra upp det till stall. Nu sitter jag åter i stallet på tomta o ska ringa en taxi før att ta mig ner till hamnen igen o ta hem vagnslasten. Den borde ha kommit ner redan. Såg att den var en halvtimme tidig till grænsen idag. Næstan en timme från Kiruna men det kan hænda mycket efter vægen.


Kikade in på handelstrædgården som ligger intill hær. Har varit sugen på att gå in dær varje gång jag passerat men då har det varit stængt - mitt i natten ær inget øppet. Idag øppnade de nio så jag passade på att ta en snabbis runt dærinne. Mycket godis. Vackra krukor o vaser. O en del underligheter såsom lejon och troll att sætta i trædgården. Men ett par ursøta skøldpaddor. Skrattade nær jag såg dem.


O apropå ovanliga djur. Pratade med Maken. Jag såg ju nåt jag ær øvertygad om att det var ett lodjur hæromnatten. Såg den i øgonvrån o bland fjællbjørkar o ris så helt hundra sæker ær jag inte men det såg ut som en stor sittande katt på håll o nær jag passerade hem igen på dagen och for dær førbi igår, tittade jag igen o såg ingen stubbe som kunde ha varit en "sittande katt". Det måste ha varit en lo. Heter det en lo eller ett lo? Ett lodjur, en lokisse.... Fast det heter ju lodjur så det ær væl ett då.

O Maken hittade en død fjællræv idag. Kors i fanders. Har aldrig sett en o inte han heller såvitt jag vet o nær han før en gångs skull får se en, ær den død. Han tog rætt på den før att skicka den vidare till polisen o statens veterinærmedicinska anstalt. Den hade tappat ett ben så han ska se om han hittar det också sen nær han vænder hem igen.


Næ, kanske det ær bæst att jag gør mig i ordning o førsøker få tag i en taxi.


Ledig dag i morrn. Skønt. Har varit en fullproppad helg.

 
 
T

T

14 maj 2012 12:10

Lyckliga Du om Du sett ett lodjur - en dröm jag själv har./ Tror jag har hört EN lo faktiskt och då känns det väl som en fortsätting av EN lokatt och liknande./ Stubbar brukar ju inte heller flytta sig av sig själva.../ Känner några som har sett, för egen del kan jag ha sett rester efter en måltid på isen vid stugan för flera år sedan!/ Skickligt på något sätt att minnas ø och ae så där i Din text...

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Kvasthilda

14 maj 2012 20:57

Det där med ä o ö är inte så konstigt, då vi har ett norskt tangentbord där på Tomta :)

 
T

T

14 maj 2012 21:21

Har inte ett norskt eller danskt tangentbord, men på tangenterna för ö och ä står ø och ae med grön färg + i något grått - vet inte riktigt hur jag ska få till dem! Men det brukar funka, i alla fall med t.ex København men ae-tangenten måste jag fortska vidare i! Men det ska kunna gå med tangentbord i bl.a England att de kan skriva Öresund, Skåne etc.

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Kvasthilda

14 maj 2012 21:30

Det finns kod att skriva för att få de norska/danska tecken för ä och ö:

æ - alt + 145
Æ - alt + 146
ø - alt + 155
Ø - alt + 157

 
T

T

15 maj 2012 10:19

Koderna funkar tyvärr inte. Nu när jag testade får jag in funktionen "Spara"/"Spara som" och raden där jag ska döpa dokumentet..

http://mina-ord-och-bilder.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kvasthilda - Söndag 28 april 09:00


  Eget tema nr 21 Borst 119/366   Försökte komma på något fiffigt tema till den här gula mockajunken. Det är en spårsnöröjare som tappat ett av sina borst intill ett spår på en bangård och jag kunde inte låta bli att ta en bild. Solgult o gra...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:53


Mmm. I väntan på?rå:

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 10:35


Ahh. Bloggen är tillbaks. Den låg nere igår och så även idag på morgonen. Jag befinner mig på en plats där kryssblogg inte låter sig göras. H A D E kunnat ta med mig Lapptoppen men det blev så hastigt och lustigt och den var inte det enda jag ?kunde...

Av Kvasthilda - Lördag 27 april 09:00


  Eget tema nr 20 Tussilago 118/366         Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat. ...

Av Kvasthilda - Fredag 26 april 09:00


  Tema nr 3 Alldeles nyss 117/366   ... klev jag ur mitt lok och lämnade det för lossning av det jag för dagen hade med mig i vagnarna.     Temalista     ~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~ 365 Foton 2024  Jag kan inte kommenter...

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2012 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards