Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 26 september 2015

Av Kvasthilda - 26 september 2015 17:42


Kom hem för ett par timmar sen o hade tid att sitta ner en stund. Krysset hastades igenom och löstes utan större problem. 


Vi började med att lyssna till en gammal fiskargubbe. Harry Brandelius

Den allra fulaste gamla kärring som nånsin funnits på Kärringön,
ja hon är min hon, men hon är blåögd,
å' tänk jag tycker att hon är skön.

Ungmön på Kärringön blev gammal hon med. 


O gamla är alla de som vuxit upp med Drutten o Gena. Tevesignaturen, liksom barnprogrammnet är från sjuttiotalet o visades i Sveriges Magasin. Redan 1973 dök de upp, den lilla nallen med de stora öronen o den där krokodilen. 


Före Drutten, var det John Blund som spred sitt sömnstoft över oss. Det var vackert som stjärnskott det... Eller... va? Äh. Smukt som et Stjerneskud, Det var vinnande bidrag i Eurovisionsschlagern 2000. Brøderne Olsen, eller Olsen Brothers som de kallar sig internationellt. 


Nu tändas åter ljusen i min lilla stad
Två ganska svaga lyktor framför rådhusets fasad
lyser över ströget. Där går Kalle och Marie
och blinkar emot Vera på Walléns konditori
och grabbarna i gänget står och pratar ner vid Grand
om flickor och om fotboll, och om livet med ibland
Från hotellet hörs en trio i Tosellis serenad
Det är kväll i vår lilla stad

O vi lånar en adress till krysset. Stadens rådhus


Kalle sa nog till Marie att Inget lockar mig som du. Annars var det Barbados som gjorde den. 


Tor Isedal gav oss Balladen om Joe Hill. Han var en svensk fackföreningsaktivist som inte togs emot med alltför öppna armar i Utah, USA. Han bråkade o stod i, meddels musik och ironiska texter. Han blev åtalad för mord och fick sluta sitt liv i en avrättning


Mer sjärnskott. Lucy in the sky with diamonds. Manuel Barrueco spelade Beatles i spanskt stuk på sin gitarr. 


Mer bröder. Gershwin den här gången. De skrev bland annat Nice work if you get it. Och den som gjoirde ett rätt bra jobb att sjunga utanför sin egen genre var Sting


Rimmar på Sting, gör ring.

Sju vackra flickor i en ring
sju vackra flickor i en ring,
vackraste flickor häromkring
ibland de flickor alla.

 

Flickorna vända sig omkring
flickorna vända sig omkring,
sökande efter vännen sin
ibland de gossar alla.

 

Vara vem det vara vill
vara vem det vara vill.
Den, som jag räcker handen till,
han har mitt unga hjärta.

 

Nu kan jag vara riktigt gla'.
Nu kan jag vara riktigt gla’.
Nu har jag fått den jag vill ha
ibland de gossar alla,
ibland de gossar alla.

Va? Är det julmelodier i radion?, frågade Sonen. 


Nä, vi stannar i hösten och lyssnar till Helen Sjöholm som tillsammans med BAO berättade om Sommaren du fick. Jodåtack. Det var sommar. En vecka i augusti. Benny Andersson skrev ju musiken. 


Roland Cedermark tog sin an Evert Taube. 

Ingrid lilla, se hur strömmen dansar,
alla böljorna ha vita fransar.
Se på gubben i den vita båten
hur han vevar upp sin stora håv!
Ser du löjorna, se hur de glittrar,
fåglarna i Strömparteren kvittrar.
Ser du måsarna och hör du göken?
Ingrid lilla, göken gal i stan.

Ingrid Dardels polka


Vi slutar i ett pusskalas. I Kissed a Girl and I liked it... Katy Perry


Av Kvasthilda - 26 september 2015 09:16


Ville bara säga det. Kryssinlägg kommer senare idag. Jag jobbar. Är i Norge o hinner inte kryssa i realtid.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< September 2015 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards