Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 23 november 2019

Av Kvasthilda - 23 november 2019 10:57

Lördag förmiddag. Vädret är grått här. Tempen ligger strax under nollan. Kaffet är kallt. Glömde hälla det på termos inom den halvtimme man har på sig efter att det bryggt klart. Inte första gången.

Dagens krysslåtar handlar mycket om kärlek och smärta inser jag när jag letar texterna. 


Inga änglar här, men Niklas Strömstedt påstår att de finns.

Nu har det landat en ängel
Hon la sitt liv i min famn
I hennes ögon kan kärleken le
En verklighet
(vandrar i en värld)
Som bara änglar kan se

Själv jagar jag änglavingar från Dollarstore men ingen hittar åt mig. Har tio mil till närmaste så det är inte helt lätta att fara dit o spana själv. 


Känns som att vi passerat de här röda stugorna flera gånger i år. En vanlig promenadsträcka förmodligen. 

Röda stugor tåga vi förbi.
Glatt kring nejden hörs vår melodi.
Ljusa björkar, sommarhimmel fri
hägnar den jublande färden.
Sången klingar, hör vår muntra låt!
Allt är glädje! Må vi följas åt!
Solen lyser och vår vandringsstråt
dra vi med sång genom världen


Gjorde jag inte? Han börjar vara gammal Rod Stewart... Nä. Inte så. Melodin handlar inte om att glömma nåt, kanske snarare om att vilja glömma sitt barns väg till nutiden. Sa jag inte att du skulle....? 

Didn't I do the best for you
Try to make you stay in school
Didn't I?
Once I was your hero
But I went from 10 to 0
Oh, didn't I?
For a roll on the dice
To really pay the ultimate price
Oh, didn't ya?
Now I stand by your bedside
Watching you fight for your life


Tommy Nilssons låt i händerna på Lars Roos. Öppna din dörr

Öppna din dörr och säg att du vill ha mig här
Säg att du inom dig bär bara kärlekens röst
Och jag ska öppna min dörr och ge dig varje dag igen
Leva här för sanningen
Låt mig bli den som först öppnar din dörr


O Towa Carson säger att Alla har glömt

Alla har glömt,
Men inte jag.
För varje ensam natt så minns jag mer.
Alla har glömt,
Men inte jag.
Jag påminns om dig av snart allt jag ser.


Jadu. Allt som behövs är kärlek. All You Need Is Love. New York Staff Band spelade The Beatles. 


Nä, vi blickar framåt i stället o ser mot det som komma skall. 

Jag tror, jag tror på sommaren
Jag tror, jag tror på sol igen
Jag pyntar mig i blå kravatt
Och hälsar dig med blommig hatt
Jag tror på dröm om sommarhus
Med täppa och med lindars sus
En speleman med sin fiol
Och luften fylld med kaprifol

Mats Olin sjunger om det som förvisso ligger några månader bort på den här halvan av jordgloben, men det kommer en dag med sommar och sol igen. 


Tiden går och snart är vi där igen. As Time Goes By. Johan Stengård spelade. 


Just ikväll.... (då har vi Så Mycket Bättre i teven). Så heter en av Streaplers nyare låtar. 

Så låt mig känna att jag lever just ikväll
Ja låt mig känna att det ger mig lust igen
Det är klappart o klart o jag har laddat om för fest
Så ta på din nya klänning o kom hit
Jag har en plan för hur kvällen ska bli
Så låt mig känna att jag lever igen, ja just ikväll


Femtio år. Så länge har de stått på scen. Aldrig tävlat i Mello. Det gjorde däremot Sofia Källgren trettio år efter Streaplers tillkomst. 1989. Dagens mellobidrag från Sofia kom dock från 2003 när hon tävlade med Robert Wells. Watch Me Now hette den. De slutade på en sjunde plats. 


Ett snäpp ner, på en åttonde plats slutade Oskar Zia med sin Yes We Can år 2014. 


O säg vad ni vill, men Oskars titel är rätt catchig och användes ju av en blivande och fd sittande president en gång... Monica upphöjt till 2 står det på ett skivomslag. Monica i kvadrat. Dominique och Nielsen. Säg vad ni vill.... men först kommer käket. Lars Forssell skrev texten. 


O med det avslutar jag detta. Kvällen ska tillbringas i en kur i Svappavaara o jag hoppas teven fungerar så jag får se Så Mycket Bättre. Ha en skön lördag! 




Av Kvasthilda - 23 november 2019 09:00


Eget tema nr 37 Rasande

327/365


Hade inte velat vara första tåg mot den där stenhögen... 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Skapa flashcards