Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 30 november 2019

Av Kvasthilda - 30 november 2019 18:38

Oj, vad tiden rinner iväg. Löste krysset i direktsändning men har sen haft fullt upp med dotra o barnbarnet. Så här fick jag ihop det idag: 


Vi började med Roy Orbison som besjöng sin Pretty Woman

Pretty woman stop awhile
Pretty woman talk awhile
Pretty woman give your smile to me
Pretty woman yeah, yeah, yeah
Pretty woman look my way
Pretty woman say you'll stay with me
'Cause I need you, I'll treat you right
Come with me baby, be mine tonight


Gunnar Sandevärn spelade en melodi av Ulf Peder OlrogViolen från Flen på sitt piano. 

Det står en vacker flicka i en bokhandel i Flen,
och drömmer ibland böcker så allén.
Där finns till salu smått och gott,
mest papper och kuvert,
men ändå annonserar man såhär:
Köp en Hjalmar Gullberg eller Vilhelm Moberg,
men köp den av Violen från Flen.
All bildning och kultur, verkligt rara djur,
får ni ha av Violen från Flen.


Sen tog Anders Engbergs orkester över och körde nåt jazzigt i dansbandstakt, med idel saxofoner, bland annat. Four Brothers hette stycket. 


Olga Romanko. Har aldrig hört talas om henne. Hon sjöng något som beskrevs som en vaggvisa, men inte fattar jag hur ryska barn ska somna av det där? Av leda kanske? Gissar att tonsättaren och textförfattare var Igor Stravinskij och att den var hämtad ur Eldfågeln


Nåt helt annat är ett av Eldemans många stålgitarrgrupper, The Steelmen. Vet inte varför, men namnet får mig att tänka på robotrna, The Spacemen i Doctor Who... De spelade en av Sven-Ingvars gamla dängor. Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske


Sen blev jag bara så salig. Vi fick höra Harry's Wondrous World, som John Williams skrev till första filmen om trollkarlsskolan Hogwarts, Harry Potter and the Philosopher's stone. John Williams. Vilket geni. 


Tender Offerings fick vi sen, från First Aid Kit, ett annat av Eldmans favoritgrupper.  


Gunhild Carling på det. Ni har väl hört den på svenska? Bär ner mig till sjön?

Bär ner mig till sjön
bär ner mig till sjön!
Jag känner att jag måste i.
Och när du badat mig
så ska du torka mig
och när du torkat mig
så vill jag i igen!

Det är en försvenskad version av den tyska titeln, Bei mir bist Du schön


Så fick vi en melodi om Pärlor. En himla massa pärlor. Git Gay


En man som gick ner till sjön på egen hand, var Per Gessle o där utbrast han Här kommer alla känslorna på en o samma gång. Fast för krysset var det ingen text, utan en Lennart Palm i Lerum-version av Gessles melodi. 


Ja, en av dem, alla de där känslorna, är nog kärlek. I Love It. Det gjorde Oscar Enestad i Mellon i år. Den beskriver kärleken mellan honom och Cecilia. 

Cause they don't understand how much
I love it, I love it
I love, I love, I love it
My parents don't like it
But don't care it's exciting
It's different I'd miss it
Without you, I ain't living
Cause we one in a billion
I love, I love, I love it
I love it, I love it
I love, I love, I love it
My parents don't like it
But don't care it's exciting

Så är det med kärlek. Ålder är bara en siffra. Snart nog är deras åldersskillnad mindre än Oscars ålder... 


O vad händer i Så Mycket Bättre ikväll? Ser fram emot det, bara teven har alla kanaler ännu. 



Av Kvasthilda - 30 november 2019 09:00


Tema nr 91 Gruvhål

334/365


Det byggs och byggs. Hus flyttar och nya sätts upp. Här är ett väldigt snabbväxande hus i nya området Fjällbyn, vid Luossavaaras fot på gång. Plötsligt stod dess tvilling där. Eller trilling. Det ska visst bli tre likadana hus. Det byggs just för att gruvan på andra sidan också växer - på djupet och med det blir gropen mot stan djupare och vidare för varje sprängning. Vi behöver nya bostäder. Till vänster anar man några flyttade hus i det nya området, med Hjalmar Lundbohmsgården. Hjalmar var vår första gruvdisponent. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2019

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30
<<< November 2019 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards