Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 21 februari 2021

Av Kvasthilda - 21 februari 2021 11:44

Sådärja, ett dygn senare och jag har löst krysset. Hade fullt upp igår så det fanns ingen tid över till att sätta sig med Melodikrysset alls. Var inga supersvåra uppgifter idag. Igår. 


Vi började med en kväll i juni, fast i kallaste februari. Brrr. Hade gärna tagit den där junikvällen nu.

Han tog av sig sin kavaj
Sparka av sig båda skorna.
Å så spotta' han ut snuset
Och sa min sköna får jag lov
Hon var vacker, han var stolt, rak I ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje och de dansade och sjöng

Arja Saijonmaa tolkade Lars Berghagen. Jag tänker alltid på Lasses egen blå kavaj när jag hör den här låten. Den klassiska Skansen-kavajen. 


Och en kväll i juni kan väl också medföra doften av rosor. Eller är det kanske lite tidigt? Nja, inte i södra delarna av landet. Nästa bidrag framfördes av Nils Dacke o det var ju Thore Skogmans Tiotusen röda rosor. I kryssplanen skriver vi röd


Han hade ingen kavaj, utan en kort o snärtig jacka, unge herr Ingrosso när han tävlade i Mellon 2018. Dance You Off, o han dansade brallorna av hela svenska folket. Eller dansade ur dem rösterna, för han vann ju, Benji. Benjamin

Just wanna da-da-dance you off (Wanna dance you off)
So don't you da-da-dare wait up (Don't you dare wait up)
'Cause I just wanna feel the mood
Girl with anyone but you
And I might now
Yeah I might now


James Last sen, som spelade något för oss. Först tänkte jag Tati, då det är ett återkommande namn i krysset, men de där pampiga tonerna, även under James Lasts ledning är ju inget annat än herr Johann Sebastian Bach


Något helt annat - som även föll herr Eldeman i smaken är teveserien Hipp Hipp. Har inget som helst förhållande till den men läste att de i "båda säsongerna får se när radioprogrammet Melodikrysset spelas in". Lite eldemanska ledtrådar, med den skillnaden att de i serien talade om både titel och artist. Musiken är Metro Jets med The Morning Show


Tag min vals. Sven Wollter sjöng Richard Wolffs översättning från Leonard Cohens Take This Waltz. Jag letade texten till den, men hittade bara Ebba Forsbergs version som inte är samma som Wollters. 


I give my life
Give my life give my life
Give my life to be in
The book of love
Give my life give my life
Give my life to gods above
When I go when I go when I go
Come see my spirit fly
Give my life give my life
The night I'm sacrified

Army of Lovers med den oefterhärmelige Alexander Bard som "primus motor" - det är inte första gången han benämnt just Bard som det. 


Sen drar vi ut i vilda västern och hälsar på Bröderna Cartwright. 


En annan countryröst på det. Inte så vild kanske. Alf Robertson sjöng Tom T Halls I Flew Over Our Home Last Night på svenska i en rak översättning, Jag flög över vårt hus igår natt

Ja, jag flög över vårt hus i går natt
Tiotusen foot där nere
Låg du väl till sängs
Långt där uppe satt jag
Åh jag lovar att det känns
Så långt bort men ändå nära
Till dig och våran katt
Ja, jag flög över vårt hus i går natt


Vi byter genre, inte bara en, utan två gånger i nästa eldemandubbel. Försökte få ihop en titel av den första jazzmelodin, men jag är så dåligt bevandrad just i jazz. Vem är Mr Stacey? Stacie? Bah. 

Den följdes av Sex Pistols och deras Anarchy in the UK. Underbart. Jag hade svårt för punk i de flesta fall när det begav sig (gick i högstadiet på den tiden), men känner att de har rätt melodiösa låtar ändå, och väldigt ofta ett budskap av nåt slag. Jag gillar't - idag. 


Ett helt annat budskap - som jag inte heller gillade när den kom, framförs i Snälla snälla. Caroline af Ugglas är en helt egen person(lighet) ocvh hon är rätt skön trots allt. 

Ja, så snälla, snälla, snälla, snälla
Ja, lyssna, snälla, snälla, snälla
Ja, jag vet det är lågt att be
Men jag skiter i det


Vi slutar i ännu en favoritsäsong av Så Mycket Bättre. De lyckas sätta ihop de mest fantastiska artister i den här serien. Ana Diaz tolkade Jacob Hellmans Vara vänner. Så bra. Så underbart bra. Jag lyssnar ofta på den här säsongen på Spotify. 


O hade jag löst det här igår hade jag nämnt Melodifestivalens tredje deltävlning. Fast va fasen. Kan jag ju göra ändå. Jag röstade på ett par av de som gick vidare. En till final och en till Andra Chansen. Eller båda som gick till final faktiskt. Den äldsta i gemet och den yngsta. Kul! O sen kan jag inte låta bli att gilla de latinska tonerna i Alvaro Estrellas bidrag. Men bra att grabbarna med muschen åkte ut. De hade nog inte en chans i år. MeToo. 


O med det säger jag tack o hej för den här veckan. Håll i er. Håll avstånden. Håll er friska. Håll ANDRA friska. 



Av Kvasthilda - 21 februari 2021 09:00


Tema nr 342 Vackra hus

52/365


Jag samlar på mycket. Kyrkor är en grej. I det här fallet gravkapellet i Svappavaara. Vackert. Typiskt Norrbotten med klocktornet. Vackert i vitt och inbäddat i snö, som här i början av februari. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2021 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards