Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 4 december 2021

Av Kvasthilda - 4 december 2021 11:09

Ännu en vecka till handlingarna. Dagarna och veckorna bara rusar förbi och jag har inte ens grävt upp en adventsljusstake ännu. För stearinljus, vill säga. Fick lite ljus av sonen tidigare, från årets ljusstöpning o de torde vara röda. Står på agendan under dagen - innan jobb ikväll. Melodikryss då... Vi hade ingen "dagens sista uppgift idag", om jag inte missade kommentaren... Så här ser min lösning ut idag. 


Många önskar sig nog bort till varma länder och sköna stränder. Det har aldrig riktigt legat för mig. The Beach Boys och Surfin' USA var första anhalt. De plankade hela låten från Chuck Berry och hans Sweet Little Sixteen, musik textrader och allt, om än med lite twist. De höll ju till i Californ-I-a. 


Vi tog oss hem till Balders Hage för lite rumba med The Spacemen, en av Eldemans många gitarrgrupper. 

En liten rumba i Balder hage,
dansar Fritiof och Ingeborg,
och en i taget å dansar vikingarna in.
Det sista skriket i sociteten,
uti Birka och Odinsborg,
är på tapeten, om var tar sin så tar jag min.


Elvis sjöng Are You Lonesome Tonight, men Bröderna Djup tog texten till något mer hemtamt för en bonne. 

Där man sitter vid köksfönstret å tittar ut
Kan man tänka tillbaka
Hur var det förut
Där från skorstenens rök
Man från grannstugans kök
Känner doften av kaffe minsann


Efter det fick vi en, till största delen instrumental version av ABBAs S.O.S


Jaså, nästa uppgift skulle vara svår? De var iofs inte aktiva så länge tillsammans, Niklas och Andreas under namnet Hagsätra Sport, men en av deras melodier hette Hagsätra IP. Idag sjöng de att Idag kommer aldrig mer. Niklas Strömstedt och Anderas Johnson. Sen vet jag inte om jag håller med att de är så udda i grupp? Efter Så Mycket Bättre och stora musikhändelser rent allmänt, kommer det alla möjliga artistkonstellationer. Vi hade en under andra halvan av programmet också. 


Borta bra men hemma bäsk tyckte Magnus Härenstam. Dry Martini intogs som saft i texten. Originaltiteln heter Jag blir glad när solen skiner. Och det är en titel jag absolut håller med om. Snart går solen ner för gott för i år här. De där första starka, gula solstrålarna men får i ögonen efter midvinterns blåsvarta mörker är ljuvliga.  


Sen kom det artistsamarbetet jag nämnde ovan. Kanske mer ovanligt än Niklas och Andreas. Tony Bennet gjorde The Lady is a Tramp och damen i fråga var Lady Gaga


Trampar gör man på en orgel. En av mina absoluta favoritlåtar med Magnus Ugglas är hans tolkning av Mälarö kyrka

Det strömmar skön musik från en Mälarökyrka
En pojke spelar Bach en kväll när inte nån hör på
Och orgeln är hans liv och musiken hans styrka
Han önskar att bli kantor, vill i pappas fotspår gå

Idag hörde vi den med Åsa Jinder och Putte Wickamn. Lika vackert det. 


En annan underbar låt, oavsett om Magnus Uggla gör den själv eller om vi hör Darins tolkning från Så mycket bättre 2013 är Astrologen

Du är den vackraste jag mött
Inte påmålad och falsk som andra
Du har väckt upp det jag trott var dött
Och när du har mej när jag tar dej
Din hungrande kropp får frid
Bortom all rum och tid
Då är du den finaste jag mött

Tolkningarna görs väldigt olika i programmet. Darin la lite annan betoning på Ugglas melodi, men den är i grunden exakt samma. Annat blir det när rappare gör om folks musik. Eller ljuvliga bröderna Norén. Många fina exempel att göra mello-x-frågor på. 


Åsså sista uppgiften som vi inte ens hörde att det var sista uppgiften..., men de flesta hade nog bara en bokstav kvar att fylla i planen här, ett å. Johnnys orkester spelade en Lasse Dahlquist-låt. börjar livets vår.

När solens varma strålar smälter snön,
och vinterns is ger upp sin kamp med sjön.
Och spröda knoppar syns på björk och rönn,
Då börjar livets vår

Tja, kanske livets vår, men årets vår ligger långt bort i tiden. 


För att.... sist i programmet bjöd Eldeman på en bonus för den "svåra frågan" ovan. Han spelade Champagnegaloppen levererad med en historia vi hört förr, att det är svårt att säga Faiths. Percy Faith's orkester. "Säg Percy Faith och hans orkester i stället" fick han som förslag och så blev det. Fast historien kommer gärna varje gång. Detta skulle ge en extra ledtråd till Hagsätra Sport då det också är signaturen till sportradion. Jag säger att det var programutfyllnad. 


Får se vad programmet fylls med ikväll. Nä, jag får inte se det. Jobbar ju, men ska se det en annan dag, troligtvis i morgon. Så mycket bättre. Harpo dyker upp och gissar jag, Marie Nilsson. Två lämnade ju förra veckan, Casper och Cherrie så det är troligt att de två kvarvarande artisterna dyker upp. Inte långt till jul nu. Är det två avsnitt kvar? Vad jag vet är att vecka 50 kommer 100% Julkryss. Väl mött. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards