Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 11 december 2021

Av Kvasthilda - 11 december 2021 10:32

Halvtid i Melodikrysset. Har ett fullspäckat schema idag så jag passar på att börja redan nu. 


Vi börjar med en sång i tiden, en klassisk julmelodi, Winter Wonderland. Sjöng gjorde Diana Ross

Sleigh bells ring, are you listening

In the lane, snow is glistening
A beautiful sight, we're happy tonight
Walking in a winter wonderland
Gone away is the bluebird
Here to stay is a new bird
He sings a love song as we go along (Ooo)
Walking in a winter wonderland


Helgonet, Simon Templar. Hans initialer är ST och det är ju förkortningen för Saint, vilket gav honom smeknamnet Helgonet. 


Laura Pausini sjöng Lei som översatt till svenska betyder hon. Det var ju She på italienska. 


En av Eldemans favoritpotpurrier, Thorleifs med en massa småstycken ur Simon & Garfunkels repertoar. För krysset ska vi ha ett förnamn, Art


Knalle Juls vals på det. Stackars lilla gran. Stefan Ljungqvist sjöng Evert Taube. 

Min lilla gran, så grön å fin
Du luktar gott som terpentin!
Vill ingen ha dig
Får jag väl ta dig
Som rövat bort dig ur skogen din
Min lilla gran, så smal å ful
Kom ta en vals mеd Knalle Jul!
Här har du knallen
Med glada trallеn
Å han har penningar å häst i skjul


Dagens finska skiva, Tamara Lund sjöng Summertime ur Porgy & Bess, fast på finska. 


Vi fick lite mer Taube efter nyhetspausen. Här kommer Fritiof Andersson inleder texten i just Fritiof Anderssons paradmarsch. spelad av Göteborgs blåsorkester, eller Wind Orchestra tror jag han sa. Internationellt ska're va. 


Jag har dansat i din skugga
Rosenbladen bara duggar
Jag vill ha dig igen, ha dig igen
Tar en klunk av heligt vatten
För att överleva natten
Jag vill ha dig igen, ha dig igen

En av Victor Leksells många låtar. Han har bland annat gjort ett samarbete med Einár på den. Vet dock inte om just den versionen släppts på skiva. 


Mer julmusik, en psalm, Det är en ros utsprungen. Julros då kanske? Det är en tysk melodi från början och valutan de har i Tyskland är eruo. Ingmar Nordströms spelade. 


Mer kärlek. Agnes med sin Love Love Love som hon tävlade med i Mello 2009 där hon gick till final och slutade på en 8e plats.

I wanna feel love love love
Lift me up to the sky
Oh, give me love love love
Take me higher than high
I will show you Heaven
When I get you alone
I don't wanna wait anymore

Agnes, vår egen discodiva i guldoverall. 

Sista låten för dagen är ännu en julvisa, som jag nog lagt mer i midsommartid med gröna träd, men den brukade vara med i tevens Julnygammalt. Jag gick mig ut en afton framförd av Jan Johansson. 


O med det avslutar jag veckans kryssblogg och ger mig in i dagens bestyr. Köttsoppa på menyn. Så Mycket Bättre ikväll och idag kommer Marie Nilsson till Grå Gåsen. Fast i somras. 



Av Kvasthilda - 11 december 2021 10:00

Juleljus. En ale i juletid. Lucian är väldigt manhaftig men ölen är god. Råöl. 



Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2021 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards