Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 5 augusti 2023

Av Kvasthilda - 5 augusti 2023 10:56

Jag vet inte om det är min seglivade förkylning som stökar, men jag har svårt att hänga med i ledtrådarna. Kan vara det att jag bara irriterar mig. Hoppas det är övergående. Fick i alla fall ihop det så här idag: 


Jag älskar Tomas diLeva och hans tolkningar av David Bowies låtar, men idag fick vi hans Life on Mars? på svenska med Frida, Annifrid Lyngstad. Magiskt. 

Tårarna som rinner
Stelnar i en stumps sista bild
En sån fruktansvärd film
Hon går genom staden
Tittar upp mot rymden
Raden utav bleka stjärnors ljus
Som står högt över mörka hus
Finns det liv på mars?


Vi lånar B-et från Bowie till Björne i Björnes magasin. Tänk att de la ner den också? 


Jag älskar dej, oh, grönskande skärgård
Mitt juniblåa hav
Du gör mej så oändligt rik
Kan du säga vem som gav
Dej din friska doft av salt och tång
Din drömmande solnedgång
Jag ber dej, lev för alltid i mitt sinne

Lasse Berghagen besjunger Östersjön och dess öar och skär. Till Stockholms skärgård


Vi stannar vid vattnet och universum. The Waterboys stod för nästa ljudillustration. The Whole of the Moon

You were there in the turnstiles
With the wind at your heels
You stretched for the stars
And you know how it feels
To reach too high
Too far too soon
You saw the whole of the moon


Miss Muskel -81. Svensk humor med Jeja Sundström. Roas eller oroas? 


Gillar man muskelbygge kanske man utbrister i Hey, Good Lookin'!

Say hey, good lookin' - what ya got cookin'?
How's about cookin' somethin' up with me?
Hey, sweet baby - don't you think maybe
We can find us a brand new recipe?

Hank Williams. 1951. 


Engelska låtar på svenska. Vi fick en till serverad med Karin Glenmark, Xanadu. Originalet gjordes av Olivia Newton-John


Jay Z och R.Kelly framförde Honey.

Stuck between these two worlds
What I'm gon' do with both these girls
Two main squeezes in separate cities
Both found out - man, shit ain't pretty
Stuck between these two worlds
What I'm gon' do with both these girls
Hard to choose between her and these streets
'Cause the game keeps calling me

Originalet till den, gjordes en gång i tiden av Bee Gees och vi skriver in bi, för översättningen till svenska. Bee-bi. 


En knepig ledtråd på det. Tog hjälp av MTHW på Facebook där någon kom på "klok+poet". Ja. Bä bä vita lamm med ny text. Alice Tegnér som en gång skrev den kan kallas visdiktare. Mest troligt då. 


Gentlemen prefer Blondes. Musiken kom troligen därifrån. Marilyn Monroe och Jane Russell gjorde en del musik till den filmen. Two Little Girls From Little Rock, när de är två, A Little Girl... om Marilyn sjöng ensam. Norma Jeane Mortenson. 


Radionostalgi. Leif Smoke Rings Anderson. Den rösten är svårt att ta fel på. Vi översätter även en del av hans smeknamn till svenska o skriver rök


En schlagerdänga avslutade dagens krysserier.

Och det är kärlek och det är vindar
Det är ögon och dom tindrar
Och massa andra trötta gamla klyschor
Som säger allt och ingenting
Och det är stjärnor och dom brinner
Det är världen och den försvinner
Och titeln ska sitta som ett slag i magen
Det är ju värsta schlagern

Markoolio och Linda Bengtzing. 


Nu ska jag gå ut o hoppas få lite värme. Solen skiner i alla fall idag. 



Av Kvasthilda - 5 augusti 2023 09:00


Tema nr 203 Pollensäsong

217/365


-.



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards