Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 19 augusti 2023

Av Kvasthilda - 19 augusti 2023 14:58

Ettårsjubiléet för tjejerna fick vänta på att våra fotbollsdamer skulle spela bronsmatch mot värdlandet Australiens The Matildas. Strax efter klockan 14 körde de varannan uppgift och så här gick det idag - utan lokala nyheter vid halvslaget...: 


Kool and the Gang fick inleda dagens jubileumskryss med Celebration

Celebrate good times, come on (It's a celebration)
Celebrate good times, come on (Let's celebrate)


Vi fortsätter firandet med att Annika och Anna Charlotta tog ton och bjöd på nubbe i en snapsvisa. Svågern ska nog ha ett surströmmingskalas i helgen och jag är lite avis... Två burkar per kund och dotra köpte två, han tog med sig en kompis så de fick köpa sex burkar. Jag hade ju kunnat få en av dem då... Vattnas lite i munnen. 


Sommar inatt
Jag vill dansa inatt
Så att sommaren lever i mig
Om jag tror att vi kan
lära känna varann
så kanske jag stannar hos dig

Lili & Susie 


Alf Robertson sjöng om vårt svenska fosterland. Nej. Reciterade en text med Du gamla du fria som en matta i bakgrunden. Mitt land.

Jag är en kran i Göteborgs frihamn en disig morgon
Och jag är en kyrkbåt vid Siljans strand
Jag är figuren Rosenbom i flottans Karlskrona
Och jag är Bohusläns karga stenar och sand
Jag är Riddarfjärdens klarblå vatten
Och jag är busstationen på torget i Söderhamn
Jag är Kungsgatans blixtrande ljus om natten
Och jag är alla blommorna i Roslagens famn

Vår nationalsång spelas i Brisbane idag och den skrevs av Richard Dybeck


Det har varit ett stjärnornas krig på fotbollsplanen i några veckor och spekulationerna går om vem som kommer få ta stegen in i de stora klubbarna efter detta VM. Nästa ljudillustration var John Williams Star Wars-intro och en av huvudpersonerna i första filmerna var Princess Leia. Tror det var JW själv som dirigerade Wienerfilharmonikerna. 


En ny dag kommer. Man kan hoppas att Matildorna tycker det efter dagens förlust... Sarah Klang sjöng en av sina låtar, New Day Coming

'Cause you
You make me believe
And you
You make me see that
There's a new day just around the bend
Even if there's troubles on your mind
There's a new day coming our way


Drottningholms kammarorkester spelade för nästa kryssadresser. En massa vinklar kors och tvärs. Vi hörde Vila vid denna källa som skrevs av vår stora nationalskald, Bellman. 


Det var halvtid - och inga nyheter utan tjejerna spelade på utan vila. 


"Springer som fan". Det var en textrad som fastnade i huvudet på mig - o passar väl såhär i fotbollstider. Nåja, hon var ju revyartist, bland annat, Annalisa Ericsson, som idag sa sig vara Den saltaste bönan i stan


Svenska fotbollstjejerna har sjungit och dansat massor under detta VM. Malmö musikteaters orkester spelade Dansa min docka


Något oväntad röst för nästa kryssadress. 

So darlin', darlin', stand by me
Oh, stand by me
Oh, stand
Stand by me, stand by me

Cassius Clay sjöng, fast han "uppträdde" på helt andra scener under sitt verksamma liv. Hans "artistnamn" var Muhammad Ali. Det är många sportutövare som sjungit in låtar, med mer eller mindre lyckat resultat. 


Wannabies. Nej, The Wannadies sjöng The You and Me Song. Den svenska gruppen hade den här låten med i filmen Romeo och Julia. Rätt stort. Vi har många duktiga musiker i landet! Annika sa att sångaren ska vara med i höstens Så Mycket Bättre!. Spännande. 


Vilken härlig dag det har varit så här långt! Ewa Roos satte ord på hela dagen. 

Vilken härlig da'

A aa aaa

Man blir härligt gla'

Å åå ååå

Hela livet ler

A aa aaa


Tonight heter en av hitlåtarna med New Kids on the Block


Detta jubileumskryss avslutade med pampig musik. Symfoni nr 9 i d-moll, opus 125, eller Beethovens nia då. Han skrev denna, sista symfoni sen han tappat hörseln helt. Det är rätt fantastiskt. 


Annika och Anna Charlotta berättade att de ska ut på en miniturné i landet i höst. Kanske de syns på en plan, eh scen nära dig? 

Själv ska jag ta denna hackade och malda dag och försöka knyta ihop den med nån form av middag. Fläskfilé och kantareller som måste tas om hand. 

Ha're gott! 



Av Kvasthilda - 19 augusti 2023 09:00


Tema nr 108 I kö

231/365


Har varit en del köande, av olika slag i sommar. Fösta bilden är i Dalhalla och kön som bildades vid bussarna upp ur gropen - och den slingrande kön av folk som tog sig upp efter Diggiloo, här i den jobbiga trappen. 
Andra bilden är kön som bildades längs väg E4 under ett vägarbete norr om Umeå. Ringde och pratade med familjen och sa "är snart i Umeå", o några km senare blev det tvärnit och omledning med långa köer som följd. Blev inget "snart" med det.  




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards