Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 12 augusti 2023

Av Kvasthilda - 12 augusti 2023 10:59

Varit uppe med tuppen i morse, då jag fick ett oväntat skift på min jour igår. Skoj när jag ska ut ikväll igen o jobba. O det regnar. O regnar. Annikas överentusiastiska svada är lite för mycket. För mig. Framför allt idag när jag är trött och inte pallar kackel. Men så här fick jag i alla fall ihop dagens kryss: 


Vi börjar med irländare i New York. Riverdance på Broadway. Denna fantastiska dans- och musikgenre. Det är något tillfredsställande i att se den långa raden av stela steppare i synk. Det enda som rör sig är ben och fötter. 

Backstreet Boys sjöng Shape of My Heart för nästa kryssadress. Vi söker ett namn. Giganten Max Martin producerade tillsammans med Rami, och skrev musiken, men texten skrevs av Lisa Miskovsky

Looking back on the things I've done
I was trying to be someone
I played my part, kept you in the dark (in the dark)
Now let me show you the shape of my heart


Totalt genrebyte på det. Richard Clayderman spelade Mozarts Pianokonsert nr 21 som var ljudmatta i filmen om Elvira Madigan. Jag har klippdockor från den filmen, som var med i Året Runt på 70-talet. 

Sen något jag tänkte på i morse. Att de inte haft med Hooja i krysset? Det var det första bästa Lasse Persson spelade i Ring så spelar vi i morse. O givetvis har Jankell med dem idag som inte kan uttala deras namn. De heter inte hoo-dja utan huuuuuuuuuja. Donkey Kong. 

Ja den här låten går ut till alla Stockholmare
Som har dunjacka fast det inte är kallt
Nå nu

 

Vi glider in som Donkey Kong, river stället varje gång
Till och med sheriffen blir galen när vi hoppar upp på borden i baren

Donkey är en åsna på svenska och Hoojas musik räknas väl in i kategorin epadunk då? 


Sylvian Äiti. Dr Hook på finska. Skrev Dr Who, då tillverkaren av Doctor Who-actionfigurer gått i konkurs, eller nåt och det pratas mycket om det... Låttiteln är en direktöversättning från originalets Sylvia's Mother


Vi avslutade första halvan med En Jävel Vid Mitt Öra.

Vi hamnade nere i centrum
Det var någon slags premiär
Med välkomstdrink och puss på kinden
Nästan alla var där
Och fram sådär vid fyra-tiden
När man borde ha lagt ner
Sa en jävel vid mitt öra
Det var dags för något mer

Bo Kaspers Orkester. 


Från Bo till Bob. Dylan. Anade redan innan att ett av orden skulle bli just Dylan. Ebba Forsberg sjöng en låt som heter Ödets sista bud och det i sin tur är en översättning från Dylan's Simple Twist of Fate


Lill-Babs på det och en typisk Jankellösning. Slang. Leva Livet. Uppgiften handlade om originalet och ett slangord för "en sådan tillställning". It's My Party. Party. Skiva. På Lill-Babs tid spelade man in låtar på skiva. Nu är tanten grinko igen. Grinko är kirunesiska för grinig. Skriv det i krysset du. 

Leva livet, nu ska jag leva livet
Ja, leva livet, ja, leva livet
Dom ska få se
Vem dom roat sej med


Nånting mycket bättre på det. Så mycket bättre. Eller kanske. Jo, Eric Gadd är alltid bra. Nästan. 2018 tolkade han Vikingarna med Christer Sjögren och deras Leende guldbruna ögon. Lite annat stuk i Gadds mick än vid dansgolvet. Han skrev om texten lite, men jag hittar den inte. 


Some daySomeday. Finns inte heller. Fast jag tror jag sett den tidigare. Texten alltså. Till Tommy Nilssons engelska version av En dag.

En dag, när vindarna bär
En dag, står du och jag här
En dag, när drömmen når fram
När vägarna möts, förstår vi varann

För krysset lägger vi även TN för hans initialer. 


Vi slutar med spännande och knasrolig film. Den rosa pantern.


Rosa är färgen i tiden. The Barbie Movie har slagit alla rekord. Många jag känner har sett den en o tre o sju gånger. Jag har bara sett den en gång, men vill se den igen. Och igen. Många små "Easter Eggs" i den för samlare och filmbuffar. Vi har dock ingen biograf och innan Richard Herrey har fått hit en, har nog många filmer kommit och gått oavsett hur länge de visats på andra håll. Richard är chef på vårt "kulturhus" Aurora. 

O jaaa. Anna-Charlotta är tillbaks nästa vecka! 



Av Kvasthilda - 12 augusti 2023 09:00


Tema nr 85 Gester

224/365


De yviga gesternas man, Daniel Norberg. 

När DiLeva inte går i kaftan, lånade Daniel en lila dito. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Augusti 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards