Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 21 oktober 2023

Av Kvasthilda - 21 oktober 2023 10:45

Sitter och lyssnar på sista tonerna av James Bond-temat. Nåja, kommer dit sen. Lördag. Maken sitter på älgpass och fryser om fötterna. Hans tjocka kängor står här i källaren och det hjälper ju inte frusna fötter drygt fyrtio mil bort. Tar med dem nästa gång jag åker ner så kanske hösten blir trevligare. Vintern. Våra höstlöv har för längesen lämnat sina kvistar. Och mer även om detta sen. 


Vi började Anna Charlottas kryss denna vecka med Rod Stewart och melodin som tillkom efter hans första amorösa äventyr som 16-åring... Maggie May

I Eldemansk anda serverades nästa illustration på finska, Kattojen Primadonna... På svenska har vi hört den med Black-Ingvars och Inget stoppar oss nu (o som på beställning pratade nyheterna just om att stoppa allmän information). 

För inatt, inatt, é dеt du, é det jag
Och vi följer så lätt minsta motståndets lag
Mot еn himmel som har nummer sju
Inget stoppar oss nu


Så en av låtarna jag nämnde i inledningen. Autumn Leaves från 1955 med Roger Williams. Finns även insjungen med text av bland andra Frank Sinatra. I Williams version kunde man höra löven falla. 


Vi stannar i tidig höst. I södra Sverige är det fortfarande höst, även om snön fallit i stora delar av landet de senaste dagarna. Men det var det där med svamp. *suck* Nåja. Strövtåg i hembygden.

Det är skimmer i molnen och glitter i sjön
Det är ljus över stränder och näs
Och omkring mig står den härliga skogen så grön
Bakom ängarnas gungande gräs

Gustaf Frödings dikt så fantastiskt tonsatt av killarna i Mando Diao. Lycklig suck på det. 


Ett annat gäng var Vårat Gäng. De sjöng om Mitt gamla Söder. Eller deras då. Alice Babs och Åke Söderblom var några av gängmedlemmarna på den tiden. 


Filmmusik. Första gången den var ledmotiv, var i filmen Farligt möte men den slog igenom överallt i samband med The Deer Hunter några år senare. Cavatina. Det finns faktiskt en text till den och bland andra killen som slog igenom med dunder och brak i BTG (Britain's Got Talent), Paul Potts har sjungit in den. 


Goddag Goddag. Goddag Goddag. Goddag Goddag.... Och så vidare då. Hasse & Tage ur Dubbelgöken


Hjärta och hjärna går just i radion. Heart heter gruppen med Barracuda.

And if the real thing don't do the trick
You better make up something quick
You gonna burn, burn, burn, burn, burn to the wick
Ooh, Barracuda, oh, yeah

Systrarna som varit med "jämt" heter Nancy och Ann Wilson. Vet inte om de är kanadensiska? Gruppen bildades i Seattle 1973 och det är ju strax söder om gränsen, men inte vet jag... 


Nåja. Hootenanny Singers är i alla fall en del av den svenska popskatten. En sång en gång för längesen hette i originalet The Green Green Grass of Home

Down the lane I walk with my sweet Mary
Hair of gold and lips like cherries
It's good to touch the green, green grass of home
Yes, they'll all come to meet me
Arms reaching, smiling sweetly
It's good to touch the green, green grass of home


Inte så invecklat det. Effortless är en av Sabina Ddumbas låtar. Den kom 2015. Tiden går! 


En filmhjälte på det. Som blivit avpolleterad. Agent Noll Noll Sju. James Bond. John Barry och hans orkester spelade filmtemat alla känner igen. 


Shaken not stirred. Det gör man inte med Bubbel på balkongen. Jo, skakar förstås. Så det ska fara överallt.

Han ville dricka bubbel på balkongen
Röka cigg och hålla om mig
Men jag ville bara ut å ströga
Åka femton var på Löga
Bubbel på balkongen
Röka cigg och hålla om mig
Men jag ville bara ut å ströga
Åka femton varv på Löga

Vi hörde epadunkens mästare Elov & Beny med Sofie Svensson och Dom Där.  


Vi slutar i en kväll för länge sen. Ja, i juni då.

Han tog av sig sin kavaj
Sparka av sig båda skorna
Å så spotta' han ut snuset
Och sa min sköna får jag lov
Hon var vacker, han var stolt, rak i ryggen som en fura
Det var sommar det var glädje och de skrattade och sjöng...

Fina Lasse Berghagen som dog i veckan. Jag hade precis kommit till Narvik och stannat mitt tåg när nyhetsrullarna ramlade in på mobilen. Han har nu tagit av sig sin kavaj för sista gången. Vila i frid! 


O med den ljuvliga låten avslutar jag veckans krysserier. Ha det gott därute i höst- och vinterrusket. Själv ska jag förbereda mig för en ny tripp till grannlandet. Jobbhelg. 



Av Kvasthilda - 21 oktober 2023 09:00


Tema nr 298 Tillhåll

294/365


Släkt och vänner. SysterYsters makes fd svåger (klura på den du) kom på besök och vi besökte Slussen för lite kaffe och fika, och/eller mat. Fiket är omgivet av fåglar av alla slag. Gråsparvarna är en sak, men det blir lite väl mycket ståhej när måsarna tar sig in under parasollerna och letar rester bland koppar och fat. 



Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards