Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 6 oktober 2023

Av Kvasthilda - 6 oktober 2023 10:24

Jahapps. Har gått lite i stå med 365an. Har foton. En massa bilder. Många med teman bakom. Många som kan bli ett tema. Men då hamnar jag i det där ekorrhjulet a la Moment22. Hitta på ett nytt tema, eller försöka tweaka in det i ett befintligt med en humor/vinkling som bara jag ser? Äh. Det blir vad det blir. 

Sitter och väntar på mitt skiftstart. Har jour idag och vi har ett tåg utan bemanning ikväll. Dock har jag samma tur i morgon (tåget) så de skjuter bara problemet framåt ett dygn. Vi har så lite folk. O framför allt min jobbhelg. Sa till Dotra, "vi behöver förare. Sök!" Får jag jobba samma helg som du? Självklart. Nu måste de tvinga nån att byta helg. Fast det räcker inte ändå. Nya är väl på G, men fyra räcker inte. Vi behöver tio. Äh slutar där. Kritisera Ag låter sig inte göras. Gag on. 

Skit-i-dé. 

Har i alla fall varit ledig i en extra vecka, då vi for söderut för att fira moderns nittoårsdag. Vi firade. Hon struntade helt i det. Vi hade beställt plats på gruvans café, Gjuthusets Café och butik? Minns inte vad den heter. Men de har god glass. Hur som. Tårta serverar de inte. O lika bra var det, för vi fick inte med oss moderskeppet ut genom dörren. Ens från köksbordet för den delen. "Nej. Åk ni. Jag kan sätta mig på en stubbe i skogen". Huff. Mamman. SysterYster och jag diskuterade det där med tårta och hon o brolli hade inte kommit fram till vilken tårta mamma gillar. Jösses. Mormor och Sonen brukar båda baka Pinocchiotårta. Ju. "Ja, just det". Ja, just det, ja... På gruvfiket hade de gjort en bakelse de beskrev något i stil med, Den är gjord på sockerkaksbotten med mandelmaräng. Strösslat lite frukt på den hoprullade sockerkaks- /mandelmarängkakan och på med grädde. Jaha. O vad är skillnaden mot Pinocchiotårta? Att den var rullad och inte platt. Vi fick ta hem en bit till mor och även om inte jag var med, tror jag den föll i god jord. Bad Sonen baka en tårta till moderns riktiga födelsedag dagen efter så åkte vi dit o fikade med hela gänget. Kråkan var också med och gruvfiksdagen hamnade som av en händelse på hennes födelsedag i stället så vi sjöng och firade henne på kaféet. Tror hon blev rätt nöjd. Speciellt senare under kvällen då hennes lillebror lagat mat och hon fick en flock presenter från alla håll. Händer inte ofta. Hon kommer ofta i kläm, med sin septemberdag. Inte många släktingar i närheten då. 

Moder Dement satt o tittade på ungarnas kusin o frågade flera gånger. "Vem är det där i hörnet?". Ja. Inte lätt det där. Fast han är ju sanningen att säga inte hem till farmor så mycket. Hon fick ett kort med 90 på framsidan och satt o fånade sig. "Men. Det står ju fel" sa hon och drog fingret i en båge med streck i stället över 9an. Alltså 70. En stund senare drog hon en ring under 09ans ring så det blev 80. Knasmamma. Men hon läste alla namnen och i tur och ordning pekade på den som skrivit sitt namn. Då hade hon full koll. Älskade mor. Man vet vad man (och avkommorna) kan vänta sig. Mormor var likadan och blev också över 90. Blev dock inte mycket foton där och då, för det är svårt att ta fina kort av knasmamman när hennes (finare) kläder försvunnit och hon är oklippt och rufsig. Men ändå älskad när hon är på bra humör, som hon faktiskt var den dagen. ♥ 

Innan kosan ställdes söderut blev det en snabb visit till Pite och optikern. Mina glasögon hann ju komma. Beställde två par, och sitter just nu med det par jag drog på mig när vi körde söderut. Blev yr i mössan när jag klev utanför dörren till optikern, men så är det ju alltid med nya slipningar. Testade ändå köra med dem och det var noll och inga problem. Värre när man använde apostlahästarna och promenerade under de få raster vi tog. De här är smalare (mindre glas) än de jag började använda mer frekvent - o det roliga är att de har smalare mellan skalmarna. Dessa är egentligen lite för smala, medan de andra är för breda. Aldrig blir det riktigt bra. O de andra i sin tur är lite fyrkantigare, vilket jag egentligen inte gillar, men det var de som blev mitt extra par... Och mest använt. Så kan det gå.  

Jaha. Ska gå o ta reda på kaffet innan pannan slår av. Vilket också är ett kapitel i sig. Det där med kaffe. Vi har fått nå' norskt kaffe till överliggningen i Narvik och det är ju sisådär. Blaskigt och/eller beskt. Vi har Svea i vanliga fall och det gillar inte jag. Är ingen vän av mörkt kaffe och det är ju inte mörkt mörkt, men ändå mörkare än det vi dricker hemma till vardags. Så diskussionen kom upp om vad vi vill ha. O då ropar alla de där skåneälskarna högst. Zoegas. NÄÄÄÄÄÄ. Jag vill inte ha Zoegas. Inte nåt av deras. Brukar få julkaffe av avkommorna och det kan man ju stå ut med ett tag, även om det ofta är just mörkt. Eller mellanmörk. Men annars..... Nä. Zoegas är inte för mig. 

Nu ska jag i alla fall gå o ta reda på mitt Arvid Nordqvist kokkaffe ur perken. Japp. 

Av Kvasthilda - 6 oktober 2023 09:00


Tema nr 236 Sensommarprakt

279/365


För nån vecka sen stod dessa söta rödfibblor fortfarande i blom i Dalarna. 




Temalista 


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~

365 Foton 2023 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2023 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards