Kvasthildas Malmdamm

Alla inlägg den 20 januari 2024

Av Kvasthilda - Lördag 20 jan 17:32

Nja, inte fullt 15 år. När de 15 åren gått i april, har det ändrats ännu mer. Inringat ska flyttas, kryssat ska rivas. 


GKC - Gamla Kiruna Centrum, november 2023







April 2009: 



Av Kvasthilda - Lördag 20 jan 11:02

Var tar veckorna vägen? Lördag igen. Kvicksilvret hoppar upp och ner som en jojo glasrören. Lite småfrusen här. Anna Charlotta i etern denna förmiddag. Så här ser min lösning ut idag. 


Fina Marie Fredriksson inledde veckans kryss med sin Ännu doftar kärlek


Sen målade vi hela världen. Eller Matz Bladhs gjorde. Jag ska måla hela världen lilla mamma


TJuren från Wales. Tom Jones

It's not unusual to be loved by anyone0
It's not unusual to have fun with anyone
But when I see you hanging about with anyone
It's not unusual to see me cry
Oh, I wanna die

Låten utan refräng. Den ingår liksom i verserna. 


Hon kommer också från brittiska öarna, Enya. Hon sjöng Only Time för dagens kryss. Den har inte heller någon refräng. 


Ensam igen. Så heter en av Traste Lindéns Orkesters låtar. De var aktiva på 90-talet. Gruppen finns inte längre och Mats Lindén vill inte ens ha med musik att göra idag (enligt lite googling). Så kan det gå. Han är ensam igen då? 

Jag klarar mej själv, jag kan städa, jag kan laga mat
Men det är nåt som fattas, jag vet inte vad
Nog fan har jag hund, jag har bil och jag hade en vän
Men nu bryr sig ingen om jag kommer hem
Är ensam, ja ensam, så ensam igen


Simon & Garfunkel stod för innehållet i nästa låt, som tolkades av The Bangles. Hazy Shade of Winter

Time, time, time
See what's become of me
While I looked around for my possibilities
I was so hard to please
Look around
Leaves are brown
And the sky is a hazy shade of winter


En av nästa artister hämtas från Dalarna, Moonica Mac som tillsammans med Arvid Nero sjöng Vi möts igen. Originalet från 30-talet heter We'll Meet Again. Den blev väl mer känd under krigsåren på 40-talet när Vera Lynn sjöng den. 


Nästa svar var ifyllt redan, Bon Jovi som vi hörde med en av deras hitar, You Give Love a Bad Name

Shot through the heart and you're to blame
You give love a bad name (Bad name)
I play my part and you play your game
You give love a bad name (Bad name)
Yeah, you give love a bad name


Anna Charlotta kontaktade David Silva för nästa krysadress(er). Han spelade en av förra årets hitar, då med Miriam Bryant och Veronica Maggio, Under någon ny

Tack och förlåt igen
Alla är någons sämsta
Om jag var du ikväll
Så skulle jag nog glömma mig och minnas hur man hittar någon ny
Tack och förlåt igen
Du kommer bli nåns bästa
Om jag var du ikväll så skulle jag va' över mig, ute nu och under någon ny
Under någon ny
Under någon ny
Under någon ny
Under någon ny


Långt till innehållet för nästa melodi. Vi hörde Idas sommarvisa ur Emil i Lönneberga. Apropå Astrid. AC berättade att Vi på Saltkråkan ska börja sändas snart igen. 


Från en barnartist till en inte verklig artist. Hade ingen aning om detta men Alle Farben tillsammans med noonoouri spelar en låt som heter Dominoes och den är visst helt AI-genererad? Läskig grej det där med AI. 

One by one, watch them fall
Like domi-dominoes, domi-dominoes
One by one, watch them drop
Like domi-dominoes, domi-dominoes
Take 'em out the box, I'ma light 'em up, light 'em up
I'm not gonna stop till I light 'em up
One by one, watch them fall
Like domi-dominoes, domi-dominoes


Någon som verkligen var på riktigt var Barry Manilow och han sjöng om Mandy - som mycket väl kunde vara fiktiv. 


Vi slutar i mina trakter, med Pajala-Hasse som drog av en gammal logdansdänga av Povel Ramel, Tjo, vad det var livat i holken i lördags... Tjo på den då! 


Kunde inte skicka in webkrysset då "inte alla rutor var ifyllda" - blev tvungen att sätta ett bindestreck i rutan i Bangles namn. Kryssmakarna hade glömt avaktivera den rutan. Skickade alltså in den med ett plus-tecken då de redan satt ett lodrätt bindestreck där. Undrar hur många som löste den biten? Eller om det blir godkänt? 



Av Kvasthilda - Lördag 20 jan 09:00


Tema nr 85 Färgskala

20/366


Inte hela skalan, saknar de röda färgerna. 

Baksidan av Folkets Hus, numer nästintill tomt. 



Temalista  


~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


365 Foton 2024 

Jag kan inte kommentera hos blogspot om inte Namn/Adress är aktiverat.

Kvasthilda

Fråga mig

38 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Januari 2024 >>>

Fiska i Malmdammen

Hälsningar till Kvasthilda

Nyligen inlagt

Kvasthildas ämneslista

Undansopat / Arkiverat

RSS

Fototeman


Ovido - Quiz & Flashcards